Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Introduktion/köptips/småfix/råd/etc.

  1. #1
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Introduktion/köptips/småfix/råd/etc.

    Tjenare!

    Peter heter jag och bor strax utanför Malmö. Av diverse anledningar har jag aldrig blivit klar med att ta körkort förrän alldeles nyligen, 31 år fyllda, och jag vill ju naturligtvis ha en Saab!

    Jag blev helfrälst i Saab redan som liten pojke när min farsa köpte en blåmetallic 900 och sedan en vit 900i. Gött mos

    Så då är det dags för mig att köpa min första bil någonsin. Jag har siktet inställt på en 9-5 Aero sedan -04 som står hos en bilhandlare. 59000 är begärt pris, vilket jag tycker är lite saftigt, så jag ska ju naturligtvis försöka pruta ner lite. Bland annat ingår inga vinterdäck och bilen har inte genomgått årets kontrollbesiktning.

    Jag har inte varit och tittat på den än så jag är lite osäker på utrustningen, men enl. beskrivningen har den elstolar med minne, färddator och lite annat. För mig låter det som pilotpaketet eller företagspaketet med elstolarna som extra tillval. Verkar dock vara AS1 bara då det står "CD-stereo", och på bilderna ser jag bara fyra högtalare i dörrarna. Inga bilder finns upplagda på interiören så att man kan se om det är kassett-spelare också. Jag har uppfattningen att AS1 är lättare att byta till en annan stereo om man så önskar. Mätarställning 13300 mil.

    Jag tog fram en rapport från Carfax och där ser det okej ut. Bilen startade som företagsbil och har sedan dess haft två privata ägare och stått hos återförsäljare två gånger. Alla besiktningar har varit godkända förutom en 2008 där det blev efterkontroll. Det som får mig att reagera är att bilen besiktigades senast 2011-12-06 och att den alltså lagts ut till försäljning nu när det är dags för en ny. Å andra sidan är det ju handlarens ansvar att se till så att bilen säljs i kördugligt skick så det kan man ju trycka på kanske.

    Är det fler här som hade blivit misstänksamma? Utöver sakerna som man ska vara uppmärksam på (kommer att ha med mig en checklista och en mekaniker när jag tittar på bilen ) undrar jag lite över hur läget är med reservdelar och dyl när det gäller tillgång och pris. Tacksam för alla svar jag kan få
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  2. #2

    Re: Introduktion/köptips :)

    Om den är inne i besiktningsperioden ber du handlaren att besiktiga den.
    Det gör en seriös handlare utan att blinka.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: Introduktion/köptips :)

    Jag har även börjat kolla efter försäkringar, och det skiljer sig hejvilt mellan de olika bolagen. Dyrast var nog TryggHansa som ville ha 1700 i månaden för helförsäkring och med skyhöga självrisker. Billigast än så länge var Solid AB som vill ha 681 i månaden för helförsäkring, självrisker i mellannivå samt deras "citypaket".
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Introduktion/köptips :)

    Som Trygg-Hansa anställd så gråter jag lite över att Saab är så satans dyrt hos oss. Men vi har haft mycket skador på Saab så det är en av anledningarna sägs det.

    Så jag kör Folksam på min.
    Bra pris och OK villkor, maskinskada upp till 15.000 mil vilket är trevligt och inte så vanligt.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14

    Re: Introduktion/köptips :)

    Varenda gång jag kollar upp försäkringar på mina bilar jag köper så är trygg hansa alltid dyrast oavsett vilka bilar det än har gällt. Ibland mer är dubbelt så dyrt som konkurrenterna .
    Förstår inte hur det kan vara sån stor skillnad faktiskt.
    Finns det några förmåner där dom saknas hos dom andra och därav priset eller vad handlar det om?

    Jag kör på Länsförsäkringar nu. Får lite rabatt där eftersom jag har både bil, hem och livförsäkring där.
    Jag är nöjd med dom

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Introduktion/köptips :)

    Lustigt, trygg-hansa är i särklass billigast för mig (ca 6500/år helförsäkring, 1000mil, 31år, Stockholms innerstad). När jag skaffade försäkringen för 2 år sedan ville alla andra bolag ha över 10000. Nu har gapet minskat, men trygg-hansa är fortfarande billigast för mig.

    Det här bekräftar en sak: Man måste själv ringa runt och jämföra hela tiden för att få bäst pris...

    Beträffande besiktning så bör du, om inte säljaren besiktigar själv, köra direkt till besiktningen när du köper bilen. Skulle det vara någon anmärkning där har du chans att reklamera köpet om du besiktigar omedelbart.

  7. #7
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: Introduktion/köptips :)

    Det har säkert med att göra att jag precis har skaffat körkort också. Jag har ju inga skadefria år, ingen bonus, och jag bor i lägenhet med utomhusparkering. Sådant påverkar ju också premien. Jag står i kö till garage men det är flera års väntetid. Solid är i särklass billigast för mig men det kan ju ändras med tiden. Helförsäkring med 3000 i självrisk, gratis vägassistans och självriskeliminering vid skadegörelse. Ingen av de andra bolagen kommer ens i närheten av premien Solid har. Jag har hemförsäkring hos Länsförsäkringar, men med deras rabatt blir det ändå över 300 kr dyrare i månaden än med Solid. Vilken jungel, hehe Ska för övrigt iväg och titta på bilen i eftermiddag. Spännande

    Tack för er input! Keep it coming om ni känner för det!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Introduktion/köptips :)

    Du har väl förresten sett det här hoppas jag?

    viewtopic.php?f=30&t=245035

    Om bilen har slutsiffra 8 (om jag nu hittat rätt på bytbil.com) så är besiktningsterminen augusti-december. M.a.o. är det hög tid för besiktning...

  9. #9
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: Introduktion/köptips :)

    Ja, jag har sett den tråden och jag har gjort en checklista jag har skrivit ut och ska ta med mig när jag tittar på bilen. Min bästa vän råkar vara bilmekaniker också så han följer med och kollar

    Du har nog hittat alldeles rätt på bytbil. Det är den här:

    http://www.bytbil.com/Object/Details/mv ... e&cmpid=38
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Introduktion/köptips :)

    Trygg-Hansa är billigast för mig också; 23 år, lägenhet Linköping, 1500 mil . Kostar har jag för mig 6500/år dvs 541/månad, självklart helförsäkring.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    värmland
    Inlägg
    14

    Re: Introduktion/köptips :)

    Ja det verkar ju va väldigt individuellt.

    Jag bor i lägenhet, inget garage. 31 år och betalar 3900kr i helförsäkring.
    Vet faktiskt inte vad som ingår.
    Jag bara förde över försäkringen från gamla bilen

  12. #12
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: Introduktion/köptips :)

    Ska bli intressant att se vad det är för däck på bilen. Jag hade föredragit friktionsfritt för min ekonomi är rätt ansträngd för tillfället pga skilsmässa. Friktionsfria däck med bra mönster hade suttit fint för då hade jag ev. inte behövt skaffa nya däck förrän min ekonomi har börjat återhämta sig något. Om det sitter sommardäck på bilen måste jag byta ju och jag tror inte min budget tillåter det för tillfället.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    130
    Medlem#
    8451

    Re: Introduktion/köptips :)

    Hej,Måste bara säga att den såg riktigt snygg o välvårdad ut,samt bra miltal
    om dom besiktar den,och du får ner priset 5-7 tusen,så är det nog ett bra köp.

    riktigt sköna bilar o köra


    Tony
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  14. #14

    Re: Introduktion/köptips :)

    Citat Ursprungligen postat av BigPete
    Ska bli intressant att se vad det är för däck på bilen. Jag hade föredragit friktionsfritt för min ekonomi är rätt ansträngd för tillfället pga skilsmässa. Friktionsfria däck med bra mönster hade suttit fint för då hade jag ev. inte behövt skaffa nya däck förrän min ekonomi har börjat återhämta sig något. Om det sitter sommardäck på bilen måste jag byta ju och jag tror inte min budget tillåter det för tillfället.
    Friktionsfria däck??????
    Signaturlös

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Introduktion/köptips :)

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av BigPete
    Ska bli intressant att se vad det är för däck på bilen. Jag hade föredragit friktionsfritt för min ekonomi är rätt ansträngd för tillfället pga skilsmässa. Friktionsfria däck med bra mönster hade suttit fint för då hade jag ev. inte behövt skaffa nya däck förrän min ekonomi har börjat återhämta sig något. Om det sitter sommardäck på bilen måste jag byta ju och jag tror inte min budget tillåter det för tillfället.
    Friktionsfria däck??????
    Med friktionsfria däck det lär bli att köra när det är ute!

    Smileyabuse i all ära, antagligen menar du dubbfritt. Har du så tight ekonomiskt att du inte kan lägga ut t.ex. 2500:- på en uppsättning begagnade vinterdäck i anständigt skick så ska du nog inte köpa en bil för femtio tusen spänn. 2500:- är ju mindre än prutmånen på bilen... Lyxfällanvarning på det.

  16. #16
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: Introduktion/köptips :)

    Menar ju dubbfria däck så klart, haha

    Och den dåliga ekonomin är bara tillfällig. Bor ensam kvar i en stor lägenhet med hög hyra, men flyttar till en mindre i mars så då har jag nästan 4000 mindre i utgifter per månad.

    Tack för länken förresten. En uppsättning däck i den prisklassen ska inte vara något problem
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Introduktion/köptips :)

    Hej

    Ej standardfälgar och Ferritarör bak. Frågan är om det är original s/w i Trionicboxen.
    Ser fin ut.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Introduktion/köptips :)

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Ferritarör bak.
    Observant där! Är avgassystemet uppgraderat är det inte ovanligt att bilen är trimmad...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    373

    Re: Introduktion/köptips :)

    Det man kan göra är att faxa till transportstyrelsen via deras hemsida. Så får man reda på vem som ägde bilen innan bilfirman. Så kan man ringa fd ägaren. Då får man svart på vit vad som är gjort med bilen.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  20. #20
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906

    Re: Introduktion/köptips :)

    Så ja, då har jag tittat på bilen, och den är min Hämtar den i nästa vecka. De ska göra full service och besiktning innan jag får den, och de ska leta upp fyra fälgar med vinterdäck som jag får på köpet, alternativt att de drar av några tusenlappar på slutpriset, och jag får den fulltankad.

    Inte en tillstymmelse till rost på den vad vi kunde se, inga missljud, gnisslingar eller knackningar. Kopplingen tog där den skulle, den ryckte inte när man gasade, alla reglage fungerar som de ska, display och färddator funkar, stolarna funkar, bekväm som bara den, och framförallt ROLIG att köra Ska kolla upp om den har blivit trimmad. Tack för tipset

    Sen var det inte AS1 i den. Det var kassettspelare också, och sju högtalare vad jag kunde se.

    Det enda jag kunde anmärka på var slitna emblem, en handbroms som tog högt, och att varningslampan för xenon-belysningen var igång, vilket de ska fixa innan leverans. Har för mig att det kan kosta en del att fixa annars.

    Det var 18"-fälgar med sommardäck på, ganska slitna, så om försäljaren inte hittar några vinterdäck får jag ombesörja det snarast.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 SC 99 2.0t bruksbil, småfix rost etc.
    Av Brommaerik i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 07:43
  2. Köptips NG900?
    Av MrGyntro i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 10:00
  3. Köptips
    Av Granbom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •