Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Hej,

    Jag har ett fel på mitt xenonljus som inte riktigt passar symptomen på nivågivaren. Mina xenonljus håller rätt höjd, såvitt jag kan se. Dvs jag slår på tändningen, de åker nedåt och sedan uppåt precis som de ska. Men, när de är tillbaka uppe börjar högra xenonljuset knarra. Det låter som ett kugghjul som kuggar över, och hela lamphuset skakar. När det slutar knarra tänds varningslampan för ljusregleringen.

    Som jag förstått felet på nivågivaren sjunker ljusbilden sakta nedåt, men det gör inte mina. Dock kan de stå lite lågt kanske, svårt att avgöra mot garagedörren.

    Tacksam för tips och råd!


    Med Vänliga Hälsningar

    Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Eftersom att lampan är tänd i MIU så tyder det faktiskt på att det är en givare som krånglar. Om du är helt 100 på att inte ljusen går ner i nödläge så borde problemet ligga på den främre givaren. För om den bakre krånglar så går de alltid ner i nödläge. Så antingen gör du en felsökning och får fram en felkod eller så chansar du på att det är den främre som krånglar och byter den alternativt byter kabel.

    Men innan du gör allt det här så kan det vara värt att kolla kontakten till den främre givaren, dels i motorrummet och vid själva givaren.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Schysst, tackar! Finns det någon beskrivning av hur man gör?

    Varför knarrar bara den högra?


    Med Vänliga Hälsningar

    Johan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Citat Ursprungligen postat av jsoderbe
    Schysst, tackar! Finns det någon beskrivning av hur man gör?

    Varför knarrar bara den högra?


    Med Vänliga Hälsningar

    Johan
    Det är ju lite skumt att endast den högra knarrar faktiskt. Men det kanske bara är något skit som kommit in i den. Jag har själv problem med min högra strålkastare att den gnisslar så fort ljusen ställer in sig. Men en annan sak som det också kan vara kanske är xenonstyrdonet men det vet jag dock inte så mycket om mer än att det är väldigt dyrt att köpa nytt. :P

    Beskrivning av hur man gör vet jag inte riktigt om det finns men om du menar hur man kollar givaren så skulle jag nog först vridit hjulen till höger. Sen kollat på höger sida fram om givaren går att komma åt utan att lossa hjulet vilket det borde gå. Sen får man pilla upp gummiskyddet för att komma åt kontakten och därefter lossa den genom att trycka till clipsfästena. Kolla så att allt ser rent och snyggt ut där och sen följer du bara anslutningskabeln vidare upp i motorrummet och kolla även hur det ser ut där.


    Här kommer bilder på bakre och främre givare inkl demonteringsinstruktioner:

    Främre: http://www.pictures.se/bilder/l4DTg.jpg
    Bakre: http://www.pictures.se/bilder/UlsXO.jpg
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Tackar, precis vad jag behövde.

    Nu har jag kollat lite mer och den justerar ner ljuset. Jag har mest kört i stan och där syntes det inte lika tydligt som på landsvägen. Talar det för främre nivågivaren fortfarande?


    Med Vänliga Hälsningar

    Johan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Citat Ursprungligen postat av jsoderbe
    Tackar, precis vad jag behövde.

    Nu har jag kollat lite mer och den justerar ner ljuset. Jag har mest kört i stan och där syntes det inte lika tydligt som på landsvägen. Talar det för främre nivågivaren fortfarande?


    Med Vänliga Hälsningar

    Johan
    Njae då skulle jag nog gissa mer på att den bakre har gett sig alternativt något kabelbrott. Men om du har tillgång till en obd felkodsläsare så borde antingen felkod B3410 (främre givaren) komma upp alternativt B3420 (bakre givaren). Jag har för mig att om främre givaren gått sönder så regleras inte ljusen ned i nödläge utan detta händer bara om den bakre gått sönder. Försökte hitta vart jag läst det någonstans men jag hittade inte det nu tyvärr. :/ Men gör en felsökning och få fram en felkod så kan man arbeta vidare efter det.

    Om du behöver hitta givare sen att köpa så finns det här (längst ner på sidan):
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... alkastare/

    Om du inte vill köpa nya vilket jag inte tycker man behöver då de är rätt dyra så är artikelnumret på givarna följande:

    Främre: 5409511
    Bakre: 5409529 (hittade en bakre givare för 350kr på bildelsbasen)

    Hoppas detta hjälpt lite iaf!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Tacktack!

    Med Vänliga Hälsningar

    Johan

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Hej,

    Jag har inte tillgång till diagnosverktyg, eller rättare sagt kostar en felsökning mer än en givare. Så jag felsökte på det gammaldags sättet. Tog loss främre givaren och kabeln, och ohm-mätte. Kabeln var ok, inga avbrott i den. Men givaren verkar rökt; jag mätte alla kombinationer av motstånd mellan stiften och det var ingen kontakt mellan något. Oändlig resistans alltså. Jag provade med två lägen på armen.

    Innan jag skruvade loss givaren testade jag vad som hände om jag rörde armen manuellt, men det hände inte ett smack med ljusbilden.

    Kan man felsöka som jag gjort eller är elektroniken för avancerad?

    Jag kan tillägga att givaren såg riktigt muggig ut, och känslan när jag vred armen var väl inte mekanisk direkt.

    Tacksam för svar!


    Med Vänliga Hälsningar

    Johan

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Jag är lite osäker på om man kan mäta så. Bakre och främre givaren är ju sammankopplade via pluskabeln. Innan du går vidare kan du ju testa att mäta på den bakre givaren och se om du får något annorlunda resultat där.

    Kom precis på en sak. Har du kollat säkringen i motorrummet? För det kan ju faktiskt vara en sån enkel sak. Säkringen sitter på plats nr 4 om jag inte minns helt galet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Fast med den beskrivning du gav i första läget; att de justeras rätt men att det låter illa från höger lampa innan den ger felkod tycker jag mer låter som mekaniskt fel i själva lyktan. Lampan tänds väl, såvitt jag vet, inte endast för fel på givarna utan fel överlag på Xenon-systemet?
    Därför är det väl inte helt omöjligt att något kugghjul i lampan gått sönder och att det är det som lampan indikerar för?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Hm, ja, nu blev det så att jag bröt av armen när jag skulle montera tillbaks allt....

    Så det blir en ny givare avsett.

    Det skulle vara lättare att felsöka om man visste hur logiken ser ut. Det som talar emot fel i själva lampan är att även den vänstra ljusteras ned, varefter varningslampan tänds. Och den högra ljusteras ned först och sedan upp till rätt (?) höjd, varefter varningslampan tänds och båda framljusen justeras ned till säkert läge.

    Köper en ny på speedparts och hoppas på det bästa.


    Med Vänliga Hälsningar, Johan

    Johan

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Att båda justeras ner är nog en ibyggd funktion i själva säkerhetsläget, att inte bara justera ner en utan båda vid fel oavsett vad låter nämligen lämpligast

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Jag har ju själv problem med xenonet just nu. :/ Mina står också i nödläge men jag har tyvärr inte lika lätt som dig att få det fixat för jag har strul med kablaget i och med att jag inte haft xenon från fabrik utan det är tillbyggt i efterhand. Normalt så tror jag att bakre givarens kablage går inuti bilen men jag fick dra det på utsidan för det var enklast då när jag gjorde allting. Nu har jag dock problem med fukt och speciellt nu på vintern skall allting krångla.

    Men vi får hoppas att det är den främre som spökat för dig och att det löser sig när en ny kommer.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Jag tar nog tillbaka det jag sagt innan om att det endast går ned i nödläge när den bakre är kass. Hittade felet på mina ljus nu ikväll. Har både en främre och bakre givare liggandes och jag har enbart koncentrerat mig på den bakre så jag kravlade mig under bilen nu och testade att koppla in en annan givare men det gav inget resultat. Sen var jag nära på att ge upp för då har jag under den senaste veckan gjort massa andra förändringar i kablaget till den bakre. Men så gjorde jag en chansning och kollade den främre och den såg bra ut.

    När jag sen kollade kontakten i motorrummet och följde kablaget ner mot genomföringen såg jag att kabeln hade hamnat emot drivremmen och fläkt upp hela kablaget så det kom ut koppartrådar. Känner mig så jävla dum som inte ens kollat den främre innan.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Tyvärr så var det inte så enkelt för mig.....

    Jag köpte ett begagnat trasigt lamphus på Uppsala Bildem för en billig peng, för att plocka delar från. Men nu har jag bytt hela lamphuset eftersom det såg förvånansvärt fräscht ut, utan skillnad! Enda skillnaden är att det numera knarrar om båda innan varningslampan börjar lysa. Fast jag ska ärligt säga att det var -11 grader ute när jag felsökte sist, så jag kan ha missat att det knarrade om den vänstra pga stela fingrar....

    Så nu har jag:

    Bytt främre givaren
    Monterat bort kabeln och kontrollmätt att den inte har några avbrott utan anmärkning
    Bytt lamphus

    Är det bara bakre givaren kvar som kan vara felet? Tacksam för svar, då halvljuset är riktigt dåligt nu....

    Hur lät det om era justermotorer när givaren var trasig?


    Med Vänliga Hälsningar,

    Johan

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Jag kanske skulle tillägga att det enda jag flyttade över var ballasten och lampan, allt annat satt kvar.


    Johan

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    25

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Ingen?

    Johan

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Xenonlyset knarrar på 9-5 2006

    Sätt en kabel till minuspolen på batteriet och dra med den till den bakre givaren så du har en ordentlig jordpunkt. Kolla sen kontakten på den bakre givare. Två stift skall ha plus och ett skall ha jord. Det fjärde är signal så där kommer du inte få 12 volt utan 6-9 volt tror jag. Om allt stämmer där får du testa att byta bakre givaren.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •