Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ev ram/vev lagerras

  1. #1

    Ev ram/vev lagerras

    Hej ska nu försöka förklara mig så gått det går har nog gjort bort mig denna gången BIG TIME.
    Är så att jag har gjort en totalrenovering av min motor B234R och hadde första uppstart av den i onsdags. var vid detta tilfälle lite stressad tyvärr mycket folk som ringde på telefon etc så i all hastighet tänkte jag INTE hör och häpna på oljetryck. vred på nyckeln och den spinner som en katt den gick i kanske 20-30 sec på detta vis.
    nöd som jag är går hem för dagen tänkte att detta gick ju bra.

    Kom dit i torsdags igen nu lika stressad för jag hade kommit underfund med att jag inte tänkt på oljetrycket och hoppas vid gud att det var bra det första jag gjorde var att koppla in min externa oljetrycksmätare och drog ur alla stift. vred på nyckeln INGET TRYCK.
    läste runt lite på forum vad jag har glömt bra här och förstod jag hade glömt reduseringventilen. monterade den trycket gick upp Phew satte i stiften igen nu startade den i ca 3-5 s trycket gick upp till 5 bar sedan tvärdog den. jag var nästan bombsäker vid tillfället att det berodde på batteriet då det inte var laddat så satte det på laddning och försökte senare igen nu tuggade den bara på startmotorn.


    Nu är jag lite nojig att alla mina ram samt vevlager är helt slut samt kanske veven måste bytas/slipas vad tror ni? klarar nya lager 30s utan tryck jag tycker det låter mycket dock var det bra inoljat vid montering.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Ev ram/vev lagerras

    Det fanns olja alltså med reduceringen saknades?
    Då har du säkert haft ett litet flöde iaf.
    Ingen gas utan bara tomgång ?
    Skulle tro att det inte är ngn fara då du dessutom oljat rikligt vid montering också.
    Men enda sättet att vara helt säker är att inspektera...
    Att den dog låter inte som om det beror på oljan, då borde den startat igen om den går något sånär normalt på startern.
    Kolla bränsletryck och tändningen.
    Kan vara ngn jordpunkt vid termostathuset som du missat.

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  3. #3

    Re: Ev ram/vev lagerras

    Jo det stämmer fanns olja i men reduseringen saknades.
    den gick på tomgång i ungefär 30 s.
    ska plocka ner tråget imorgon och inspektera oljan och se om det finns mycket spån i den.
    om det är mycket spån tror ni det räcker med att byta ramlager eller måste jag ur med motorn och byta ram samt vev lager samt slipa veven?
    en sak som jag tänkte på igår när jag försökte starta den var att varvräknaren rör sig inte på starten kan det va vevaxelgivaren? den liksom puffar till ibland men sedan dör den igen och man får börja om från början.

    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Ev ram/vev lagerras

    Om det finns minsta antydan till spån så finns anledning till oro.
    Inspektera minst bakre ramlagren och treans vev om du ändå tar av tråget.
    Tänk på att kolla vevlagrens övre halvor (vevstaken) då belastningen är på den sidan.
    Ramlagren belastas i nedre halvan så de är mao enklare att kolla.
    Låter sannolikt med givaren;-)

    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Liknande ämnen

  1. Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?
    Av RacingEdition i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 17:48
  2. mystiskt lagerras. 900 ng 2,3i
    Av wookfredrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •