Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    14

    Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Hej allihopa!
    Jag är helt ny här på forumet och även helt ny som saabägare.

    Jag köpte en begagnad saab 9-3 vector av årsmodell 2003 i fredags och skulle åka upp till sthlm samma dag. Efter 30 mil så tänds Check engine lampan från ingenstans, bilen går bra och har gjort det innan också.
    Självfallet får jag sjuk ångest. Betalade bilen typ 5 timmar innan.
    Har en polare här uppe som kunde läsa av felkoderna och har en verkstad:
    P2195 - lambdasond för mager blandning - permanent
    P0101 - luftflödesgivarkrets, område/prestanda- problem - intermittent

    Har köpt bilen av en firma som handlar med begagnade bilar, någon som vet hur långt konsumentlagstiftningen sträcker sig i sådana här fall? Får jag helt enkelt räkna med detta när man köper en bil som är så pass gammal?

    Eller är detta lätt/billigt att fixa så jag slipper gå tillbaka och bråka i så fall hur gör jag?

    Tack på förhand för eventuell hjälp och råd.
    Saab 9-3 SS Vector 2003

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Harlösa
    Inlägg
    34

    Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Jag kan inte lagarna så bra men jag hade absolut bråkat med firman om det. Tycker att såpass kort tid efter köp borde dom åtgärda det
    Min Bil : 9-3 SC 2.8T 2006 BSR Steg 1
    Sambons Bil : 900 2.0i 1988

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Är bilen inte köpt som repobjekt/GDS bil eller liknande så bör de nog få stå för ett fel efter 30 mil även om de säkert inte är helt glada åt det... Man kan ju nästan misstänka felet uppträtt tidigare och lampan bara är nollad... Ring tidigare ägare och kolla... Näst intill att ett sådant fel även skulle kunna hållas mot en privatsåld bil, säljaren bör nästan känt till detta... men i detta fall, en firma, så tryck på att de ska fixa eller ta tillbaka bilen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    14

    Re: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Tack för input. Bilen är inte köpt som GDS objekt. Ska ringa firman imorgon så får vi se vad dom säger. Återkommer med svar.
    Saab 9-3 SS Vector 2003

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Om man lusläser reglerna så ska det sträcka sig till trafiksäkerhet,typ bromsar och däck etc. Kanske även om miljö och där kan sitt problem hamna under.

    /M

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Akta skinnet!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744

    Re: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    klart du ska ta de med dom bilen gick ju inte en dag för dig
    utan felkod å stå på dig antingen fixar dom dom felen eller så får dom ta tillbaka bilen
    9-5 2.0t 08 biopower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    14

    Re: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Snackade med bilförsäljaren igår. Verkar inte vara några problem. Han skulle fixa tid i verkstaden och höra av sig. Läste lite på konsumentverkets hemsida, där står det att under de första sex månaderna så är det säljares sak att bevisa att felet inte fanns innan, så det känns som jag kan vara lugn. Eller?

    Bilförsäljaren är ansvarig för fel som du inte blivit informerad om vid köpet. Det går alltså inte att friskriva sig från ansvar genom att säga att bilen har sålts i befintligt skick. Kontakta därför försäljaren igen och hänvisa till konsumentköplagen. Där står det att du har reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på en vara inom 3 år från inköpsdatum. Under de första 6 månaderna är det dessutom försäljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början.
    Källa: http://www.konsumentverket.se/Svar-fran ... agnad-bil/
    Saab 9-3 SS Vector 2003

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Två felkoder efter 30 mil av saabägande - saab 93 -03

    Citat Ursprungligen postat av wilced
    Snackade med bilförsäljaren igår. Verkar inte vara några problem. Han skulle fixa tid i verkstaden och höra av sig. Läste lite på konsumentverkets hemsida, där står det att under de första sex månaderna så är det säljares sak att bevisa att felet inte fanns innan, så det känns som jag kan vara lugn. Eller?

    Bilförsäljaren är ansvarig för fel som du inte blivit informerad om vid köpet. Det går alltså inte att friskriva sig från ansvar genom att säga att bilen har sålts i befintligt skick. Kontakta därför försäljaren igen och hänvisa till konsumentköplagen. Där står det att du har reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på en vara inom 3 år från inköpsdatum. Under de första 6 månaderna är det dessutom försäljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början.
    Källa: http://www.konsumentverket.se/Svar-fran ... agnad-bil/
    Om det är en seriös verkstad så kan du vara lugn, de fixar detta. Är det några skojare så kan du få mer jobb, men att upplysa dem om konsumentköplagen, om nödvändigt följt av ARN brukar ge konsumenten rätt.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 aero -01 Felkoder P1676, P1231 & P1251 efter Biopower mappning
    Av alexbenhard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-09, 16:46
  2. Efter byte till 3" avgasystem Felkoder 9-3 -99 M1
    Av matte_1979 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 15:39
  3. Felkoder efter trim/uppgradering av mjukvaran?
    Av RescueTeam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 12:40
  4. Dör efter pådrag, felkoder, luft och bränsle?
    Av mikeymike7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 22:06
  5. Törstig efter CE/felkoder!(9000 -97)
    Av Jokero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •