Sidan 4 av 19 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 366

Ämne: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

  1. #61
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Vad heter det där bolagiet i Lettland(?) som importerar krockade bilar från USA, riktar upp dom och säljer dom ny lackade och fräscha.

    Skeppa en 9-5 SC dit och tillbaka så kan man nog köpa med vilka papper man vill.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #62
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av saab_9000
    Hur som helst åka "utomlands" Finland i detta fall och regga den där för att sedan ta in i Sverige. (rätta mig om jag har fel)

    Nått sånt skräp var de iaf
    Att Finland är ett mindre nogräknat land vet jag inte om jag skulle skriva under på. (Möjligen har de andra regler.) Vet åtminstone en og900cv som trots att den tillverkats i Finland inte gick att registrera där efter att ha befunnit sig i USA drygt tio år. Finländaren fick helt enkelt be sin bror i Sverige att ta hand om bilen och registrera den här.

    Är det förresten någon mer än jag som sett de dubbla budskapen vad gäller 9-7x:en? Hemsidan för bilen säger "Specifikation: US spec ombyggd till EU spec. Kategori 1: Säljbart registrerat fordon." Däremot så står det något helt annat i samlings-PDF:en. Dvs i PDF:en där samtliga bilar finns med. "US spec, converted to EU, No COC"

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Har inte finland ett system med höga registreringsavgifter för bilar?
    Fredrik J

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Bästa landet för att godkänna en bil in i EU gemenskapen är Litauen. De godkänner i stort sett vad som helst inklusive USA bilar som är klassade som skrot. Har bilen väl reggats där är det fritt fram till hela EU. Finland skulle jag absolut inte rekommendera. De har full koll på vilka dokument som behövs. Tillsammans med skatterna som Fredrik J nämner (kanske kan finnas undantag där) så skulle jag inte rekommendera den vägen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Kanske blir det skillnad när man dyker upp hos bilprovningen med en 9-5 SC som varit en vända i Litauen? Jämfört med en XC90 ursprungligen från USA menar jag. XC90 är ju trots allt en bil som är certifierad i sitt ursprungsland...
    Fredrik J

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kanske blir det skillnad när man dyker upp hos bilprovningen med en 9-5 SC som varit en vända i Litauen? Jämfört med en XC90 ursprungligen från USA menar jag. XC90 är ju trots allt en bil som är certifierad i sitt ursprungsland...
    Där har du nog det största problemet, ja.

    Är det en bil de inte känner igen så lär de kolla extra noga. Dessutom är det väl rätt känt vilka omständigheter som omger 9-5 SC. Manövern skulle nog kunna fungera med en ng9-5 sedan däremot.

    Någon som vet hur svårt det är att registrera en bil i Litauen? Måste man vara bosatt där eller rent av medborgare? Annars får man låta någon som bor Litauen registrera in bilen och sedan köpa tillbaka den.

    Vad tror ni folk som bjuder uppåt 200 000 kr för en ng9-5 SC har för planer? Det känns som lite för mycket pengar för en ny bil som aldrig får köras på allmän väg, så man misstänker ju att de har planer för att få dem inregistrerade.

  7. #67
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Vad heter det där bolagiet i Lettland(?) som importerar krockade bilar från USA, riktar upp dom och säljer dom ny lackade och fräscha.

    Skeppa en 9-5 SC dit och tillbaka så kan man nog köpa med vilka papper man vill.

    "Import av fordon - redovisning av regeringsuppdrag"
    Kanske finns senare: 2006:6459
    http://www.birf.org/Dokument/import_for ... ppdrag.pdf

    Äh, nu hittar jag inte företaget som importerade dessa tidigare krockade bilar.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #68
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Vad heter det där bolagiet i Lettland(?) som importerar krockade bilar från USA, riktar upp dom och säljer dom ny lackade och fräscha.
    "Det där"? Är nog snarare "dom där" med tanke på mängden fordon det verkar handla om.

    http://www.larmtjanst.se/Aktuellt/Nyhet ... -Sverige-/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #69
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Vad tror ni folk som bjuder uppåt 200 000 kr för en ng9-5 SC har för planer? Det känns som lite för mycket pengar för en ny bil som aldrig får köras på allmän väg, så man misstänker ju att de har planer för att få dem inregistrerade.
    Finns säkert hederliga samlare som anser att 200.000 kr är ett skäligt pris för ett museiföremål i denna klass. Ganska säker på att det finns medlemmar på detta forumet som har dyrare saabar som aldrig lämnar garagen. Sedan så finns det nog en och annan lycksökare som "hoppas och tror" alternativt redan vet hur det går till att få den körbar i sitt land.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Bil33/Södertälje bil heter den största firman som importerar krockade bilar till Sverige just nu via Litauen från USA.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kanske blir det skillnad när man dyker upp hos bilprovningen med en 9-5 SC som varit en vända i Litauen? Jämfört med en XC90 ursprungligen från USA menar jag. XC90 är ju trots allt en bil som är certifierad i sitt ursprungsland...
    Där har du nog det största problemet, ja.

    Är det en bil de inte känner igen så lär de kolla extra noga. Dessutom är det väl rätt känt vilka omständigheter som omger 9-5 SC. Manövern skulle nog kunna fungera med en ng9-5 sedan däremot.

    Någon som vet hur svårt det är att registrera en bil i Litauen? Måste man vara bosatt där eller rent av medborgare? Annars får man låta någon som bor Litauen registrera in bilen och sedan köpa tillbaka den.

    Vad tror ni folk som bjuder uppåt 200 000 kr för en ng9-5 SC har för planer? Det känns som lite för mycket pengar för en ny bil som aldrig får köras på allmän väg, så man misstänker ju att de har planer för att få dem inregistrerade.
    Det finns två grundläggande sätt att importera en bil till Sverige, antigen att få den godkänd enligt regelverket, direkt eller via andra EU-länder, eller att ta in den som flyttgods. Det första borde inte gå om den inte har alla godkännande på plats utan att fuska, men den andra metoden bör fungera om man lyckats registrera den i godtyckligt land, men då behöver man ha ägt och använt bilen utomlands en tid och flytten behöver vara äkta. Det är så somliga USA-bilar får köra med USA-blinkers i Sverige, är den intagen som flyttgods är det Ok. Sdan har jag för mig att den behöver stå kvar på samma ägare i minst 1 år i sverige, men detta är från minnet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Mioh, jag är inne på din linje. Några är rena samlare och vill bara ha en och har inga problem att binda 200 lock. Andra chansar säkert, och kommer få en kalldusch. Hur det är med utlandet är ju omöjligt att säga, men SportCombin har ju aldrig vart godkänd nånstans, eller registrerad alls? Möjligen att mindre nogräknade myndigheter skulle se genom fingrarna och bara ge den en identitet som ng9-5 typ. Men jag tvivlar det skulle gå i Sverige, inte den helt lagliga vägen i alla fall. Har ändå en känsla av att man kommer möta en på en svensk landsväg nån gång igen, man tror ju vi är så himla fria från korruption.
    MEDLEM 7032.

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Att köpa en 9-5 kombi och bygga om en sedan a la Bert Karlsson borde ju va de enklaste.
    Måste man i så fall typa om den som "stationsvagn (ac)" på bilprovningen?
    En sån bil bes och klar hade säkert varit säljbar.
    Drömma går ju..................... :-)
    9-5 2.3 2007

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Mioh, jag är inne på din linje. Några är rena samlare och vill bara ha en och har inga problem att binda 200 lock. Andra chansar säkert, och kommer få en kalldusch. Hur det är med utlandet är ju omöjligt att säga, men SportCombin har ju aldrig vart godkänd nånstans, eller registrerad alls? Möjligen att mindre nogräknade myndigheter skulle se genom fingrarna och bara ge den en identitet som ng9-5 typ. Men jag tvivlar det skulle gå i Sverige, inte den helt lagliga vägen i alla fall. Har ändå en känsla av att man kommer möta en på en svensk landsväg nån gång igen, man tror ju vi är så himla fria från korruption.
    Det bör finnas en hel del länder där det är helt lagligt och utan att fuska registrera bilar utan den dokumentation som krävs i Sverige. Därefter borde den gå att ta in som flyttgods till Sverige efter att den använts så den uppfyller reglerna för flyttgods av någon som flyttar till Sverige, också detta utan fusk.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #75

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Saxxar in ett inlägg från Zatzy från Therealpinto som är SFRO-besiktningsman.

    "Det är ganska många som kontaktat SFRO och frågat om det går att regga dessa bilar genom oss. Vårt svar är:

    Nej det finns inget enkelt sätt att bygga om en befintlig bil på så sätt att den kan klassas som amatörbyggt fordon.
    Formellt sett krävs det att du som byggansvarig, konstruerat det mesta på bilen i en omfattning som är betydligt större än kategorin ombyggt fordon.
    Detta betyder minst ny drivlina och egen ram med nya egna hjulupphängningar och bromssystem.

    En bil som ej är tagen i bruk eller har registrerats kan aldrig bli klassad som ombyggt fordon.

    Alltså ser jag egentligen inga möjligheter att regga någon av de bilarna genom SFRO. Däremot kan man förstås använda den som drivlinedonator till ett amatörbygge eller ombyggt fordon baserat på en annan bil.

    /Gustaf"
    Det här blir ju på något vis ett cirkelresonemang och väldigt motsägelsefullt.
    "En bil som har registrerats kan aldrig bli klassad som ombyggt fordon"
    Det är väl just det som är pudelns kärna? Dessa bilar har ju aldrig reggats? Dessutom är det väl fullt tillåtet att byta samtliga delar på en bil?

    Ponera att man skaffar en likadan 9-5, men en sedan. Sedan flyttar man över nummerplåtar, chassinummer och ev drivlina från sedanen till sportkombin. Då borde det ju gå att hävda att man byggt om sedanen till en kombi. Varför skulle inte det gå att regga? Bert Carlsson fick ju en 9000 ombyggd till kombi. Sedan har vi Solstadssaabarna, dvs biltransportbilarna. De har ju en SAAB 9000 framdel, men bakdelen från en biltransportbil. Har svårt att se hur berörd myndighet skulle kunna hävda att bilen inte är tillräckligt ombyggd. 9-5 kombi finns ju formellt inte, då kan den inte gärna "inte vara tillräckligt ombyggd".

    Alldeles oavsett tror jag att dessa unika 9-5 kombis kommer gå för offantliga summor. Mer än vad många tror. Det finns gott om SAAB-freaks runt om i världen. Skulle inte bli ett dugg förvånad om vi får se miljonbelopp på de mest unika bilarna. Då tänker jag framförallt på 9-5 kombin och 9-4X. Sena 9-5 sedaner och 9-3 cabar tror jag inte kommer gå fullt så dyrt.

    Tyvärr inget jag kan finansiera.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  16. #76
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Samtliga kombis på KVD har vart registrerade med vanliga regnr, ex EJA599.

    Sedan de avregistrerats har kryphålen minskat till typ noll.

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Hur var det med Bert Carlssons 9000? Var det verkligen en Saab 9000 som blev ombyggd till kombi, för jag har alltid trott att det var en Lancia Thema Kombi som blev ombyggd så att den såg ut som en Saab.

  18. #78
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Bert Karlsson sklle ju inte kunna få sin bil registrerad idag. Den byggdes sannolikt innan helbilsgodkännandet.

    Angående Gustavs kommentarer så avfärdar han möjligheten att få en 9-5 kombi registrerad som amatörbyggt fordon som någon form av kryphål. Men konstruerar man sin egen bil med hjälp av donatordelar finns det naturligtvis inget krav på att donatorn har varit registrerad. Dock skulle en amatörbyggd bil baserad på en kombi från kvd vara ganska långt från en 9-5 SC.
    Fredrik J

  19. #79
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 055

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Hur var det med Bert Karlssons 9000? Var det verkligen en Saab 9000 som blev ombyggd till kombi, för jag har alltid trott att det var en Lancia Thema Kombi som blev ombyggd så att den såg ut som en Saab.
    Om jag kommer ihåg rätt, så var >Bert Carlssons 9000 en vanlig 9000CS som fått tak och bakdel från en Lancia thema kombi, sedan ombyggd baklucka med bakljus från 9000CC (eller om det var CD) detsamma gäller den 9000 A50 som byggdes om till kombi för en statoil-mack som hade den för uthyrning, Den bilen blev registrerad som SAAB 9-8, Båda bilarna har varit publicerade i Bilsport,
    Artikeln om Bert Karlssons var i bilsport nr5 -95
    Och den om hyrbilen var i nr17 -98

    //Konrad S.

    (Källa: viewtopic.php?f=30&t=103305 och de faktiska tidningarna)
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435

    Re: Helt unika Saabar till salu hos KVD!

    Okej, där ser man. Jag trodde att man bara hade satt på någon Saab emblem på en Lancia.

Liknande ämnen

  1. CSR Turbon är nu till salu
    Av Mr cba i forum Projekt
    Svar: 396
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •