Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tappat orken och tvärdog OG9-5 Aero steg3

  1. #1

    Tappat orken och tvärdog OG9-5 Aero steg3

    Hej!
    Bilen det gäller är en 9-5 Aero -01. Den är steg 3 trimmad av Custom Cab (Fahrer) i Hasslarp, ett trim som jag förövrigt är väldigt nöjd med.

    Nu till saken. Min sambo körde på motorväg när bilen plötsligt tappade all ork och tvärdog sen. Motorlampan och TCS-lampan lyste.
    När jag kom till undsättning provade jag att starta bilen och den hoppade igång men dog sen tvärt när den gick ner till tomgång. Provade igen och bilen startade med väldigt hackig tomgång. Hela tiden lyser motorlampan och TCS-lampan, både när bilen är igång och när den stannar. Det var bara att bogsera hem bilskrället.
    Vad kan vara fel?

    Jag har kollat samtliga vakumslangar, slangarna till och från IC, multiremmen men sen sätter min okunskap in.
    Vad tror ni att felet kan vara?


    Någon som varit i kontakt med Custom Cab nyligen förresten? Jag lyckas bara komma till hans telefonsvarare.

    //Kristoffer
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

  2. #2
    Tändkassett eller vevaxelgivare. Prova med att låna en tändkassett och se om det gör skillnad. Hade samma fel. . .
    9-5 2,3 T 220hk -06
    9-3 2,0 t 185 hk -00

  3. #3
    Ok...tack för snabbt svar.
    Vevaxelgivaren är bytt sen ngt år tillbaka så den är det nog inte.
    DI-kassetten kan det kanske vara då, men brukar man inte säga att det ska lukta bränd elektronik när den lagt av?

    När man rider om nyckeln så låter det som om ett relä tickar ungefär mitt på motorn. Kan det vara DI-kassetten som låter så?
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

  4. #4
    Hej!

    Låter som spjällhuset har gått i "Limp home" enligt din beskrivning! Om det "tickar" 5 gånger när du vrider på tändningen så är det spjällhuset. Googla på hur du återställer spjällhuset, glöm inte att lyfta av pluspolen på batteriet för att få bort felkoden innan du startar bilen.

    Antagligen kommer det att hända igen inom några mil, då det troligtvis är spjällägesgivare 1 & 2 som strular. Har själv fått byta spjällhus på min 9-5 Aero -01.

    Mvh Joel
    Saab 9-5 Aero -01, Steg 3

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069
    Det kan ju vara lämpligt att läsa ut eventuella felkoder innan man raderar dom.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497
    Gör ett komptest, misstänker att du inte har komp på minst en cylinder...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Joel_90
    Hej!

    Låter som spjällhuset har gått i "Limp home" enligt din beskrivning! Om det "tickar" 5 gånger när du vrider på tändningen så är det spjällhuset. Googla på hur du återställer spjällhuset, glöm inte att lyfta av pluspolen på batteriet för att få bort felkoden innan du startar bilen.

    Antagligen kommer det att hända igen inom några mil, då det troligtvis är spjällägesgivare 1 & 2 som strular. Har själv fått byta spjällhus på min 9-5 Aero -01.

    Mvh Joel

    Hej Joel!
    Det är faktiskt så att det tickar 4-5 ggr när man vrider på tändningen. Jag ska kolla upp hur det ser ut och isf försöka återställa den.
    Tack för tipset.
    //Kristoffer
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Gör ett komptest, misstänker att du inte har komp på minst en cylinder...
    Dålig komp=kassa kolvar?
    Jag som bytte till smidda JE kolvar för 4000 mil sen.....kan de vara kassa redan?
    Ev. ska jag boka tid hos verkstad imorgon så då får de mäta upp kompet.
    /Kristoffer
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287
    Dåligt komp kan vara Kolv/kolvring/ventil/topplockspackning osv

    Att ene kolv skulle gått tror jag faktiskt inte!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Stoffemannen
    Citat Ursprungligen postat av Joel_90
    Hej!

    Låter som spjällhuset har gått i "Limp home" enligt din beskrivning! Om det "tickar" 5 gånger när du vrider på tändningen så är det spjällhuset. Googla på hur du återställer spjällhuset, glöm inte att lyfta av pluspolen på batteriet för att få bort felkoden innan du startar bilen.

    Antagligen kommer det att hända igen inom några mil, då det troligtvis är spjällägesgivare 1 & 2 som strular. Har själv fått byta spjällhus på min 9-5 Aero -01.

    Mvh Joel

    Hej Joel!
    Det är faktiskt så att det tickar 4-5 ggr när man vrider på tändningen. Jag ska kolla upp hur det ser ut och isf försöka återställa den.
    Tack för tipset.
    //Kristoffer

    Vad är det som orsakar ett "limp home"-läge? Är det spjällhuset som är kass?
    Har hört att det även kan vara gammal programvara som spökar men min programvara är baserad på Aero -06 så den borde inte vara felet, eller?
    //Kristoffer
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    881
    Medlem#
    7093
    Troligtvis "limp home" läge.
    http://www.youtube.com/watch?v=nlqyT9eNMuU

  12. #12
    Allt tyder ju på spjällhus i limp home.

    Titta efter och återställ, enl. youtube-klipp.
    Signaturlös

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497
    limp home är ju tämligen enkelt att avgöra om det är det som är fallet.

    Ta bort plåten som sitter över gasreglaget, vrid på det för hand. Följer fjädern med runt när du vrider på den så är den i limp home. Spänns fjädern bara så är den "okej".
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14

    Re: Motorhaveri 9-5 Aero SC

    Update!;

    Det var limp home! Nu är det återställt mekaniskt men även elektroniskt (fulsläckning).
    Återstår bara att lista ut vad som gjorde att bilen gick in i limp home.
    Tack alla som engagerat sig.

    Nu är verkstadsbesök inplanerat på torsdag för felsökning och allmän genomgång. Får se om vi kan klura vad som orsakat felet.
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

  15. #15
    Skönt att det löste sig!
    Var som sagt beredd på att det kan hända igen.. Jag körde nästan 100 mil innan det hände igen och den gången hade jag möjlighet att läsa ut felkoden/felkoderna och det var spjällägesgivare 1 & 2 som orsakade "limp home", inte alltför ovanligt som jag förstått det och det är isoleringen runt kablarna som spricker inuti spjällhuset.

    Kan vara smart att ha med dig verktyg i bilen så att du kan stanna vid vägkanten och återställa om du inte kan ta dig hem. Men det bästa är såklart att åka till en verkstad och läsa ut felkoden/felkoderna nästa gång så du vet vad som orsakar "limp home".

    Ha det bra

    Mvh Joel
    Saab 9-5 Aero -01, Steg 3

  16. #16
    NU är spjällhuset bytt till ett bättre begagnat (5900 mil). Hoppas och tror att jag ska slippa återställa fler "limp home"//Stoffe
    9-5 Aero SC -01 Steg 3+
    http://www.garaget.org/?car=161421

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,3t -05 har tappat orken, vad kan vara fel?
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 21:05
  2. Uplever att min aero tappat orken!?!
    Av suntrip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-28, 19:36
  3. Saab 93 som tappat orken
    Av KristianW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 11:20
  4. [LÖST] Tappat orken OG9-3 Aero -01
    Av Razer83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 10:55
  5. 9-5 2,0t 192hk som har tappat orken!?!?!
    Av perra9314 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 00:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •