Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: En av de 400 första cabbarna

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    En av de 400 första cabbarna

    Hej!

    Gissar att detta kan platsa i projektavdelningen...

    Jag brukar ibland ligga i sängen och arbeta med datorn en stund när familjen somnat och allt är tyst. Så gjorde jag en sen kväll för snart två månader sedan. Less på arbetet började jag snurra runt på nätet efter bilar.

    Efter besök på de två stora internationella saiterna tog jag en sväng på italienska blocket och fick till slut för mig att leta runt lite i USA, inte för att köpa. Bara för att titta.

    En relativt billig cabbe fångar mitt intresse. En MY 86 hos en privat säljare, med en enda bild där bilen står nercabbad på en äng. Brukar inte kontakta annonsörer om jag inte seriöst intresserad, denna gång var jag mer nyfiken än intresserad men slänger iväg ett mail med önskemål om fler bilder och lite detaljer om bilens historik. Får ganska omgående svar:

    Jo, bilen finns kvar. Stått still de sista 10-11 åren. Förvarad torrt och varmt. Automatlådan är kass, ägaren, som haft bilen sen början av 90-talet har haft planer på renovering, men det har aldrig blivit av och nu ska bilen väck. Säljarens svar andas även en viss skepsis, han har räknat ut att det är natt i Europa och tror att jag antingen är psykiskt sjuk eller full, sannolikt både och. En av bilderna som skickades från säljaren:



    Klickbar bild finns här

    En febril aktivitet utbryter på nattkulan. Nya mail skrivs, önskemål om bilder på inredning. Hur får man en bil med trasig växellåda från Cincinnatti till Sverige? Vad kostar det? Tull? Moms? Registrering???

    Hur vet jag att jag inte skickar pengar till nån lurendrejare?

    Efter att ha åtminstone fått någotsånär svar på alla frågeställningar så blev det affär. Först när säljaren fått pengar för bilen inser han att jag är seriös. Som han skrev i ett mail, "some crazy swede with too much both money and time are going to ship my wreck over the Atlantic"

    Kontakt togs med Nordtrafik i Göteborg. Troligen inte billigast, men absolut enklaste lösningen, då de fixade bilen från säljarens dörr till hamnen, lastad i container, tullad ut ur USA och tullad, momsad och klar i Sverige.

  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: En av de 400 första cabbarna

    OHH!!!!!
    Detta projektet ska följas!
    Ser riktigt fin ut karossmässigt på bilden.
    Ska du fortsätta köra automat, eller ska du bygga om till manuell? (jag röstar för automat )

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Har du någon mer info ang. Nordtrafik, kontakt, pris osv?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: En av de 400 första cabbarna


    Härligt! Den ser ju dessutom äckel-fräsch ut Och Cincinatti borde innebära att inredningen inte har murknat upp eller solblekts bortom all räddning heller!

    Jag har alltid velat göra så, tänk om man ändå hade lite mer pengar Fast jag vill ha en Sonett III, från 74

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: En av de 400 första cabbarna

    En trubbnos cab

    Måste följa det här med asså!!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Hej!

    Börjar med att besvara frågan: www.nordtrafik.se

    Bra folk - speciellt de som lossar i deras "terminal" vid Hornbach på Hissingen. Goa gubbar...

    Vi (min bror är nu delägare i bilen) betalade runt 10 000 i fraktkostnad. Terminalhantering och speditionsarvode kostade ca 3 500. För att frakta bilen mellan säljare och hamn i USA kostade 5 000.

    Sen tillkommer tull och moms, som beror på bilens värde.

    Om man skulle ombesörja vissa delar själv kanske man kan spara in lite pengar, ett dyrare objekt ska man tydligen tulla in i EU genom att lasta av den i Holland (tror jag det var).

    Nu "fyndade" vi bilen. Den var i förhållande till skicket billig. Jag har kollat på lite andra objekt, jag tror inte man kan varken tjäna eller spara pengar på USA-import. Om vi pratar SAAB, alltså... Men, man kan som vi få tag i något ganska udda/unikt - drivkraft nog enligt oss.

    Fortsättning med fler bilder följer....

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Fortsättning:

    Får efter några dagar ett mail från säljaren. Han har pumpat däcket och bilen har hämtats. Det finns en trackerfunktion på Nordtrafiks hemsida. "Ready to load" dyker upp i samma veva som massmedia börjar rapportera om en orkan som väntas dra in över New York om vår cabbe inom några dagar.

    Jag följer trackern som står helt still samtidigt som jag vilken sekund som helst räknar med att se en SAAB 900 Convertible MY 86 flyta omkring på TV-bilderna från New York. Morgonen efter stormen går jag åter in på trackern. Bilen är då lastad och man kan gå in och se att båten redan korsat Atlanten och just lämnat Liverpool och går mot Göteborg via Antwerpen och Hamburg. Puh!!!!

    Efter att betalt fakturan på frakt, tull och moms inföll nyligen dagen H (som i hämtning). Biltransportkärra hyrdes (Stort tack till Tommy på Qlean i Borås) och vi begav oss till Göteborg.


    Här kommer lite fler bilder:


    Lastad och klar i Göteborg

    Bilden i annonsen

    Lite osäker om detta är vår bil. Vår bil levererades med EU-strålkastare enligt den ganska omfattade dokumentationen som följde bilen.


    Större klickbar bild finns här
    Hemma på gården. Strålkastarinsatserna är som synes dåliga.


    Större klickbar bild finns här
    Inredning. I stort sett hel men sliten. Och skitig... Väldigt skitig....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Slutligen vår plan (sen ska jag sluta tjata för idag):

    Vårt första mål är att få bilen fullt fungerande och besiktigad.

    När vi nått till vårt mål så syns vi på träffar....

    Den kommer hållas helt original men vi planerar för närvarande ingen renovering för att nå mint condition.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Hm, jag tror jag har 2 trubbnos-strålkastare i garaget... i bra skick!

  10. #10
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Underbart köp, snacka om kult-Saab! Skall bli kul att se hur det här fortsätter.

    Förstår nervositeten med stormen i usa, huvva vad skraj jag hade varit...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: En av de 400 första cabbarna

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, jag tror jag har 2 trubbnos-strålkastare i garaget... i bra skick!

    Tacksam om du kollar och återkommer via PM!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det har jag oxå, NOS alltsa för nosen fronten och nya blinkers NIK, har skippat kortnos900framtiden för en supersmarrighetsläcker scaragegröngoding, finns även annat till 900 knog

Liknande ämnen

  1. Vilken var din första bil?
    Av Torbo i forum Allmänt
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 14:46
  2. Köp av första bil
    Av nightprowler i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 15:58
  3. Rensa första kat. på 9-5 2,3 00.
    Av JkbPower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 10:24
  4. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •