Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 100

Ämne: spinner hela tiden!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Du ska inte byta kopplingen själv gissar jag? Åk till verkstad som du vill ska meka med din bil och prata med dom, så tar dom en snabb koll och provkör.
    Nej jag tänker inte åka till nån verkstad!!!!!
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    spinner hela tiden!

    Okej, men ska du byta kopplingen själv? Krävs verktyg och är en rätt stor operation. Tillslut kommer bilen inte gå att köra utan bara slira på kopplingen.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    spinner hela tiden!

    Alla verkstäder är inte djävulen, finns många seriösa. Nu vet jag inte var du bor, men skriv det så kan säkert någon ge tips.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Alla verkstäder är inte djävulen, finns många seriösa. Nu vet jag inte var du bor, men skriv det så kan säkert någon ge tips.
    Tänker inte åka t nån verkstad ialf,har ju haynes.
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Du ska inte byta kopplingen själv gissar jag? Åk till verkstad som du vill ska meka med din bil och prata med dom, så tar dom en snabb koll och provkör.
    Nej jag tänker inte åka till nån verkstad!!!!!
    instämmer med alla som svarat på ditt brev, men risken finns att du repar ordenligt även svänghjul så blir mera kostsamt och snart bilen måste bärgas.

    PS! skaffa en MAN som kan meka ....skojar lite.
    Andreas Plars bor nära dig och kan meka de vet alla så hugga i honom så fixar han.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Diana

    Nej jag tänker inte åka till nån verkstad!!!!!
    instämmer med alla som svarat på ditt brev, men risken finns att du repar ordenligt även svänghjul så blir mera kostsamt och snart bilen måste bärgas.

    PS! skaffa en MAN som kan meka ....skojar lite.
    Andreas Plars bor nära dig och kan meka de vet alla så hugga i honom så fixar han.
    den överlever nog en stund till,får beställa sån där lamell o platta...

    Men män är så jevla jobbiga att leva med så det är inget bra argument till att ha en
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: spinner hela tiden!

    Nu råkar jag vara väldigt insatt i vad det är för program i bilen så jag är tämligen säker att den inte kan spinna med 3'an i @ 50km/h så länge ingen har vart där och petat efter mig... Finns dock en väldigt stor risk att kopplingen vid den hastigheten...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #28
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    Så fort jag gasar på så spinner det,varför?
    För att din bil har en katt?

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    spinner hela tiden!

    Vem hjälpte dig byta till t5 block? Haynes eller? Den personen borde rimligtvis kunna hjälpa dig.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Vem hjälpte dig byta till t5 block? Haynes eller? Den personen borde rimligtvis kunna hjälpa dig.
    Ok nu ska du vara dryg för att jag inte tänker åka till en verkstad.Löjligt.
    Jag struntade i din korkade kommentar om att "man behöver verktyg" men nu tycker jag att du ska ta o ge din Haynes bok en stor kram så du får känna lite kärlek du med eftersom du är så grinig.



    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Nu råkar jag vara väldigt insatt i vad det är för program i bilen så jag är tämligen säker att den inte kan spinna med 3'an i @ 50km/h så länge ingen har vart där och petat efter mig... Finns dock en väldigt stor risk att kopplingen vid den hastigheten...
    Nope,ingen som har petat där efter det.
    Men å andra sidan när det spinner så slirar den väl inte på kopplingen?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    spinner hela tiden!

    Men är du ens säker på att det är hjulen som spinner? Ser du däckrök och svarta spår?

    För att en bil ska kunna spinna på 3an 4an på torrt/lite småblött krävs rätt mycket hk så länge du inte slår kopplingen vilket jag har svårt att tro att du gör! Min första 9000 med dryga 400hk hade problem o spinna på 3an och 4an hade den aldrig kunnat göra med den effekten!

    Du kommer bränna sönder den där kopplingen om du kör med bilen! Och lovar du kommer stå på det sämsta stället när det händer!

    Kopplingen klarar man o byta själv! Tålamod, hissa upp bilen fram och en helg till övers! Va bara jäkligt noga och ha rätt verktyg annars kommer du står där!

    O va inte så otrevlig emot dom som försöker ge dig förslag! Dom menar väl med att lämna in den då det är ett stort och väldigt noggran jobb du har framför dig där allt måste bli rätt annars får du göra om det igen!

    Första gången någonsin jag bytte låda på en saab utan mekvana men där emot med riktig verkstadshandbok så tog det mig ca 8-9 timmar o byta växellådan!

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: spinner hela tiden!

    Diana,
    Du måste bestämma dig:
    Slira /spinna däck : svar ja
    Då finns en enda möjlighet och de är att din WG-a klocka (MV) reglerar ingen laddtryck och dom små turbos T25 har lätt att gå upp i varvet på låga varv av motor, därefter däckspinn.
    Antagligen finns ingen laddspärr i programmet och din bil laddar mellan 2,5 - 3bar.
    Haft också den fel på min 9000-91 men jag viste att däck spinner utan någon tvivel.
    Som jag ser du saknar laddmätare. Ingen bra att köra bil med den fel.

    PS! John och Manick även vi alla andra vill hjälpa dig men vi kommer inte runt om den spinner eller koppling slirar vilket var mer trolig av din, lite tveksamma, förklaring.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953

    spinner hela tiden!

    Nu vet jag inte hur din mekvana är men för att byta koppling så krävs att man har mekat en hel del och förstår hur bilar fungerar ganska ingående.

    Öppna huven å känner du den brända lukten är det kopplingen som har slirat.

    Med facit i hand kanske den slitna kopplingen borde ha bytts vid motorbytet, men nu är det ju som det är.

    Ett kopplingsbyte på mindre verkstad går nog lös på från 8000kr med delar
    Och tar ca 5h.
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: spinner hela tiden!

    såhär går varvet (sorry för superkass kvalite men lite ser man)

    http://www.youtube.com/watch?v=0VAdmDGT ... e=youtu.be

    och Laddet

    http://www.youtube.com/watch?v=q2L0f0YG ... e=youtu.be

    verkar som att laddet också påverkas typ svajar??
    Jag tror verkligen inte att den spinner vid dom här tillfällena,men vissa gånger gör det det och då hör jag det om jag har rutan nere.
    Få la beställa platta o lamell o se om det gör nån skillnad.
    Nå tips på vad och var man ska handla ifrån?

    Och här är min Darling

    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: spinner hela tiden!

    Japp, slirar på kopplingen. Syns säskilt väl när du fått i fyran, (såvida du hade släppt kopplingen helt). Imoneras lite av att du tänker ta dig an det själv. Lycka till och skriv här om du behöver råd.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: spinner hela tiden!

    Spinner den redan @ 0,5 bar så är det garanterat kopplingen som inte håller förutsatt att du inte kör på typ trädäck eller något 0,5 bar bör motsvara ungefär originaleffekt.

    Kan jämnföra mot min egen kärra som har ungefär din bils dubbla effekt, jag har grepp trean ut vid torrt väglag och sommardäcken på (skulle vara samma sak med odubbade vinterdäck)

    Så så vida du inte har världens absolut sämsta tänkbara däck på bilen (vilket jag inte tror) så är det din koppling som behöver lite kärlek och omsorg.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #37
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: spinner hela tiden!

    Koppling = KAPUTT!
    Åtgärd BYT innan du spänger den = inte bra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #38

    Re: spinner hela tiden!

    Precis som Manick och många andra skriver så finns det inte en chans att bilen spinner loss vid tortväglag vid 4:an o 3:ans vxl... Det behövs mycket VRID o EFFEKT för den sakens skull, det kan jag intyga
    Din koppling börjar nog ge upp, du ska absolute inte vara rädd för några lamell explosioner som någon skriver om, har själv kört med kopplings slir ett bra tag, lamellen såg tom inte sliten ut när den revs ner, tyvärr så hade svänghjul gått varmt och bildat en blå ton som dessutom är hal=kopplingsslir

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    spinner hela tiden!

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Precis som Manick och många andra skriver så finns det inte en chans att bilen spinner loss vid tortväglag vid 4:an o 3:ans vxl... Det behövs mycket VRID o EFFEKT för den sakens skull, det kan jag intyga
    Din koppling börjar nog ge upp, du ska absolute inte vara rädd för några lamell explosioner som någon skriver om, har själv kört med kopplings slir ett bra tag, lamellen såg tom inte sliten ut när den revs ner, tyvärr så hade svänghjul gått varmt och bildat en blå ton som dessutom är hal=kopplingsslir
    Börja inte igen nu Emil!
    Slirar kopplingen mycket så omhärdas materialet i tryckplatta och svänghjul.
    Det blir då hårdare men mer sprött vilket kan orsaka en kopplingssprängning.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: spinner hela tiden!

    Har man inte sett vad en totalhavererad koppling kan orsaka för förödelse så rekommenderar jag varmt att inte sitta och gissa och påstå att det absolut inte kan hända.

    Bara för att det inte hänt en viss expert så betyder det inte att andra inte kan råka ut för det.

    Det är enorma krafter som passerar från motorn ut i drivlinan och kan ställa till det rejält när det brister, det är inte bara lamellen som kan gå sönder. Ligger man och laddar på och det brister kan det även resultera i kraftigt övervarv med påföljande motorhaveri, härdade svänghjul har brustit och sågat sig ut genom sprängkåpan mm.

    Slutsats: Slirar kopplingen. BYT SNARAST eller kör med stort förstånd tills bytet sker.

    Mvh
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

Liknande ämnen

  1. ABS pumpen går hela tiden.
    Av Bobzi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 14:09
  2. ABS pumpen går hela tiden!
    Av T.P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •