Som rubriken säger...
Referens:
viewtopic.php?f=1&t=334954
Nu kanske TS i den tråden är ute och cyklar, men nog måste man väl veta om man har tändkassett eller inte...
Som rubriken säger...
Referens:
viewtopic.php?f=1&t=334954
Nu kanske TS i den tråden är ute och cyklar, men nog måste man väl veta om man har tändkassett eller inte...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jaha. Där ser man. Det har jag aldrig ens hört talas om eller sett något om i någon tråd ö.h.t här på forumet förut. Det är ju bara dom vanliga 4-cylindriga tändkasssetterna som diskuteras.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jodå. det sitter 2 stycken 3-pipiga tändkassetter på motorn- vilket alltså dubblar risken för problem med tändsystemet....
På just min bil har visst båda bytts, hittills, på 21 000 mil.
För övrigt har jag hört om någon som monterat en sådan tändkassett på en trecylindrig tvåtaktsSaab
Jag har sett den bilden, men var det på riktigt & inte bara ett practical joke?Ursprungligen postat av Perzy
Jag har bara andrahandsinfo om det så jag vet inte. Enligt uppgift ska den dock ha passat perfekt i avståndetUrsprungligen postat av Fredrik / 1941
Den bilen finns på riktigt, och körs på riktigt. Ägaren och bilen finns på Svenska SaabklubbenUrsprungligen postat av Perzy
Alla motorer med T7 har väl tändkassett, så även V6:an.
Signaturlös
Det låter ju defintivt rimligt. Andra lösningar med Trionic och separata tändspolar och IDM kom väl inte förrän med T8 på ng9-3. Jag trodde inte att 9-5 V6 hade Trionic utan något helt annat system. Liknande som på ng9-3 V6.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Nej, det borde inte dubbla risken.Ursprungligen postat av Perzy
Risken borde öka med antalet cylindrar och inte antalet kassetter, givet att det är de enskilda tändspolarna i kassetten som står för problemen.
Hör problemet till själva kassetten så är risken dubblad.
Mor åt gröt, far åt helvete.
Du kan ha rätt, jag hade svårt med statistikkursen kommer jg ihåg men kvalisorten på de där dj*la kassetterna är inte bättre när de är trepipiga än när de är 4-pipiga. De kan ändå paja när som helst, var som helst. Vilket jag tycker är konstig ingenjörskonst i en bilmodell utvecklad för arktiska förhållanden....Ursprungligen postat av CFATE2008
Varför tror det att det är konstruktionen det är fel på? Du tror inte att det kan vara andra saker som inte fungerar?Ursprungligen postat av Perzy
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Du har nog rätt det är troligtvis inte konstruktionen, utan tillverkningen. Man bör ha en extra kassett med sig i bilen. Svårt att få tag i de här 3-pipiga dock.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Sen kan man ju ställa sig en annan fråga i detta ämne, Kan man byta ut kasetten och sätta dit lösa stående spolar som bla vw och volvo och senare sab bilar har och koppla om kablaget till dom så att det funkar? Det borde ju, dessa kan ju bli lite billigare än o köpa ny tändkassett!
Dom som tycker illa om Saab har inte Kört eller ens suttit i en! Den måste upplevas! Så är det bara!
Den var med och körde på Kinnekulle Ring på Saabfestivalen 2007, där jag även såg installationen; den sticker ut en del på höjden.Ursprungligen postat av joH900
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nu har jag ingen erfarenhet av just den 3-pipiga, men när det gäller de 4-pipiga:Ursprungligen postat av Masiello
Kassetten innehåller ett komplett tändsystem, så det är inte så säkert att det blir billigare. De första DI-kassetterna 88B hade just lösa tändspolar. Och kostade 10kSEK+.
Sedan, för de flesta blir det säkert både billigare och snabbare med kompletta kassetter om man också måste betala för verkstadsarbete - har man problem med tändsystemet kan den normalhändige ägaren (eller bärgningschaffisen - en del har t.o.m. tändkassett med sig) identifiera och byta rätt del - eftersom kontroll av DI-lukt (bränt - självmarkerande), varvräknare (rör sig - ej vevaxelgivare) och/eller test med startgas (död - ej bränsle) med god sannolikhet kan peka ut felet.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Volvo har ju problem, kollegan har bytta alla tändspolar i sin V70, VW hade ju jätteproblem också och den tillverkaren av spolarna kursade pga av att det var så mkt problem, i min gamla octavia byttes två på garanti. Och Saabs kassetter håller ju ca 15-20k mil sen är det kört.... Jag tycker det ligger nära till hands att påstå att en elektronik enhet som kläms ner i en miljö som vibrerar och har en drift-temperatur på 80-90 grader INTE är den bästa lösningen, och det bekräftas ju av problemen eller? Man får leva med det bara, konstruktionen är sådan.
MEDLEM 7032.
Jag skulle vilja travestera Churchill, "DI är det sämsta systemet i världen – om man bortser från alla andra".Ursprungligen postat av TurboCab
Bekymret är att om man inte stoppar dit tändsystemet ovanpå motorn så tvingas man införa andra komponenter som dels kan ge fel, försämrar prestandan och ökar kostnaden.
Jag skulle säga tvärtom, SAABs lösning med kassetter är en av de allra bästa, eftersom man väldigt väl hanterat alla de andra problemen som kan uppstå och bara har temperaturproblem kvar att hantera. Jag läste någon (inte helt seriös, dock) artikel för några år sedan som försökte sammanfatta typiska problem på de vanligaste bilarna på marknaden från lekmannaperspektiv (via användarnas synpunkter), och det slående var att Saab var de enda som inte listade "startproblem" under rubriken "vanliga problem". DI-kassetten, eftersom den är så billig och enkel att byta, resulterar i att Saabar sällan går dåligt om det inte är mekaniska problem.
(Driftstemperatur är i sig inget stort problem, framför allt är det ett problem som man lätt kan räkna på, ett värre problem är temperaturcyklingarna och temperaturen vid avslag är de värre problemen.)
(Kassetterna går normalt inte sönder som du beskriver, de har utpräglat inte någon förutsägbar livslängd.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det är precis det som är det stora problemet med kasseterna - plötsligt kan kassetten dö helt utan förvarning. Just detta har gjort många bilägare stående och naturligtvis har det påverkat Saabs rykte.Ursprungligen postat av Långmilare
Tänk vad mycket enklare det varit om kassetten hade haft en "limp home" funktion så man tar sig vidare med begränsad prestanda och en vettig diagnosfunktion som dels tänder motorlampan men även via diagnos kan berätta vad felet är
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jo, det kan nog vara så. Med gamla hederliga tändsystem så blev ofta funktionen gradvis sämre och där det var lättare att se visuellt om det var något problem eller började se välavänt ut. Tändkablar som isoleringen började ge sig på, brytare som blev fuktiga mm. Med tändkassetten så ger det ofta upp plötsligt och utan att lämna så mycket spår efter sig.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project