Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5 2.0T -03 Rycker vid gaspådrag och dör -Löst

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2

    9-5 2.0T -03 Rycker vid gaspådrag och dör -Löst

    - Bilmodell: 9-5 2.0T Kombi 150hk manuell
    - Årsmodell: 2003
    - Modifikationer på bilen: Original
    - Miltal: 17100mil

    - Hur yttrar sig felet?
    Hallå! Ny här på forumet, hittade hit då jag fått problem med min "nya" bil (första Saaben) som jag köpte för en månad sedan och kört ca 200mil med. På väg hem från en längre tur började bilen rycka och gå ojämnt vid gaspådrag, kör man väldigt försiktigt går det att köra men så fort man gasar på börjar bilen rycka ibland ordentligt och tappa kraft. Börjar vid ungefär 2500rpm och uppåt och på alla växlar, har inte vågat köra så hårt med bilen så jag vet inte hur det är på höga varvtal.

    Nu ett par dagar senare efter lite sökande på nätet tänkte jag försöka ta mig till närmsta butik för att köpa nya tändstift men halvvägs på väg dör bilen vid en inbromsning till en rondell och motorlampan tänds, startar bilen med nyckeln och kunde köra ur rondellen men sen dör bilen igen och vägrar starta. Fick hjälp att bogsera hem bilen, under bogseringen testade jag starta bilen några gånger både via nyckeln och att rulla med växel i men den gick inte igång, noterade även att vindrutetorkarna fram gick långsammare än vanligt.
    Väl hemma igen gick bilen helt plötsligt att starta och köra med dock med samma problem som tidigare med ryck och kraftlöshet.

    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    Vet inte hur gamla stiften är men bilen ska vara regelbundet servad hos verkstad och stämplar finns.
    Visuellt kontrollerat stiften som sitter i (NGK BCPR6ES-11) och de ser alla ok ut, ljusbruna i färgen men gapet va ca 1.35mm så justerade till 1mm, blev ingen skillnad.
    Tändkasetten är bytt för ca ett år sedan vid ca 16000mil.
    Har testat spraya startgas på div vaccumslangar etc men kan inte höra någon förändring på tomgången.

    Kan tändkasetten verkligen gå sönder så fort igen?
    Finns det något sätt man enkelt kan testa soppapumpen?
    Har sökt och fått fram att det kan vara något av detta?

    Tändstift
    Vaccumslangar
    Tändkasetten
    Backventiler
    LMM
    Soppapump och filter
    Dumpventil
    Magnetventilen
    Vevaxellägesgivare
    Spjällhuset
    Wastegaten

    Går det att utesluta något direkt?

  2. #2

    Re: 9-5 2.0T -03 Rycker vid gaspådrag och dör

    Du har ju inte gjort ett skit mer än att konstatera att dina stift är duktigt gamla.
    Lyser motorlampan så läs ut felkoder.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 9-5 2.0T -03 Rycker vid gaspådrag och dör

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Du har ju inte gjort ett skit mer än att konstatera att dina stift är duktigt gamla.
    Lyser motorlampan så läs ut felkoder.
    Oj... Någon vaknade på fel sida?

    Det där var förmodligen en av dom absolut bästa första posten som detta forum någonsin skådat gällande felbeskrivning och du sågar honom vid fotknölarna utan att ens konstatera att han faktiskt kan ha rätt gällande soppapumpen? SHAME ON YOU!


    Det låter mycket väl som att det är pumpen kan vara den som bråkar men samtidigt kan låg spänning på grund av kasst batteri eller dålig generator ge liknande symptom.

    Mät upp spänningen i batteriet, om du har tillgång till en annan bil som du kan låna batteriet av, testa gärna med detta och se om problemet fortfarande visar sig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2

    Re: 9-5 2.0T -03 Rycker vid gaspådrag och dör

    Jo man kanske blir lite sur och tvär om bilen strular ofta!?

    Har inte haft möjlighet att kolla felkoder, vad behöver jag för sladd för att kunna kolla med ScanTool?
    Jag har en ODB2 kabel för ISO9141-2 med serieport, den funkade till VAG, men läst att denna kabel inte funkar till Saab? Och när jag testade med ScanTool säger datorn bara "Can't find interface".

    http://www.planetfall.com/cms/content/o ... pcb-layout


    Tack för tipset om batteri och generator, testade mäta batteriet och det verkar ok.
    12.5V och 14.5V på tomgång, dock dog bilen igen när den stod på tomgång och nu går den inte att starta längre.
    När man kör runt startmotorn hoppar varvräknaren upp till typ 200rpm så då får jag hoppas att vevaxellägesgivaren är ok.
    Öppnade luckan ovanför pumpen bak under skuffen och det är knäpptyst från bränslepumpen så jag tror felet ligger där.
    Ska bara kontrollmäta att pumpen får ström, får den där blir det att köpa ny pump.

    *edit
    Pumpen bytt och nu funkar bilen igen!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker vid gaspådrag OG9-3 2,0t
    Av PerC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 22:08
  2. 9-5 2.0t -98 rycker vid gaspådrag
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •