Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Klickande relän m.m och tjuvström

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Klickande relän m.m och tjuvström

    Har problem med min Saab 9000 Aero -96 och undrar ifall nån av er har nån ide på vad det kan vara?

    1. När jag vrider på tändningen utan att starta så efter nån sekund så börjar ett relä att tok klicka och samtidigt så klickar tomgångsmotorn och evap ventilen i höger framskärm i samma takt. Varför? Varit så sen jag köpte bilen.

    2. Bilen drar ur ett full laddat batteri över natten. Har mätt med ampere tång vid batteriet och direkt när man lägger på batteripolen så börjar den på 30A och sjunker sakta med säkert ner till 16A

    Dessa prylar har jag kopplat ifrån utan resultat på ampere mätningen så kan då ute slutas:

    * Generator, lossat B+ kabeln
    * Startmotor, kopplat annan kabel mellan batteri och strömfördelare bredvid batteri och inte använt den tjocka kabeln som går mellan batteri-startmotor-generator
    * Dragit ur stereo
    * Slutsteg, lossat säkring på strömkabel
    * Kopplat ur AC-panel
    * Dragit ur säkring för säkring både i säkringspanel inne i bilen och den i motorutrymmet (Kom på nu vid skrivning att jag inte provat säkringarna i boxen för ABSen)
    * Tändkassett, drog ur kontakt

    Men ingen framgång och det luktar inget konstigt i bilen och ingen rök nånstans så det är inget grov kortslutning nånstans. Bilen går att starta och generator laddar som den ska, dock kan varvräknaren fladdra lite mycke medans varvtalet är relativt stabilt men det tror jag inte är så mycket att bry sig om.

    Någon som kan ha nå ideer eller tips? Bilen blir bara billigare för varje dag...
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Klickande relän m.m och tjuvström

    Har du mätt på alla ställen där säkringarna sitter? O sett om det finns något som tar ström när bilen är avstängd?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Klickande relän m.m och tjuvström

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Har du mätt på alla ställen där säkringarna sitter? O sett om det finns något som tar ström när bilen är avstängd?
    Hmm nä det har jag inte. Men vissa säkringar ska väl ha ström på sig även i avstängt läge?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •