Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5

    Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Hej,

    Gissar att detta är rätt forum för frågan.

    Har efter ett besök hos verkstaden drabbats av smör i påfyllningsröret.
    Hade lämnat in den för att de skulle byta några bussningar i bakvagnen, kolla turbon och vevhusventilationen(drabbades av ett turboras för ~11k mil sedan och nojar rätt mkt över de där bitarna, har tyvärr inte något eget garage att jobba i så större jobb är knepiga att göra själv).

    Verkstaden hittade och bytte en brusten slang i ventilationen men rapporterade att det inte var något glapp i turbon. De noterade även att oljenivån var i underkant av stickan så den fylldes på tillfälligt och jag gjorde ett olje&filterbyte någon vecka senare.
    När jag bytte så hade det börjat bildas smör i oljan som kom med stickan upp, olja byttes och jag körde på med fräsch olja.

    Nu några veckor senare så är röret åter smörigt och jag undrar lite över vad som kan ha fått motorn att börja med tillverkning av denna sörja, fenomenet är nytt efter att verkstaden var inne och rotade i ventilationen.

    Jag tänker mig att det är dags att byta hela ventilationen(trots att verkstan sa att den var ok).
    Några tips för att få bort smöret ur motorn om jag ändå måste in och stöka med ventilationen?

    Bilder på eländet(220 mil efter byte, rullar 16 mil per dag):
    Smör 1
    Smör 2

    ~25k mil utan klet.....tills nu
    SAAB 9-5 SE 2.0T -01

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    "Smöret" är vatten som kondenserat i oljepåfyllnadsröret. Tror att det blev bättre med aldra senaste uppgraderingssatsen.
    Fredrik J

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    "Smöret" är vatten som kondenserat i oljepåfyllnadsröret. Tror att det blev bättre med aldra senaste uppgraderingssatsen.
    Så paniken jag känner är kanske inte befogad?
    Det låter härligt isåfall, tänkte nog ta och byta ventilationen ändå för att vara helt säker på att inte verkstäderna pratar strunt, de två firmor som har kollat på bilen med några månaders mellanrum(ja, jag är nojig när det kommer till turbon) har båda sagt att kedjan inte behöver röras(ska kolla den också sen, har proceduren..den ena firman sa rentav att kedjor ALDRIG behöver bytas.....) och att allt är väl.

    Det första besöket skulle lokalisera anledningen till att det ibland doftade bensin(och kolla turbo/v.husvent samt kedja), jag hittade det själv. Filtret hade korroderat, byttes enkelt själv för mindre pengar än verkstaden tog för att misslyckas med att hitta felet.... Det andra skulle byta bussningar och kolla samma punkter som den första.

    Jag är lite misstänksam mot verkstäder efter sådana påståenden och missar

    Tack för tipset hursomhelst!

    Med WIS och stcs löser sig det mesta tror jag
    SAAB 9-5 SE 2.0T -01

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    "Smöret" eller "majonnäsen" är en emulsion med vatten och motorolja. Bildas om det förekommer mycket vatten i oljan, ex. pga. korta körsträckor där motorn inte får upp temperaturen.

    En av de äldre versionerna av vevhusventilation som sög vevhusgaser från oljestickan var mer benägen att bilda majonnäs.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Det normala är att jag rullar 8 mil på morgonen och 8 till på eftermiddagen, har en liten bit till jobbet... Men det är klart, nog gör jag småskutt till affär och liknande med kall motor.
    Vid bytet såg oljan som tappades ur helt fräsch ut iaf, hurpass spritt smöret/majonäsen är är okänt.

    Ska riva ordentligt vid nästa oljebyte tror jag minsann, såg en ny ventilation för ~350 på speedparts..blir väl till att köpa och byta bara för att vara på den säkra sidan.
    SAAB 9-5 SE 2.0T -01

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Kommer motorn upp i värme? Är termostaten vid god vigör?
    Temostatens visare är inte alls linjär, utan lägger sig i olika områden, så om du loggar temperaturen via tex en blåtandsOBD eller har openSID så ser man om termostaten inte funkar som den ska. Jag såg detta på min bil och fick byta termostat. Det är ju dumt att åka runt med en motor som inte blir genomvarm.

    Verkstäder som säger att kedjan ALDRIG behöver bytas har inte koll... Sen att konstruktionen är gjord för att kedjan ska hålla bilen ut och den inte har ett serviceintervall är ju en annan sak, men sträckarn är ju enkel att kolla och byte om sträckarn är ute står ju i WIS, så verkstan har fel...

    Med den majonäs du har skulle jag vara orolig att hela skiten kleggat igen, vilken verkstad säger att detta är normalt?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Såvitt jag vet kommer motorn upp i "normal" temp som den ska, har planerat att köpa en obd2-bluetooth-thingy men inte kommit mig för att beställa den än så jag utgår från den indikation bilen ger.
    Det här problemet med majonäs kom omedelbart EFTER att verkstaden jobbat på bilen(de rapporterade att en slang till vevhusvent. var trasig och att de hade bytt den), så deras syn på problemet har jag inte hört än. Ska höra med dem i veckan, behöver "bara" hinna dit efter jobbet men innan de stänger.

    Några tips på nåt vettigt sätt att säkerställa att man blir av med skiten helt om jag river i det själv?
    SAAB 9-5 SE 2.0T -01

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    När jag fick senaste (och sista?) uppgraderingen till vevhusventialtionen försvann majonäsen i påfyllningsröret för mig. Den uppstod med någon av de tidigare varianterna.

    Vilken uppgradering har du?
    Fredrik J

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    När jag fick senaste (och sista?) uppgraderingen till vevhusventialtionen försvann majonäsen i påfyllningsröret för mig. Den uppstod med någon av de tidigare varianterna.

    Vilken uppgradering har du?
    Jag vill minnas att jag också hade detta fenomen när returen var inskruvd i oljepåfyllningen, modifiering 3 tror jag det var. Då blev det en "majonäs" gägga längst upp oavsett körsträcka. Men med den senaste VHV:n, modifiering 6, så är det inget sådant. Rent & fint.

    http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar

    Vad skillnaden på dessa två VHV:satser är vet jag dock ej (den ena original & den andra eftermarknad?):
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 31200.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/origi ... e1200.html


    Tänk på att en slang med backventil inte ingår i denna sats, utan den får man köpa till löst.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    5

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Jag måste dessvärre medge att jag inte vet med säkerhet vilken version av ventilationen som sitter där, jag bad verkstaden kolla att det var en aktuell och att den var ok. Sen missade jag att bita mig fast i meken tills han avslöjade detta för mig.

    Det måste ju nästan ha varit returslangen som var trasig tidigare iom att felet uppkom efter att de hade fixat ventilationen, nåja, tror att jag köper en ny ventilation och river allt själv...det verkar trots allt vara det säkraste sättet att få saker gjorda ordentligt, om man bara visste allt om dessa bilar.

    Det är iaf tur att det här forumet och alla hjälpsamma användare finns.
    SAAB 9-5 SE 2.0T -01

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Ännu en tråd om olja/sludge? Ja.

    Ta bort plasten runt oljepåfyllningen, sitter bara fasthakad & ta en bild & lägg upp här så ska vi nog kunna hjälpa dig med vilken version du har. Man ser lätt om det är den senaste i alla fall. Ta en bild så man ser helheten med slangarna till vevhusventen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •