Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Felmonterad backventil vevhus

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Felmonterad backventil vevhus

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 99973.html

    Den backventilen satt felmonterad på min aero 9-5 -03.
    Laddtrycket från spjällhuset gick rakt in i ventilkåpan.
    Den har suttit så sedan jag hämtade bilen från mechanum för över ett år sedan.
    Vad kan den ha orsakat?
    Ska jag lyfta ventilkåpan och kolla?

    Mvh
    Henrik
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  2. #2

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Dålig vevhusventilation och dålig gång, men du lär inte se nåt genom att lyfta kåpan. Ett extra oljebyte nu när den sitter rätt kanske är på sin plats.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Ok.
    Dålig vevhusventilation kan jag tänka mig, kanske därför turbon dricker 1 liter olja per tankning.
    Tänkte byta turbon innan jul.

    Så det är inget som kan becka igen, tex slangar innanför ventilkåpan?
    Kedjan kanske inte får så bra smörjning med övertryck i ventilkåpan??

    HR
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Har kommit fram till ikväll att turbon inte är boven, den hade noll glapp och torr vid kobran. Däremot så var det gott om olja i intercoolern. Kan jag ha kassa kolvar?

    Mvh
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Har kommit fram till ikväll att turbon inte är boven, den hade noll glapp och torr vid kobran. Däremot så var det gott om olja i intercoolern. Kan jag ha kassa kolvar?

    Mvh
    nej inte kolvar, för att de skall vara det så ska det komma ut vevhusventilationen och då hade du haft lika mycket olja i kobran.


    Du har olja i intercoolern (efter turbon) men inte i kobran (innan turbon)

    så måste ju oljan komma från turbon?

    dock borde det nog vara olja i kobran om du har olja i intercoolern (även om du så hade monterat ur intercoolern och hällt i olja).

    sålänge återcirkuleringen fungerar som den skall, kolla kanske slangen till dumpventilen?

    så jag tror att din dumpventil är något fel med och att det har dödat din turbo. när du släpper gasen från laddtryck får du då ett pulserande pysljud?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Dumpventilen har jag inte tänkt på.
    Kanske ska byta den. Slangen är ny.

    Så du menar att turbon drar olja om dumpen är trasig, metallröret mellan dumpen och kobran innehöll ingen olja, helt torrt.
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Dumpventilen har jag inte tänkt på.
    Kanske ska byta den. Slangen är ny.

    Så du menar att turbon drar olja om dumpen är trasig, metallröret mellan dumpen och kobran innehöll ingen olja, helt torrt.
    turbon skall inte dra olja endå. men den kan ta skada om dumpventilen inte gör sitt jobb.

    för om dumpventilen inte dumpar så får du ett alldeles för högt laddtryck mellan turbon och spjället, luften har ingen stans att ta vägen.

    och att du har olja i intercoolern men inte i återcirkuleringen så får det mig att tro att den inte cirkulerar tillbaka.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Ok.
    Har beställt en vit backventil, en uppdateringssats till vevhusventilationen (trots att jag har version6) och en dumpventil.
    Dessa ska bytas omgående när jag får det.

    /Henke
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Dumpventilen har jag inte tänkt på.
    Kanske ska byta den. Slangen är ny.

    Så du menar att turbon drar olja om dumpen är trasig, metallröret mellan dumpen och kobran innehöll ingen olja, helt torrt.
    turbon skall inte dra olja endå. men den kan ta skada om dumpventilen inte gör sitt jobb.

    för om dumpventilen inte dumpar så får du ett alldeles för högt laddtryck mellan turbon och spjället, luften har ingen stans att ta vägen.
    Fast i mitt fall har ju luften gått förbi och in i ventilkåpan för den vita backventilen var ju felvänd...

    och att du har olja i intercoolern men inte i återcirkuleringen så får det mig att tro att den inte cirkulerar tillbaka.
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  10. #10
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    den slangen sitter inte före spjället.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Nä, det har du rätt i.

    Fan va jag är sugen på att byta vevhuskittet och dumpen.
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    snackade med mechanum idag, de har ju inte den blekaste aning om felet, dem vill ha in bilen för felsökning.
    Sen ringde jag bilpartner, han sa solklart vevhus eller turbo som orsakar den mängden oljeförbrukning trots inga pölar under bilen och inga synliga läckage runt motorn.

    Då kan man fråga sig varför jag betalat 15000:- till mechanum för att få bilen att sluta dricka olja....Deras åtgärd var topplocksbyte och kamkedjekåpsbyte trots inga synliga läckage. Vid det tillfället drog bilen ca en halv liter på 100 mil.
    De satte dessutom backventilen fel samt glömde spänna en slangklämma på kylarslangen så motorn kokade efter 500 mils körning...

    Bra verkstad....icke...
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Lite uppdatering.
    Dumpventilen bytt, alla slangar kontrollerade, vita backventilen bytt och ny vevhusventilationskit bytt.
    Bilen drar fortfarande 1 liter olja per tank. Har gått ca 200 mil sen detta.

    Jag köpte Wynns oil system cleaner för 60 mil sedan och jävlar vad bilen gick bra efter det men dricker fortfarande litern olja.
    http://www.wynnsbutiken.com/invandig-mo ... aner/115-0

    Nu återstår nog bara turbon, eller?
    Tycker det ryker mer nu än innan, bara på morgonen ca 10 sekunder efter start, sen ingenting alls.

    Tacksam för tips.....
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Ingen expert, men jag tycker det låter som fastkoksade kolvringar, jag hade samma problem på min 9-5 aero-00 men i mitt fall p.g.a gravt misskötta oljebyten och därigenom en massa koks/slude med hopgeggad vevhusventilation och kolvringar som följd. Bytte hela vevhusventilationen men det räckte inte utan jag fick köra en variant på WD40 metoden (använde Evinrude Engine Tuner) för att lösa upp de fastkoksade ringarna och till slut släppte det. Drar nu i princip ingen olja och mindre soppa. Hade en hel del olja i turbon, intercooler mm, men turbon var/är frisk ändå, det berodde på att vevhusventilationen inte fungerade utan tryckte åt fel håll.

    /Jocke

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Ok.
    Var kan man köpa Evinrude Engine Tuner? Gjorde du likadant som man gör med WD40 metoden? Dvs toppa upp cylindrarna tills det slutar rinna igenom.

    Jag har provat WD40 metoden en hel helg utan resultat, blev ingen skillnad.
    Efter wynns däremot så kändes det som jag fick 30 hästar till. Fast oljeförbrukningen är ju såklart kvar...

    Kan ju oxå nämna att jag hade senaste VV innan oxå och den var nästan helt ren innuti behållaren och alla tillhörande slangar. Jag förväntade mig massa gegga men icke.

    /Henrik
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  16. #16

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Citat Ursprungligen postat av Rudan
    Jag har provat WD40 metoden en hel helg utan resultat, blev ingen skillnad.
    Efter wynns däremot så kändes det som jag fick 30 hästar till. Fast oljeförbrukningen är ju såklart kvar...
    Har du haft tjära i motorn, eftersom du fått 30 hästar till efter en skvätt lösningsmedel i oljan?

    Placeboeffekten är inte att förakta.
    Signaturlös

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Evinrude Engine Tuner köper jag på Marinshopen i Älvsjö men det finns säkert på de flesta välsorterade båttillbehörsaffärer. Jag använder det 2 ggr per år för att avsota min båtmotor som likt 9-5'an är litet felkonstruerad. Det luktar starkt men koks rinner bokstavligt talat av.

    Ja, jag gjorde likadant som med WD40.

    /Jocke

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Citat Ursprungligen postat av erejoa
    Ingen expert, men jag tycker det låter som fastkoksade kolvringar, jag hade samma problem på min 9-5 aero-00 men i mitt fall p.g.a gravt misskötta oljebyten och därigenom en massa koks/slude med hopgeggad vevhusventilation och kolvringar som följd. Bytte hela vevhusventilationen men det räckte inte utan jag fick köra en variant på WD40 metoden (använde Evinrude Engine Tuner) för att lösa upp de fastkoksade ringarna och till slut släppte det. Drar nu i princip ingen olja och mindre soppa. Hade en hel del olja i turbon, intercooler mm, men turbon var/är frisk ändå, det berodde på att vevhusventilationen inte fungerade utan tryckte åt fel håll.

    /Jocke

    Men min vevhusventilation var ju helt torr invändigt.
    Så jag undrar om det är kolvarna.
    Ska nog byta turbon ändå, synd att de är så dyra bara....
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    En annan grej som jag har tänkt på. Om jag kör med öppen VV, dvs sätter ett filter på ventilkåpan. Kan jag utesluta att det är fel på VV om bilen fortfarande dricker lika mycket olja som innan det öppna?
    Feedback emottages gärna.

    Mvh
    Henrik
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    169

    Re: Felmonterad backventil vevhus

    Ingen som kan ge feedback på öppen VV?

    En annan grej, hur lätt ska impellern, turbunbladen löpa om man sätter snurr på dem för hand?
    När jag tog av turbon och kände på axeln så snurrade jag på bladen och de stannade ganska snabbt av motstånd.
    Jag kunde få den att snurra ca 2 sekunder, är det normalt eller ska den snurra lättare?

    Tacksam för svar
    Rudan
    2.0 Ltt---såld
    Numera 95 aero -03

Liknande ämnen

  1. 9-5 -03, alternativ backventil till vevhus vent?
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 16:17
  2. backventil vevhus
    Av Robert E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 21:46
  3. felmonterad vevhusventilation?
    Av Laplander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 00:13
  4. Backventil vevhus?
    Av NiX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 08:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •