Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Hej. Min bil har nu stått ett tag som ni kan läsa i min förra tråd. Fick idag tillgång till tech2, men den kan inte kommunicera med styrboxen. Vi har mätt kontakterna 18 och 43 på 15+ledningen. Samt 36 och 23 på 30+ledningen i kontaktstycket till styrboxen. Jordpunkt 62,25,47 är även de kontrollerade. Allting har matning samt även testat med belasting av lampa.
    Har även matning från punkt 1(huvudrelä).
    Testade aldrig 66,19 (p-bus) men de ska väll ändå inte ha påverkan då bilen inte ens startar.

    Min styrbox är utbyttesbox från speedparts.

    Nu till min fråga, är det boxen som givit upp med tanke på att den har matning samt att bilen inte startar. Vad kan man mer felsöka? Hur är lättast sätt att kontrollera boxen, då ingiftning är ett måste?
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Tech 2 kan inte kommunicera med styrbox

    Du menar att när Tech2 sitter i OBD-kontakten så får ni inte kontakt?

    Kolla isåfall så att inget stift hoppat ur OBD, skruva då loss OBD och tryck in alla sladdar och fixera.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tech 2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Du menar att när Tech2 sitter i OBD-kontakten så får ni inte kontakt?

    Kolla isåfall så att inget stift hoppat ur OBD, skruva då loss OBD och tryck in alla sladdar och fixera.
    Tech2 får kontakt med bilen. Det är det att styrboxen(trionic) inte kan kommunicera med tech2. Förövrigt får jag en känsla av att det är något med styrboxen som är problemet att bilen inte startar, då bilen startar vid nollning av batteri i cirkus en sekund.
    har hört om det är någon säkerhetsfunktion/givare som är problemet bör bilen minst gå i 3 sekunder.
    Är det någon här som kan svara innan jag pratar med speedparts imorgon om de på något sätt tar bort funktionen att prata med boxen i deras mjukvara?
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Har du kvar bilens originalstyrdon?

    Startar bilen med detta monterat?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    iom att du har en 99'a kan du få problem att komma åt bilen med tech2 om man klickat i "obd2" funktionen i programmet... Kan mycket väl vara mjukvaran som gör att ni inte få nån kontakt med bilen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    iom att du har en 99'a kan du få problem att komma åt bilen med tech2 om man klickat i "obd2" funktionen i programmet... Kan mycket väl vara mjukvaran som gör att ni inte få nån kontakt med bilen.
    Att snabbt byta VIN till nyare (t.ex 02) fixar ju detta isf.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Är styrboxen tillverkad för bilen ifråga eller är planen att gifta in boxen med bilen via Tech2?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Har du kvar bilens originalstyrdon?

    Startar bilen med detta monterat?

    Mvh
    Orginalboxen är återskickad!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Är styrboxen tillverkad för bilen ifråga eller är planen att gifta in boxen med bilen via Tech2?
    Boxen jag har i nu bör ju vara tillverkad för min bil. Den box jag kan få tag i att låna är till en likadan som min men året nyare.
    Men om jag nu plockar i ett annat styrdon bör väll tech2 åtminstonde kunna kommunicera med styrdonet även fast det inte är ingift?
    På så sätt kan man utesluta styrdonet?

    Att tillägga, bilen har gått med boxen som är i nu sen augusti.
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    P-bus behövs för att Immobiliseringen ska släppa.

    Kollat kontaktstycket på torpedväggen?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    P-bus behövs för att Immobiliseringen ska släppa.

    Kollat kontaktstycket på torpedväggen?

    Mvh
    Du får ursäkta men vad menar du?
    Måste jag koppla upp mig direkt på p-busen för att kunna ändra vss så att jag kan komma åt sedan med tech2?

    Om jag kopplar på ett annat styrdon och p-bus är intakt ska väl jag få "nyckel ej accepterad" Det betyder att det åtminstonde sker kommunikation mellan nyckel och styrbox?

    Kontaktstycke vid torpedväg endast kontrollerat visuellt, ej med elmätare.
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av vikkew
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    P-bus behövs för att Immobiliseringen ska släppa.

    Kollat kontaktstycket på torpedväggen?

    Mvh
    Du får ursäkta men vad menar du?
    Måste jag koppla upp mig direkt på p-busen för att kunna ändra vss så att jag kan komma åt sedan med tech2?

    Om jag kopplar på ett annat styrdon och p-bus är intakt ska väl jag få "nyckel ej accepterad" Det betyder att det åtminstonde sker kommunikation mellan nyckel och styrbox?

    Kontaktstycke vid torpedväg endast kontrollerat visuellt, ej med elmätare.
    Jag syftade på att du kanske hade problem med busskommunikationen mellan motorstyr och DICE/TWICE.

    Det är TWICE som läser nyckeln och triggar "Nyckel ej accepterad", alltså inte motorstyret.

    Diagnoskommunikationen går via DICE, och Tech2 har alltså ingen direktanslutning till P-bus.

    Nu när jag tänker på det så brukar kylfläkten gå igång av sig självt om busskommunikationen med motorstyr upphör. Nåt du märkt?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av vikkew

    Du får ursäkta men vad menar du?
    Måste jag koppla upp mig direkt på p-busen för att kunna ändra vss så att jag kan komma åt sedan med tech2?

    Om jag kopplar på ett annat styrdon och p-bus är intakt ska väl jag få "nyckel ej accepterad" Det betyder att det åtminstonde sker kommunikation mellan nyckel och styrbox?

    Kontaktstycke vid torpedväg endast kontrollerat visuellt, ej med elmätare.
    Jag syftade på att du kanske hade problem med busskommunikationen mellan motorstyr och DICE/TWICE.

    Det är TWICE som läser nyckeln och triggar "Nyckel ej accepterad", alltså inte motorstyret.

    Diagnoskommunikationen går via DICE, och Tech2 har alltså ingen direktanslutning till P-bus.

    Nu när jag tänker på det så brukar kylfläkten gå igång av sig självt om busskommunikationen med motorstyr upphör. Nåt du märkt?

    Mvh

    Svar ja!!!

    Fläkten går ett bra tag efter jag vridit av nyckeln!
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    57

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Bilen startade idag!

    Kopplade in styrdon för att köra tech2, styrbox hittades,inga felkoder och bilen drog igång. Min teori är att eftersom styrboxen har fått legat inne över ett dygn har fukt drivits ur den.

    Eftersom förra gången den gjorde detta var i somras och det var en väldigt fuktig morgon.
    Startade då efter en dag i solen.
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    Citat Ursprungligen postat av vikkew
    Bilen startade idag!

    Kopplade in styrdon för att köra tech2, styrbox hittades,inga felkoder och bilen drog igång. Min teori är att eftersom styrboxen har fått legat inne över ett dygn har fukt drivits ur den.

    Eftersom förra gången den gjorde detta var i somras och det var en väldigt fuktig morgon.
    Startade då efter en dag i solen.

    Du kan ju ha fått ett gammalt styrdon som skulle ha bytts ut, tror det var 1998-2000 som man bytte massa styrdon just pga det fel du skriver om. (fukt, ärjar mm).
    Hinner inte med allt.....

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tech2 kan inte kommunicera med styrbox

    hade inte nyare styrdon blåa gummifötter, och de äldre hade svartfötter har jag hört???

    Blandar man 9-5 och 9-3 styrdon så sitter ju dräneringshålen olika på styrenheterna, då de sitter olika orienterade på de olika bilmodellerna... Kan ju göra fuktproblemet större...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Jag väcker denna tråd till liv, då jag stötte på samma problem på min 9-5 -07:a.
    Hade bilen inne på verkstaden idag för att göra hjulinställning, och bad dem då att samtidigt kolla så jag hade de senaste uppdateringarna i motor och låda. När jag nu hämtade bilen, sa de att de inte kunnat läsa programvaran, då Tech2 inte fick kontakt med ABS/EPS (eller något liknande, vilket jag trodde var broms-funktioner mm, men det kanske påverkar styrboxen också..). De fick kontakt för att kolla felkoder, vilket de inte fanns några, men som sagt, inte kontakt för att kunna programmera!

    Är detta ett vanligt problem egentligen, och vad kan jag förvänta mig att de kommer göra för att åtgärda problemet? Skulle komma tillbaka i slutet av nästa vecka, när en annan kille kommit tillbaka från semestern, så kanske han visste vad de skulle göra eller vad felet är..
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Har du eller har haft någon icke SAAB mjukvara i bilen? För vissa 3:e partsleverantörer skrivskyddar ju ECUerna.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095
    Mig veterligen är det original i bilen, då jag har svårt att tänka mig tidigare ägare gjort någon förändring..

    - - - Uppdaterad - - -

    Förstår också att det är svårt för någon att säga vad felet är, men det borde finnas några mer vanligt förekommande fel kan jag tycka, och jag tycker om att vara någorlunda förberedd vid en diskussion med verkstaden, bara för att de inte ska kunna dra vilka valser som helst...
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hade jag haft en -07 så hade jag ögonaböj bytt program till ett nyare uppdaterat.

    Finns en tråd om just -07 vs -08-programmen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Kan ju vara stiften i OBD uttaget som har "backat ur", inte helt ovanligt och då får man inte kontakt med dom olika styrenheterna.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

Liknande ämnen

  1. Tech2 hittar inte stöldenheten Saab 9000 97:a
    Av maLko82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 08:40
  2. Fjärrlåsning på 9000 som inte fungerar, TECH2 hjälp?
    Av Ken-1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 21:40
  3. Tech2 "gifta in Styrbox"
    Av LiNDA78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 20:12
  4. Gifta in styrbox med Tech2
    Av Estremo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •