Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 900 varvar av sig själv.

  1. #1

    Saab 900 varvar av sig själv.

    Har sökt runt ett tag men kan inte riktigt hitta en tråd som stämmer överrens med mitt problem. Jag har en Saab 900 -97 (tror jag). T5.

    Var ute och körde på väg hem från jobbet och helt plötsligt började bilen varva upp till max av sig själv. Spelade ingen roll vad man gjorde utan den var bestämd fast. Fick åka i ca 90 genom stan för det gick inte att få stop på den.

    Även med växel i och att jag försökte gasa så gick den upp.
    Har provat att starta den nu några dagar senare men problemet gör sig påmint direkt och den sticker iväg.

    Övrig info: Steg 1 chippad. Turbo ca 220hk.
    Satt och lekte med farthållaren när problemet infann sig om det kan ha någon betydelse.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 900 varvar av sig själv.

    Citat Ursprungligen postat av kylereintz
    Fick åka i ca 90 genom stan för det gick inte att få stop på den.
    90 genom stan... Är du klok eller? Det finns något som heter koppling och växelspak för sjutton. Det är väl aldrig något problem att få stopp på bilen??? Utan växel så driver den ingenting.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Saab 900 varvar av sig själv.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av kylereintz
    Fick åka i ca 90 genom stan för det gick inte att få stop på den.
    90 genom stan... Är du klok eller? Det finns något som heter koppling och växelspak för sjutton. Det är väl aldrig något problem att få stopp på bilen??? Utan växel så driver den ingenting.

    Just där och då kanske man föredrog att komma hem ist för att ligga med en bil tuggandes på varvstopp....Genom stan kan lika gärna vara 70 väg, tänk på det

    Ang problemet så hade jag samma problem med min, men det uppstod när jag av misstag försökte flasha boxen utan 15v matning.... Avlöstes med en kotrekt skrivning av boxen.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4

    Re: Saab 900 varvar av sig själv.

    Citat Ursprungligen postat av Echonator
    Citat Ursprungligen postat av Vfr

    90 genom stan... Är du klok eller? Det finns något som heter koppling och växelspak för sjutton. Det är väl aldrig något problem att få stopp på bilen??? Utan växel så driver den ingenting.

    Just där och då kanske man föredrog att komma hem ist för att ligga med en bil tuggandes på varvstopp....Genom stan kan lika gärna vara 70 väg, tänk på det

    Ang problemet så hade jag samma problem med min, men det uppstod när jag av misstag försökte flasha boxen utan 15v matning.... Avlöstes med en kotrekt skrivning av boxen.
    Klockan var 4 på morgonen. Det var halvkallt. Och det lät bättre i mina öron att den fick driva än att den som du sa, tuggade på varvstoppet.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89

    Re: Saab 900 varvar av sig själv.

    Chansar bara men du kan ha samma fel som jag hade när min bil rusade.
    Då hade slangen till vevhusventilationen lossnat på insuget och då rusade den.
    Gå över dom så du vet att dom är okej.

    EDIT: Kanske ska skriva att på min bil "hängde" sig gaspedalen när jag gasade.
    Förstår det som att din bil rusar hela tiden? Isf är det nog inte samma fel.
    9000 2.3T A50

Liknande ämnen

  1. 9-5a som helt plötsligt varvar av sig själv
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 10:25
  2. Saab 9-5 2.3T 00 varvar max 3-4000 varv
    Av aceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 19:14
  3. [LÖST] Motorn varvar upp "av sig själv" ng900 2.0t -95
    Av evald_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 16:14
  4. Snabbfråga, bilen varvar själv på tomgång.
    Av Lindfors i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •