Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur uppdaterar man programvara i ng900?

  1. #1

    Hur uppdaterar man programvara i ng900?

    Hejsan, jag undrar om någon vet exakt hur man "uppdaterar" programvaran i bil? Jag har en saab 900 -94, och jag har en box till 93,-99 och enligt min källa ska den passa men när jag byter boxen är bilen helt stendöd, och så fick jag reda på att man måste uppdatera, fixade tec2 an via skolan, men det gick inte, i brist på kunskap, så nu är min fråga ; Vet någon på detta forum hur man gör ( går det ens via tec 2?) MVH

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Programvara

    vad är det du försöker åstakomma?

    går bilen dåligt med sin box?

    är det något problem med bilen som du tror är mjukvarurelaterat?

    och att den inte startar med den andra boxen är för att den har en startspärrkod. och den kommer inte starta förens den får koden från bilen du plockade boxen ur, så då måste du byta till rätt kod eller ta bort koden.

    även om den hade startat med andra boxen hade du förmodligen fått felkod direkt då den säkert förväntar sig två lambdasonder, och då hade du inte fått nån lambdareglering så bilen hade med stor sannolikhet druckit mycket bensin och gått dåligt.

    det låter på dig som att man alltid skall hålla programvaran uppdaterad så som han håller sitt virusskydd uppdaterat, men det är inte riktigt samma sak. man uppdaterar normalt inte mjukvara om de inte framkommit något fel med modellen. och om de hänt så var det längesen när bilen fortfarande hade garanti och saab hade gjort det automatiskt på service.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Programvara

    Trimfirmor uppdaterar mjukvaran för att få mer effekt.
    Man kan uppdatera mjukvaran själv mha trionictuning-programvara och tillhörande interface och kablage, tex för att trimma bilen eller köra den på E85 eller liknande.
    Med tech2 kan man uppdatera programvaran till den senaste saab släppt för din modell, men som tidigare skrivits så har man historiskt bara uppdaterat programvaror om problem uppkommit. Fordonstillverkare vill helst inte ha kvar gamla modeller i årtionden för att prova om roliga mjukvaruuppdateringar fungerar i gamla bilar. Säkert ska det certifieras etc etc för att bli godkännt. Saab har inte uppdaterat mjukvaror till alla som har bilen på service (som väl volvo skryter med) utan bara när kampanjer funnits, eller i de fall kunder klagat på kända problem.

    Har bilen funkat bra i mer än ett decenium så håll dig till den mjukvaran om du nu inte vill trimma. Och vill du det kan du INTE bara byta box, inte ens med tech2 (den tillåter bara byten som saab en gång bestämt), utan måste isåfall gå "bakvägen" via "trimprogram".
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. ng900 programvara i og9-3
    Av asbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 00:42
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 11:26
  3. 9-5 2,0 programvara i en 2,3a
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 22:30
  4. Styrbox Trionic programvara ng900 2,0T -97
    Av sandbergs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:40
  5. Easec uppdaterar!
    Av easec i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •