Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Har vi några UPS-kunniga här på forumet tro? Hade från början tänkt att bara köpa ytterligare ett vanligt överspänningsskydd men som vanligt när man börjar nysta i något så visar det sig att det är saker man "måste" ha och så rusar kostnaden iväg.

    Jag behöver inte kunna sitta och jobba i timmar men i övrigt vet inte riktigt vilka krav jag ska ställa. Inbyggt överspänningsskydd, snäll automatisk nedkoppling vid strömavbrott, helst lättkonfigurerad och ska inte låta som en traktor är väl det jag kan komma att tänka på.

    På prisjakts föstaplats hittade jag APC Back-UPS PRO 550 som prismässigt ligger helt rätt. Är den något att ha tro?

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569890
    http://www.apc.com/resource/include/tec ... tab=models



    Stationär dator (AMD 62 Dual Core 4600+) med ett gäng hårddiskar i, Skärmar (2 x 75W), Modem, Router, Switch, NAS (2 x 10W). Vill spänningsskydda allt men endast dator, en skärm, NAS:ar och switch behöver batterimatas?

    Något annat jag ska tänka på?


    Alternativ till APC Back-UPS PRO 550 jag tittat lite på är:

    APC Back-UPS ES, 400VA
    APC Back-UPS ES, 550VA
    APC Back-UPS ES, 700VA

    APC Back-UPS CS 350
    APC Back-UPS CS 500
    APC Back-UPS CS 650

    APC Back-UPS PRO 900
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Har ingen erfarenhet av små UPS'er, men säljer och använder några av dom större modellerna, och där är det APC eller Eaton som gäller. Föredrar personligen Eaton, men har väl inte direkt något att klaga på vad gäller APC heller.

    Det man bör tänka på när det gäller UPS, iaf i större miljöer, är att enheterna som drivs måste på något vis kunna göras medvetna om UPS'en och dess status. Börjar batteriet ta slut ska enheterna kunna stänga ner snyggt i tid.
    Med dom flesta UPS'er följer det med en agent mjukvara för att hantera sådant.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Köp en sån energimätare för nån hundring först och kolla vad förbrukningen egentligen är. Tycker 550W låter lite snålt för det du beskriver, speciellt vid uppstart och nedstängning.

    Allt du vill ha överspänningsskydd på måste ju gå genom UPS:en, och drar ström i vanlig drift även om du tänker stänga av det (manuellt?) vid ett ev. strömavbrott.

  4. #4

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Köpte en liknande för ett par år sedan.

    Jag uppskattar förbrukningen till de saker du vill ska ha batteribackup till ca 250-275W vid låglast. Således skulle du ha batteridrift i ca 5-6 minuter. Borde räcka för att spara och stänga ned...och det täcker väl upp för de flesta strömavbrott som väl (i vart fall där jag bor) endast brukar vara en 30 sek eller så.

    torake: som du ser har den vissa kontakter för batteribackup och vissa som endast får spänningsskydd.

    Tror inte du kommer höra den alls när den går på batteri....40dB står det på specen.

    RadarBoy

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Får tacka för den "inputten" som ni gett hittills.

    Om vi för enkelhetens skull håller oss kvar vid APC Back-UPS PRO 550 så verkar dess medföljande mjukvara PowerChute Personal Edition V3.0.2 (http://www.apc.com/resource/include/tec ... =SFPCPE302) klara av det rcy frågar efter. Datorn stängs ner snyggt och fint när batteriet säger till att det är dags.



    Om vi döper utgångarna till...
    1.4
    2.5
    3.6

    ...så tänker jag mig ungefär...
    1. Datorn
    2. Huvudskärmen
    3. NAS:ar, Switch (ev även router och modem)
    4. Andraskärm
    5. Högtalare
    6. Skrivare

    ...vad gäller utgångarna. Tänker jag någorlunda rätt då om jag antar att RadarBoy har rätt om förbrukningen? Det jag inte riktig blir klok på är huvudskärmen och masterkontaktens styrning av de batteridrivna uttagen men det löser sig nog. (Så som det ser ut på baksidan och i installations-PDF:en så sägs inget om att 2 och 3 skulle vara styrda av 1. Dvs huvudskärmen kommer ständigt ha ström. Samtidigt så vill jag kunna se vad datorn gör under tiden den går på batteri så 4, 5, 6 går ju bort.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av RadarBoy
    Köpte en liknande för ett par år sedan.

    Jag uppskattar förbrukningen till de saker du vill ska ha batteribackup till ca 250-275W vid låglast. Således skulle du ha batteridrift i ca 5-6 minuter. Borde räcka för att spara och stänga ned...och det täcker väl upp för de flesta strömavbrott som väl (i vart fall där jag bor) endast brukar vara en 30 sek eller så.

    torake: som du ser har den vissa kontakter för batteribackup och vissa som endast får spänningsskydd.
    Ok, så de tre uttagen ingår inte i totaleffekten 550?

    "Riktiga" ups:er brukar ta in växelström, omvandla den till likström och sedan tillbaka till sinusvåg, för att få bort alla transienter och säkerställa en snygg och prydlig övergång till och från batteridrift. Den omvandlingen har en maxeffekt, det är det som KVA-siffran brukar ange.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Har vi några UPS-kunniga här på forumet tro? Hade från början tänkt att bara köpa ytterligare ett vanligt överspänningsskydd men som vanligt när man börjar nysta i något så visar det sig att det är saker man "måste" ha och så rusar kostnaden iväg.

    Jag behöver inte kunna sitta och jobba i timmar men i övrigt vet inte riktigt vilka krav jag ska ställa. Inbyggt överspänningsskydd, snäll automatisk nedkoppling vid strömavbrott, helst lättkonfigurerad och ska inte låta som en traktor är väl det jag kan komma att tänka på.

    På prisjakts föstaplats hittade jag APC Back-UPS PRO 550 som prismässigt ligger helt rätt. Är den något att ha tro?

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569890
    http://www.apc.com/resource/include/tec ... tab=models



    Stationär dator (AMD 62 Dual Core 4600+) med ett gäng hårddiskar i, Skärmar (2 x 75W), Modem, Router, Switch, NAS (2 x 10W). Vill spänningsskydda allt men endast dator, en skärm, NAS:ar och switch behöver batterimatas?

    Något annat jag ska tänka på?


    Alternativ till APC Back-UPS PRO 550 jag tittat lite på är:

    APC Back-UPS ES, 400VA
    APC Back-UPS ES, 550VA
    APC Back-UPS ES, 700VA

    APC Back-UPS CS 350
    APC Back-UPS CS 500
    APC Back-UPS CS 650

    APC Back-UPS PRO 900

    Hej,

    Vad är syftet med UPS:en?

    Hur länge(minuter) avser du att köra på UPS-kraft?

    Något att tänka på även om du har kraft till ditt modem/router, att är det strömlöst är det troligen det på flera ställen än hos dig.
    Batterier i UPS:er åldras som alla batterier, bör bytas med jämna mellanrum för att säkerställa tiden för avbrottsfri kraft.
    Har du problem med oren kraftmatning och/eller att du har kraftbortfall?

    Bärbar dator torde lösa en hel del problem?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Vad är syftet med UPS:en?

    Hur länge(minuter) avser du att köra på UPS-kraft?
    Syftet är att skydda mot överspänning och att vid strömavbrott stänga ner datorn på ett sätt som inte innebär risker för att data förstörs. Jag vill ha lite extra säkerhet kan man väl säga. (Har ett enkelt överspänningsskydd idag som efter att "hemmakontoret" byggts ut känns för litet.)

    Datorn tar väl två till tre minuter på sig att stänga ner (om man samtidigt vill spara de bild- och videoprojekt man sitter och jobbar med) så det är väl egentligen det som önskas egentligen. All extra tid är bonus.

    Vad gäller modem, router och switch så handlar det om att vid korta avbrott slippa omstarter av dessa. Räknar inte med att kunna surfa in på STCS när hela byn ligger i totalt mörker.

    Inte hittat någon bärbar dator med dubbla samkalibrerade 24-tum stora skärmar som hanterar full AdobeRGB än, i samma prisklass som en UPS, så bärbar än nog inte lösningen i mitt fall.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Körde på billig UPS till min hemmaserver. Visst orkade den hålla servern uppe några minuter vid avbrott. Dock fick jag kortslutning i själva UPS:en och den drog då med sig nätagget. Kör utan efter det. Journalförande filsystem och speglade diskar har räddat mig de gånger jag fått strömavbrott. Misstänker att man bör gå upp lite i pris och inte köra absolut billigast om man verkligen är rädd om sin data.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Körde på billig UPS till min hemmaserver. Visst orkade den hålla servern uppe några minuter vid avbrott. Dock fick jag kortslutning i själva UPS:en och den drog då med sig nätagget. Kör utan efter det. Journalförande filsystem och speglade diskar har räddat mig de gånger jag fått strömavbrott. Misstänker att man bör gå upp lite i pris och inte köra absolut billigast om man verkligen är rädd om sin data.
    Detta är också min erfarenhet av UPS:er, även lite större (kylskåpsstora) varianter för mindre datahallar kan ställa till mer skada än de hjälper. Särskilt dålig erfarenhet har jag av APC:s produkter. Rackel är vad det är.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Detta är också min erfarenhet av UPS:er, även lite större (kylskåpsstora) varianter för mindre datahallar kan ställa till mer skada än de hjälper. Särskilt dålig erfarenhet har jag av APC:s produkter. Rackel är vad det är.
    Utveckla tack?

    Du måste veta något som alla andra i den branschen missat.

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Detta är också min erfarenhet av UPS:er, även lite större (kylskåpsstora) varianter för mindre datahallar kan ställa till mer skada än de hjälper. Särskilt dålig erfarenhet har jag av APC:s produkter. Rackel är vad det är.
    Visst händer det väl att UPS'er inte fungerar som tänkt, men att dom skulle ställa till mer skada än nytta har jag nog aldrig varit med om. Speciellt inte på lite seriösare modeller såsom APC's lite dyrare serier.

    Vilken skada skulle en UPS kunna ställa till med?
    I en datahall har man ju i princip alltid redundant ström med ett agg UPS matat och det andra på det vanliga strömnätet, så det värsta som händer om nu UPS'en totalt falerar är väl att servrarna gnäller om att ett nätagg tappat matningen?
    För du har väl inte kopplat båda nätaggen på samma UPS? Det är totalt tjänstefel och borde resultera i omedelbar arkebusering!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Detta är också min erfarenhet av UPS:er, även lite större (kylskåpsstora) varianter för mindre datahallar kan ställa till mer skada än de hjälper. Särskilt dålig erfarenhet har jag av APC:s produkter. Rackel är vad det är.
    Utveckla tack?

    Du måste veta något som alla andra i den branschen missat.
    "Alla andra", är det du, eller?

    Kraftmatningen i stockholms innerstad är väldigt tillförlitlig, medan vid minst två tillfällen under 3 års drift, APC UPS:er antingen bara självdött (tekniker kom och bytte ett kort) eller slagit ut PSU:er i några maskiner för att därefter självdö.

    APC:s in-row UPS:er i IP-Onlys hall gick en fas i, helt utan anledning och släckte flera servrar.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Detta är också min erfarenhet av UPS:er, även lite större (kylskåpsstora) varianter för mindre datahallar kan ställa till mer skada än de hjälper. Särskilt dålig erfarenhet har jag av APC:s produkter. Rackel är vad det är.
    Visst händer det väl att UPS'er inte fungerar som tänkt, men att dom skulle ställa till mer skada än nytta har jag nog aldrig varit med om. Speciellt inte på lite seriösare modeller såsom APC's lite dyrare serier.

    Vilken skada skulle en UPS kunna ställa till med?
    I en datahall har man ju i princip alltid redundant ström med ett agg UPS matat och det andra på det vanliga strömnätet, så det värsta som händer om nu UPS'en totalt falerar är väl att servrarna gnäller om att ett nätagg tappat matningen?
    För du har väl inte kopplat båda nätaggen på samma UPS? Det är totalt tjänstefel och borde resultera i omedelbar arkebusering!
    Självklart kopplar man alla nätaggen i ett rack på samma UPS om man bara har en strömmatning fram till racket. Och arkebusering sysslar vi inte med, inte ens när en felkopplad UPS slog ut alla mcdonaldsrestaurangers kortbetalning en fredageftermiddag. (Elektrikern hade kastat om en tåt så att trefasen i bypassen roterade motsatt UPS:ens genererade trefas, så det blev 400V i en av faserna)

    Där man behöver riktigt bra tillgänglighet använder man 48V likström, det är UPS:er mycket bättre på att leverera, blir simplare elektronik än att hålla på och göra sinusvågor och transformera fram och tillbaka.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    En sak till...en viktig förebild i branchen - Google - har gått ifrån stora bulkiga UPS:er, de har batterier i varje server(blad) istället, laptopstyle. De anser att det blir bättre tillgänglighet och mer flexibelt.

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Jag som ännu inte har en serverhall med rackmonterade servrar, inte äger Mc D eller google, endast har arkebusering som fritidssysselsättning och som bara vill ha ett överspänningsskydd och lite extra tid på mig att stänga av datorn. Duger en APC Back-UPS PRO 550 åt mig tror ni?

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Självklart kopplar man alla nätaggen i ett rack på samma UPS om man bara har en strömmatning fram till racket.
    Nej. Då skaffar man en strömmatning till innan man kopplar in några servrar överhuvudtaget.
    Är något viktigt nog att drivas av UPS, då är det viktigt nog att ha dubbla strömmatningar.
    Kör du allt på en enda UPS så kan du lika gärna skita i UPS'en och hoppas på att det aldrig blir strömavbrott, är nog ungefär lika driftsäkert så den enda skillnaden är att du sparar in pengarna du skulle ha lagt på UPS'en.

    Stöter rätt ofta på folk som faktiskt på fullt allvar inte fattar att när dom kopplar precis allt till samma UPS så har dom fortfarande en single-point-of-failure, och dom blir lika förvånade varje gång det stannar. "Men hur kunde det hända, vi har ju en UPS?"
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Hej,

    Jag har varit med och projekterat el för ett par datahallar och det är ju inte ovanligt att man har UPS för både A- och B-kraft, samt även reservkraft (dieselgenerator). Men inget av detta är väl knappast relevant för TS?

    Jag skulle i vilket fall slå ett öga på verkningsgraden för de UPS:er man tittar på. Dessa är ju tänkta att stå på jämt och det är ju alltid trevligt att miminera elräkningen.

    Något mer som man kan reflektera över ifall man vill dra saker till sin spets är vilka kort- och överlastskydd som egentligen sitter i små hemma-UPSer. Det är oftas svårt att få betydligt större pjäser att levera tillräckligt med kortslutningsström för att lösa ut relativt snabba säkringar. Att lösa detta i dessa småaggregat torde vara minst sagt en "utmaning"...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123

    Re: Sv: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av torake
    "Alla andra", är det du, eller?

    Kraftmatningen i stockholms innerstad är väldigt tillförlitlig, medan vid minst två tillfällen under 3 års drift, APC UPS:er antingen bara självdött (tekniker kom och bytte ett kort) eller slagit ut PSU:er i några maskiner för att därefter självdö.

    APC:s in-row UPS:er i IP-Onlys hall gick en fas i, helt utan anledning och släckte flera servrar.
    Jag och alla andra i denna värld som har någon form av driftansvar för en servermiljö...

  20. #20
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: UPS förslag? ”uninterruptible power supply”

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Jag som ännu inte har en serverhall med rackmonterade servrar, inte äger Mc D eller google, endast har arkebusering som fritidssysselsättning och som bara vill ha ett överspänningsskydd och lite extra tid på mig att stänga av datorn. Duger en APC Back-UPS PRO 550 åt mig tror ni?

    Du lär inte få nåt svar av UPS-proffsen härovan så jag dristar mig till att svara ja på din fråga. Behöver du inte mer än några minuter så systemet hinner stänga ner kontrollerat så ska den räcka. Söker man kan man säkert hitta bättre UPS:er än den men den verkar ge rätt mycket för pengarna så jag hade nog också valt den.

Liknande ämnen

  1. V-POWER
    Av glenn i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 13:31
  2. Lite mer power
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 12:29
  3. V-power?? nya soppan
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •