Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Billig motorolja

  1. #41
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    För att få tag på GM-oljan "snorbilligt" så krävs det att man beställer från nätet, i detta fall på en tysk sida.

    Inte alls.

    http://begdelar.anabil.se/gm-olja-5-liter/290-0

    80kr litern, att jämföra med 119 för Biltemas olja.
    Förstår vad du menar, men min beställning gav literpris på 39:50:-
    Men 5 L olja för under 400 :- här hemma får man nog tycka är ok då den har rätt klassning.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Sen får man väl komma ihåg att Dexos är GM´s egen longlife olja och de kan tillverka oljan efter egna specifikationer. Det är alltså en olja som aldrig överstiger eller är bättre än det som specas. Andra fabrikat tar fram oljor som är så pass bra att de kan garantera att de överstiger Dexos spec eftersom ingen sitter på nå exakta recept.

    En dexos olja kan ju tex börja brytas ner vid 3200mil sharp medans Mobil eller motsvarande kanske står pall till 3600 mil utan följdfel. Där tror jag den största kvalitetsskillnaden finns.

    Jag tror knappast man ska placera Dexos i nåt premiumsegment iallafall.
    Jag kvalificerar ditt resonemang som ren bullshit.
    Mobil har massor med oljor och inte ens Mobil 1 har varit så värst kanonbra alla gånger.

    M.V.H.
    Jag menade inte att just Mobil är bäst på något sätt, gjorde bara en jämförelse mellan dexos och en annan "premiumolja"............
    Men kan du eller nån annan komma med nå bevis på att Dexos på alla sätt och vis är en superolja så varsågod. Jag har väldigt väldigt svårt att tro att GM tillverkar nåt som vida överstiger spec, särskilt som de själva vet vad specen är......

  3. #43
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Billig motorolja

    Påtal om billig motorolja, hittade denna 5l Mobil1 0w40
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/93165386.html
    1 396:-/st

    279,20:- /liter


  4. #44
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Påtal om billig motorolja, hittade denna 5l Mobil1 0w40
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/93165386.html
    1 396:-/st

    279,20:- /liter

    Det är ju i stil med vad BIVA här i Norrköping tar för 5L Mobil 0w40 1600:- helt otroligt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Billig motorolja

    1600!!! du skämtar?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Påtal om billig motorolja, hittade denna 5l Mobil1 0w40
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/93165386.html
    1 396:-/st

    279,20:- /liter

    Det är ju i stil med vad BIVA här i Norrköping tar för 5L Mobil 0w40 1600:- helt otroligt.

    Mvh
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Vill rek. en svensk sida som var okänd för mig tills 1 månad sedan.
    Köpt därifrån 2ggr, 2-3 dagars lev.tid

    Oljemagasinet.se
    Tack för tipset. Jag betalade 500 kr för en 0/30 olja till en snöslunga, istället för 900 kronor på Mekonomen. Visst hade det säkert gått att få billigare från Tyskland om mna beställt 20 liter, men motorn behöver 1 liter, känns lite onödigt att köpa 20 liter.

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av StefanM

    Jag menade inte att just Mobil är bäst på något sätt, gjorde bara en jämförelse mellan dexos och en annan "premiumolja"............
    Men kan du eller nån annan komma med nå bevis på att Dexos på alla sätt och vis är en superolja så varsågod. Jag har väldigt väldigt svårt att tro att GM tillverkar nåt som vida överstiger spec, särskilt som de själva vet vad specen är......
    Det låter på ditt resonemang som att du tror att det är GM US som tagit fram den själva, eller? Kan iaf tala om att du har fel. Och oljan är en BRA olja.
    Men självklart finns det bättre men att nämna Mobil 1 i sammanhanget och tro att den skulle vara "värst" och så mycket bättre, då håller jag inte med.


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av StefanM

    Jag menade inte att just Mobil är bäst på något sätt, gjorde bara en jämförelse mellan dexos och en annan "premiumolja"............
    Men kan du eller nån annan komma med nå bevis på att Dexos på alla sätt och vis är en superolja så varsågod. Jag har väldigt väldigt svårt att tro att GM tillverkar nåt som vida överstiger spec, särskilt som de själva vet vad specen är......
    Det låter på ditt resonemang som att du tror att det är GM US som tagit fram den själva, eller? Kan iaf tala om att du har fel. Och oljan är en BRA olja.
    Men självklart finns det bättre men att nämna Mobil 1 i sammanhanget och tro att den skulle vara "värst" och så mycket bättre, då håller jag inte med.

    M.V.H.
    ja vaddå? Det ÄR en GM olja och GM om någon borde veta vad de specat den till. Jag har arbetat på verkstäder för andra GM märken och man kan nog lugnt säga att GM tillverkar ingenting i egen regi som på något vis är bättre än spec. Det är så hårdpressat det bara kan bli och nä dexos är ingen dålig olja eftersom den uppfyller gällande spec. Att jag nämner Mobil har ingenting med att jag gillar den utan det är bara ett premiummärke i mängden som många känner till. Vi kan göra jämförelsen med Castrol, Valvoline eller Fuchs eller precis vad du vill men faktum kvarstår. En olja enligt GM spec tillverkad av någon annan oberoende aktör kan många ggr vara bättre än Gm´s Dexos eftersom de tillverkar en olja de med säkerhet vet uppfyller de krav som ställs på den.

  9. #49
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja vaddå? Det ÄR en GM olja och GM om någon borde veta vad de specat den till. Jag har arbetat på verkstäder för andra GM märken och man kan nog lugnt säga att GM tillverkar ingenting i egen regi som på något vis är bättre än spec. Det är så hårdpressat det bara kan bli och nä dexos är ingen dålig olja eftersom den uppfyller gällande spec. Att jag nämner Mobil har ingenting med att jag gillar den utan det är bara ett premiummärke i mängden som många känner till. Vi kan göra jämförelsen med Castrol, Valvoline eller Fuchs eller precis vad du vill men faktum kvarstår. En olja enligt GM spec tillverkad av någon annan oberoende aktör kan många ggr vara bättre än Gm´s Dexos eftersom de tillverkar en olja de med säkerhet vet uppfyller de krav som ställs på den.
    Är rätt säker på att GM inte tillverkar någon olja överhuvudtaget. Har aldrig sett något som tyder på att GM skulle äga några raffinaderier någonstans.

    Det enda GM gjort är att de tagit fram en spec som dom kallar Dexos II. Frågan är väl om det ens är dom som tagit fram specen, med all säkerhet har dom hyrt in något oljebolag även för det, men det är en annan diskussion.
    GM köper givetvis olja från någon av dom stora aktörerna, häller upp den i flaskor och klistrar på GM klistermärken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Billig motorolja

    Ja det har ju redan visats på att ACDelco använder samma dunkar för deras 5w30 Dexos2 olja.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Billig motorolja

    det är väl ingen som har påstått att GM tillverkar den själva........Dessutom så är AC Delco också det ett varumärke från GM........
    Kontentan av det hela är iallafall oavsett tillverkare att GM vet vad det finns i sina dunkar, Mobil vet vad det är i sina osv osv i det oändliga men ingen av dem behöver vara lika varann för det trots samma godkännanden. De flesta fabrikat vet inte konkurrenternas recept utan och innan så det är ju oftast att oljan är så bra att tillverkaren intygar att den minst uppfyller spec och sen är det ju upp till varje tillverkare att ligga så nära som möjligt. Allt är ju en kostnadsfråga.

  12. #52

    Re: Billig motorolja

    Men oj vad det tjafsas här. Brukar sällan ge mig in i denna typ av argumentation, men just diskussionen kring olja är rätt störd på många sätt. Verkar som det är något som återkommer även inom andra områden (cykel-olja till exempel)

    För oss som inte utsätter oljorna för extrema belastningar kan det här väl ändå inte vara av mer än akademiskt intresse?

    Jag får känslan av att många här på forumet (har kollat lite andra trådar också) verkar tro att en bilmotor är ett tekniskt underverk på något sätt och att alla dessa specar måste följas till punkt och pricka, annars kommer det hända en massa otäcka saker. Någon slags perfektionism, som tyder på en stor osäkerhet. Frågan är varför. "för säkerhets skull"?


    Kanske är det viktigt för en del att byta olja var 500:e mil, precis som Saab anger i sin instruktionsbok att tändstift ska bytas var 2000:e mil. För mig är det ren galenskap, både ekonomiskt och miljömässigt. Själv byter jag olja var 1000:e mil i vår Saab 9-5:a, enbart pga av Oilsludge-problematiken det skrivits och diskuterats så mycket kring.

    Dexos 2-olja köpt från Oeldepot MED sigill eller Mobil1 New Life är de oljor jag använt.
    Märker noll skillnad, och vid något tillfälle när jag var över till bilverkstaden där jag är stammis skrattade ägaren bara åt hela diskussionen kring olja som verkar föras på så många ställen.

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Billig motorolja

    Bra olja till bra pris. Iaf enligt mina erfarenheter och vad jag läst på diverse bilforum. Bara att googla och skapa en egen uppfattning innan ni slår till.
    Jag kommer fylla på oljedepån omgående!

    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  14. #54
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Bra olja till bra pris. Iaf enligt mina erfarenheter och vad jag läst på diverse bilforum. Bara att googla och skapa en egen uppfattning innan ni slår till.
    Jag kommer fylla på oljedepån omgående!

    [img]http://img.tapatalk.com/d/13/03/26/e5u3yryg.jpg
    Den oljan har dock inte rätt klassning, den har klassningen för diesel motorn men inte bensin. Men motorn kommer ju inte explodera om man kör med den oljan, själv väljer ja hellre en olja med rätt klassning.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Billig motorolja

    Varför åker ni med long-life oljor om ni byter olja med så korta intervall?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901

    Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Varför åker ni med long-life oljor om ni byter olja med så korta intervall?
    Exakt, rätt klassad olja i all bemärkelse men den behöver inte vara bra för det

    Kör jag 0w-30 el. 5w-30 i 9-3an så börjar oljetryckslampan blinka efter ett par varv på ringen. Min egen uppfattning är att den är helt för blaskig.
    Efter att läst mycket gott om Agrol Spectran så testade jag den. Inga problem med hård o lång bankörning. Motorn verkar må bra och oljan ser bra ut vid varje 1000mils byte.
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Varför åker ni med long-life oljor om ni byter olja med så korta intervall?
    Exakt, rätt klassad olja i all bemärkelse men den behöver inte vara bra för det

    Kör jag 0w-30 el. 5w-30 i 9-3an så börjar oljetryckslampan blinka efter ett par varv på ringen. Min egen uppfattning är att den är helt för blaskig.
    Efter att läst mycket gott om Agrol Spectran så testade jag den. Inga problem med hård o lång bankörning. Motorn verkar må bra och oljan ser bra ut vid varje 1000mils byte.
    Väldigt varm olja?

    Offtopic: Idag finns det motorer som vill ha 0w-20 oljor.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Offtopic: Idag finns det motorer som vill ha 0w-20 oljor.
    Vad du menar är nog att det finns motorer som klarar att köras på 0W20 olja.
    Det enda skälet till att köra en 0W20-olja är bränsleekonomi. Lägre friktion jagas ständigt och där med minskad viskositet.
    Det är inte direkt högpresterande motorer
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    Billig motorolja

    Fords nya 3cyl 1.0T ska ha 0w-20 olja i sig, 120hk i den.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  20. #60
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Billig motorolja

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Fords nya 3cyl 1.0T ska ha 0w-20 olja i sig, 120hk i den.
    Okej, ja då har jag fel...
    De amerikanska märkena (på hemorten) har kört 0w20 i 10år. Men inte i någon direkt effektstark motor och i stort sätt alltid med automat som ger låga varvtal och där med sval olja.
    Men är egentligen inte förvånad då Fords nya 3:a är riktigt avancerad!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Billig 4WD råd
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 12:40
  2. Billig bas, help?
    Av lars.b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •