Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 968
    Medlem#
    7042

    Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen

    Som topic.
    Jag har en 9000 a50 2.0t -98 där jag har 2.5" halvsats, 630cc deka, jr insatsfilter, 3bar mapsensor och en rätt duktigt påställd mjukvara... Laddtrycket ligger stabilt på 1.45bar nu men har laddat runt 1.6 tidigare...
    "Problemet" är att kopplingen pallar detta? Det borde inte en standard 2.0t koppling göra och eftersom att det satt ferrita avgasystem, sänkningssats komplett med sportstötdämpare och powerflex bussningar till motorn när jag köpte den så misstänker jag att ev koppling är bytt men jag är inte säker..
    Kommer säkert riva ner bilen till sommarn när jag tar ut 9-3an men undrar om det finns något annat vis att se?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    939

    Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen

    Nej det går inte att se. Höra med föregående ägare är väl lättast.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bile

    fast frågan är om allt ditt turbotryck blir effekt? eller rentav bara värme nånstans.........Turbotrycket är liksom inte allt i en optimerad motor som många verkar tro.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973

    Re: Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bile

    1,45bar med original downpipe och kat? Låter varmt...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 968
    Medlem#
    7042

    Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    1,45bar med original downpipe och kat? Låter varmt...
    Inte så jäkligt som man kan tro faktiskt.. Är så sällan jag gasar och har en 3" downpipe liggande som "ska på när som"
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bile

    laddar du så mycket som du gör så lär det ta vägen nånstans och blir det inte effekt så blir det värme. Det kommer du aldrig ifrån...........

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bile

    Man kan väl kanske skymta tryckplattan genom täckplasten vid slaven? Men det säger ju inte mycket om vilken lamell som sitter i... Men om tryckplattan är blå så kan man ju iaf misstänka att det är nån SPEC-koppling som sitter i.

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 968
    Medlem#
    7042

    Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    laddar du så mycket som du gör så lär det ta vägen nånstans och blir det inte effekt så blir det värme. Det kommer du aldrig ifrån...........

    Visst det kommer man inte ifrån
    Den laddar ju inte fullt konstant utan bara vid fullgasningar och det var väl i augusti senast så det är nog safe..
    Går ju att köra lugnt med trimmade bilar med..

    P.s körde 1.6bar i min turbokonverterad Ford sierra med en 9-5 downpipe och turbo... Utan intercooler... I nästan 1år... Den rasade inte och bromsade 231hk på den setupen

    Folk är alldeles för rädda för värme, finns rätt bra med marginaler på prylarna..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bile

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    laddar du så mycket som du gör så lär det ta vägen nånstans och blir det inte effekt så blir det värme. Det kommer du aldrig ifrån...........

    Visst det kommer man inte ifrån
    Den laddar ju inte fullt konstant utan bara vid fullgasningar och det var väl i augusti senast så det är nog safe..
    Går ju att köra lugnt med trimmade bilar med..

    P.s körde 1.6bar i min turbokonverterad Ford sierra med en 9-5 downpipe och turbo... Utan intercooler... I nästan 1år... Den rasade inte och bromsade 231hk på den setupen

    Folk är alldeles för rädda för värme, finns rätt bra med marginaler på prylarna..
    Ursäkta uttrycket men nu svamlar du.

    Sånna marginaler finns inte så att det "inte är nån fara".
    Ta en 9-5 aero tex. Efter en bunt fullgasrepor med en som är helt original både i hårdvara och i mjukvara så sticker avgastempen iväg långt över 1000 grader, det är INTE optimalt.

    Din 9000 aero har knappast bättre andningsvägar vilket gör att din avgastemp borde till och med vara ännu högre.

    Så nej, det är INTE optimalt och det är visst "nån fara" att köra så. Det finns anledningar till varför trimfirmorna rekommenderar 3" dp för den effekten.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 968
    Medlem#
    7042

    Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av MicEE


    Visst det kommer man inte ifrån
    Den laddar ju inte fullt konstant utan bara vid fullgasningar och det var väl i augusti senast så det är nog safe..
    Går ju att köra lugnt med trimmade bilar med..

    P.s körde 1.6bar i min turbokonverterad Ford sierra med en 9-5 downpipe och turbo... Utan intercooler... I nästan 1år... Den rasade inte och bromsade 231hk på den setupen

    Folk är alldeles för rädda för värme, finns rätt bra med marginaler på prylarna..
    Ursäkta uttrycket men nu svamlar du.

    Sånna marginaler finns inte så att det "inte är nån fara".
    Ta en 9-5 aero tex. Efter en bunt fullgasrepor med en som är helt original både i hårdvara och i mjukvara så sticker avgastempen iväg långt över 1000 grader, det är INTE optimalt.

    Din 9000 aero har knappast bättre andningsvägar vilket gör att din avgastemp borde till och med vara ännu högre.

    Så nej, det är INTE optimalt och det är visst "nån fara" att köra så. Det finns anledningar till varför trimfirmorna rekommenderar 3" dp för den effekten.

    Jovisst det förstår jag men när jag tom får PM från användare som säger att jag skall "trimma ner eller byta till 3" bums" så känner jag att folk kanske har en lite smått överdriven rädsla för värme.
    Jag är medveten om att det blir varmt, bilen går på E85 vilket får ses som en liten hjälp och den gasades fullt senast i augusti, dvs jag kör ej hårt.
    Att bilen då är såpass påställd utan att byta till 3" är altså ingen fara. 1bar nu blir lika varmt som 1bar tidigare (vilket en 9000 aero laddar original)

    Edit: jag rekommenderar inte att man ställer på en bil såpass utan nödvändig hårdvara men eftersom att jag är medveten om ev konsekvenser och kör därefter så ser jag ingen fara med detta. Hade ett 3" på ingång när mjukvaran skrevs men det blev tydligen såld framför näsan på mig
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Svar: 158
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 23:44
  2. Fixa fram servicebok på något sätt?
    Av KenZo i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:58
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:20
  4. [LÖST] Ska en kopplingslamell köras in på något sätt?
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •