Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte av baksäte i NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    12

    Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Tjenare. Jag har nu bytt mina framstolar till lite snyggare läder (från tyg).
    Nu gäller det baksätet. Själva sittdynan har jag fått bort, men ryggstöden sitter som berget - är det något särskilt knep man ska ta till?

    En annan fråga i sammanhanget är ju sidostyckena som sitter vid ryggstöden - hur går jag tillväga för att få bort dem?

    Tips mottages tacksamt...

    mvh
    Jörgen
    --O-o-O--

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    12

    Re: Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Glöm det - det är löst. Det var bara råstyrka kombinerat med lite rätt vinkel så funkade det
    --O-o-O--

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Citat Ursprungligen postat av bbjoca
    Glöm det - det är löst. Det var bara råstyrka kombinerat med lite rätt vinkel så funkade det
    Hann inte skriva beskrivning.
    Fick du lös sidobålstren oxå?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    12

    Re: Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Tack
    Fast det kanske är läge för en beskrivning för andra som kanske vill ta loss sätena... huvudsaken, är att börja med det "lilla" sätet till höger, så att man får loss det; det ska fara i "framfällt" läge och sen är det "bara" att dra rakt upp vid ytterkanten, och så lirkar man ut det åt dörren till - det kommer en axel från det breda sätet som inte sitter fast i det lilla sätet. Samma sak med det breda sätet fast åt andra hållet.

    När det gäller sidobålstren fick jag loss dem, ja - det var relativt lätt, faktiskt. Att få dit det nya var jävligt trixigt dock. För att ta loss dem, så finns det som en grövre ståltråd i botten - alltså längst ner. Den fungerar som en fjäder, som man lyfter ur en hållare. Sen är det bara att lirka loss mittenhållaren och det övre plastsjoket - nu ska jag kasta de gamla bolstren så jag bara rev loss den från plastsjoket. Sen sitter det en lite plasthållare där c-pelaren möter sidan på bilen som man måste lirka ut genom att bara dra rakt ut från sidan. Till sist trycker man lätt med en skruvmejsel på plasttungan mot bagagetrymmet längst upp vid hatthyllan, och så drar man bara rakt ut.

    För att sätta ihop, gör i motsatt ordning ...
    Det sistnämnda låter enkelt men är ett litet pilljobb....
    Själva stolarna och sittdynan är bara att "klicka dit" när de där jäkla sidorna är ditsatta.
    Vilket lyft
    --O-o-O--

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Jag rekommenderar att demontera hatthylla och c-stolpar för att byta sidobålster det underlättar mkt.

    Sedan när ryggen är fälld och du vill demontera den tar du en plat mejsel och trycker och en metallbricka som är längst ut mot karossen samtidigt som du trycker uppåt.

    Fyller i detta för att ev. hjälpa andra som läser tråden innan de skall byta.

  6. #6
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    207
    Medlem#
    8542

    Re: Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Nån som vet varför mittenbältet hänger sig när man har fällt ryggstödet?Går ju inte att få upp ryggstödet sen,för bältet tar imot!
    Eller det e bara jag som gör nåt dumt? Har provat på båda mina inredningar å bägge gör likadant!

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Byte av baksäte i NG9-3 -03

    Citat Ursprungligen postat av vip-r
    Nån som vet varför mittenbältet hänger sig när man har fällt ryggstödet?Går ju inte att få upp ryggstödet sen,för bältet tar imot!
    Eller det e bara jag som gör nåt dumt? Har provat på båda mina inredningar å bägge gör likadant!
    Neh det är ett vanligt problem, lirka lite med bältet under tiden du fäller upp ryggen så brukar det funka.

Liknande ämnen

  1. Byte stolar + baksäte.
    Av noben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 22:33
  2. Baksäte 9-5??
    Av K9_Wagon i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 19:50
  3. 3D baksäte i 5D og9-3?
    Av street i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 19:11
  4. CD baksäte i CSE?
    Av Olle_Sthlm i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 22:18
  5. CD baksäte i en CS
    Av Jian i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •