Om du vill köpa en ng9-5 SC eller 9-4X så är det läge nu!* Ett tämligen unikt tillfälle.
https://www.kvd.se/sv/auktion/saab.html
*Att du inte får köra dem utanför tomten är väl kanske en liten nackdel
Om du vill köpa en ng9-5 SC eller 9-4X så är det läge nu!* Ett tämligen unikt tillfälle.
https://www.kvd.se/sv/auktion/saab.html
*Att du inte får köra dem utanför tomten är väl kanske en liten nackdel
I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02
Eller varför inte den här.
http://www.kvd.se/sv/auktion/saab/saab- ... 38200.html
Den kan nog bli ganska dyr bara, men fin är den.
Mvh. Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Borde inte den stå på museumet?Ursprungligen postat av Sven
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Jag antar att det säkert redan har varit uppe någon gång tidigare, men hur kommer det sig att de inte får köras på allmän väg? Och som jag fattar det så är det omöjligt att få dem godkända att köras på allmän väg, varför?
De har väl redan en? Eller var den som stod där bara lånad?Ursprungligen postat av pestor
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
En del är provbilar som körts på tillfälliga skyltar. Dessa har jag för mig att fabriken brukar skrota efter att ordinarie produktion.Ursprungligen postat av willeh
En del andra är produktionsfordon men som saknar dokumentation som behövs för att registrera dem. Eftersom Saab gått i KK kan dessa dokument inte tas fram längre.
I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02
En ny 9-5 combi vore ju fint att på något sätt få trafikgodkänd. https://www.kvd.se/sv/auktion/saab/saab ... 54341.html
Ryktet om att alla bilar malts ner och dött verkar inte stämma. "Ryktet om min död är betydligt överdrivet" som Mark Twain sa.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Om man köper en NG 9-5 sedan och en NG 9-5 SC och använder SC som reservdelar till
ss'en alltså bygger om sedanen med delarna från combin. så borde man kunna få den i trafik...
Men då får man nog vara händig med plåtarbeten.
/per
SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport
Framgår rätt klart på hemsidan. se punkterna 1-4..
Inget COC-dokument..
Kan ju bli rätt slutsumma, "säljs från tullager", tillkommer ju en del avgifter, liksom.
Edit, De icke registrerbara fordonen, borde de inte vara "reservdelar" istf "fordon"?
Går det inte att göra någon liten ändring och registrera som ombyggt fordon?
http://www.garaget.org/?car=144123
SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.
Vad gäller 9-5 SC så finns väl inget helbilsgodkännande på den då den aldrig hann tas i produktion.Ursprungligen postat av willeh
Många av dom andra är produktionsbilar som aldrig har reggats eller otullade bilar som inte ens finns registrerade i något land, så byråkratin sätter stopp för att få dom godkända.
Nån som vet om man på något vis skulle kunna få igenom en 9-5 SC som amatörbyggt fordon, och vad som skulle krävas för en sådan manöver?
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Jag har för mej att det var just denna bilen (ettan) som visades på museét när den var aktuell.Ursprungligen postat av mioh
Mvh. Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Omöjligt tyvärr.Ursprungligen postat av rcy
Faktiskt skulle det vara fullt möjligt att registrera som amatörbyggt fordon även om man måste ändra mer än bara någon liten ändring.Ursprungligen postat av Blue Spirit
Fredrik J
Här går meningarna isär ;P
Hur klassas ett amatörbyggt fordon då? Om jag uttrycker mig såhär: Får man köra 120 km/h på motorväg eller blir det nån sorts traktor av det hela?
9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08
Använda en tom råkaross från 9-5 SC och sen bygga den från grunden med förändrad motor, hjulupphängning och bromsar osv bör vara fullt möjligt att regga.
Ett amatörbyggt fordon får köras som en vanlig bil på väg
ng9-5 SC med rakställd B234 och 4wd...
9-4X är ju så läcker! Fanns några att välja på också.
Någon mer än jag som tycker att 9-5 kombin är riktigt ful?
I verkligheten? Alltid riktigt snygg!Ursprungligen postat av Bateman
På kort? Nej. Lite klumpig ibland, men nej, aldrig riktigt ful.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Det blir en "vanlig" bil. Samma reglemente som man bygger hotrods eller super7 efter. Man får utgå från vilken kaross man vill och stoppa in vilka komponenter man vill under förutsättning att man inte plockar allt från samma fordon. En ng9-5SC kaross med rakställd B234 och 4wd skulle vara fullt möjlig. Amatörbyggda fordon behöver inga intyg från någon biltillverkare. Man behöver dock följa vissa regler som t.ex. vikt/effekt ratio.Ursprungligen postat av Mangon
Fredrik J
Verkar som det finns dom som tror på idén om att det går att få bilar körbara även om dom saknar COC (certificate of conformity). Just nu så har någon t.ex bjudit 80.000 på en "vanlig" 9-5 sedan som är lagligt okörbar enligt KVD.
https://www.kvd.se/sv/auktion/saab/saab ... 48232.html
Intressant budhistorik förövrigt. Från 500kr till 80.000kr, bara sådär. Kanske ska användas som donatorbil eller liknande. En krockad sedan med friska papper är ju ganska enkel att hitta jämfört med en kombi när det gäller nya 9-5...
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.