Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: "Styva upp" gammal 9-5:a?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Hej,

    Vi har i familjen en Saab 9-5 2.0t SE Sedan -99 som är väldigt gungig och kränger rejält i rondeller, jämfört med t.ex. vår 9-5 SportCombi från -06. Jag vet att de äldre 9-5:orna var ganska gungiga men jag funderar ändå på vad man kan göra för att "styva upp" bilen lite grann. Det är ju en rätt gammal bil som har gått drygt 22 000 mil, så även fast den är i gott skick så vill vi inte lägga ut några stora pengar. Vi är inte heller ute efter att uppnå några extrema resultat.

    Det jag har funderat på är:

    1. Stötdämparna
    De är sannolikt samma som satt på när bilen var ny och lär vara ganska slitna. Jag vet att det är ett litet läckage på en av de bakre också. Nya originaldämpare verkar vara Bilstein B4 - kommer vi märka någon skillnad med dessa? Ska man välja en annan modell i ungefär samma prisklass, kanske Bilstein B6? Kommer det överhuvudtaget bli någon märkbar skillnad med nya stötdämpare?

    2. Däcken
    De däcken som sitter på nu är 205/65 R15 på original aluminiumfälgar, väldigt hög profil med andra ord. Däcken är dåliga och ska bytas till våren men jag funderar på om man kanske skulle byta till 16 eller 17 tum för att få bilen mindre gungig. Vad säger ni? Vi vill inte att bilen ska bli stötig och däcken är dessutom dyrare i dessa dimensioner. De nuvarande däcken är kinesiska lågprisdäck som satt på när vi köpte den (jag skulle aldrig ha valt dem) och känns väldigt mjuka i sidorna. De nya däcken jag har tittat på är Dunlop SP Sport FastResponse och dessa ska vara ganska styva i sidorna. Med dessa kanske det går bra att behålla nuvarande 15-tumsfälgar?

    Tack på förhand för svar!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 457
    Medlem#
    11937

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    9-5an har i grunden en ganska vek bakvagnskonstruktion. Gungig ända brukar bero på uttjänta stötdämpare bak eller dåliga bussningar i upphängningen bak (eller en kombination av båda dessa).

    Om du fortfarande kör mer orginalstötdämpare efter 22000 mil så vågar jag sätta en slant på att de är orsaken till vinglandet, många åker på att byta dämpare redan vid 10-15000 mil.

    Det är svårt i utifrån en text bedömma hur gungig bilen verkligen är, men om du kör som folk, har däck i anständigt skick så tror jag knappast att det är dimensionen 205/65R15 (som för övrigt är en av de rekommenderade orginaldimensionerna) som gör att bilen känns vinglig.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Hej,

    Tack för svaret! Vi har i alla fall ingen indikation på att stötdämparna skulle vara bytta så sannolikt har de varit med sedan -99. Om man byter dämpare, ska man då köpa originalmodell? Det verkar som sagt vara Bilstein B4.

    Att säga att bilen är vinglig är väl egentligen att ta i, men den kränger i alla fall betydligt mer än vår nyare 9-5:a i kurvor och rondeller. Att jag funderade på däcken var helt enkelt för att det är en dimension med väldigt hög profil, men du har nog rätt i att det inte är det som påverkar mest.

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  4. #4

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Kinesiska lågprisdäck.... du behöver inte säga mer....

    För övrigt kan du ju byta hjul mellan bilarna och se vilken skillnad det gör.
    Signaturlös

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    100% prioritet, bussningarna i bakvagnen.

    Om du bor nära Örebro så byter MapTun dessa snabbt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Kinesiska lågprisdäck.... du behöver inte säga mer....

    För övrigt kan du ju byta hjul mellan bilarna och se vilken skillnad det gör.
    Jag förstår precis vad du menar, men de ska som sagt bytas till våren. Dock har jag nyligen bytt till vinterdäck och bilen är fortfarande gungig om än lite mindre än med sommardäcken. Vinterdäcken är kvalitetsdäck, Bridgestone Blizzak Nordic i 195/65 R15. Eftersom gungigheten till stor del kvarstår är det väl stötdämparna man får titta på härnäst?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    100% prioritet, bussningarna i bakvagnen.

    Om du bor nära Örebro så byter MapTun dessa snabbt.
    Det gör jag tyvärr inte (ca 25 mil) men jag ska undersöka med min lokala verkstad vad det skulle kosta. Gör bussningarna stor skillnad även om stötdämparna är slitna? Menar du bärarmsbussningarna eller länkarmsbussningarna förresten?

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 384
    Medlem#
    6935

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Jag har en 9-5 kombi från 2000. När jag köpte den var den fruktansvärt vinglig och krängde som ett slagskepp.
    Bytte till ett nytt chassi från chassit.se, och visst blev bilen bättre men tyckte ändå att det var långtifrån bra. Bytte då i princip alla bussningar till polyuretan, och nu jävlar blev det skillnad!
    Bilen är helt underbar att köra, ligger som ett strykjärn på vägen och känns som om man fick tillbaks en hel del av "nybilskänslan".

    Om det var enbart chassit, enbart bussningarna eller en kombination av dom båda som gjorde det låter jag vara osagt, men som bilen är nu är jag helnöjd.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Det verkar alltså som att det är bussningarna man ska undersöka.... Är det länkarmsbussningarna bak ni menar då? T.ex. dessa?
    http://www.maptunparts.se/chassi/bussni ... k-9-5.html

    Inget fram?

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 384
    Medlem#
    6935

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Citat Ursprungligen postat av lbs129
    Det verkar alltså som att det är bussningarna man ska undersöka.... Är det länkarmsbussningarna bak ni menar då? T.ex. dessa?
    http://www.maptunparts.se/chassi/bussni ... k-9-5.html

    Inget fram?
    Jag bytte till dom här.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... ussningar/

    Ja, i princip allihop.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Har lite saker jag ska prova på min Saab 9-3a som ska styva upp den lite. jag har den som tästbil just nu å kan återkomma me bilder och kommentarer efter de e klart

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Tack för svaren!

    Adrian05: Blir intressant att höra hur det går för dig!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  12. #12

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    japps de gör jag

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    47

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    En liten uppdatering av hur det gick:

    Jag köpte två nya bakstötdämpare av modellen Bilstein B4 från Maptun Parts och fick dem monterade i förrgår. Bilen är märkbart stadigare vid kurvtagning och i rondeller nu, så även om det inte blev någon drastisk skillnad (då måste man nog byta bussningarna också) så är jag nöjd. Prisvärt blev det också!

    Mvh Johan
    9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 530
    Medlem#
    9308

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Byta till kraftigare krängningshämmare kanske och se över efter sportchassi på skroten. Dock är väl sportchassit till 98-01 samma chassi som är standard på 02-05 om jag inte har helt fel?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 403

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Byta till kraftigare krängningshämmare kanske och se över efter sportchassi på skroten. Dock är väl sportchassit till 98-01 samma chassi som är standard på 02-05 om jag inte har helt fel?

    fanns det nåt sportchassi då?
    på min -98 sedan monterade jag fjäderben från en aero -02 tror jag det var, enorm skillnad blev det, går knappt gunga på den om man jämför med min SC-02 som gått hälften så långt, så aero chassi står på önskelistan för den också.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    929

    Re: "Styva upp" gammal 9-5:a?

    Citat Ursprungligen postat av lbs129
    En liten uppdatering av hur det gick:

    Jag köpte två nya bakstötdämpare av modellen Bilstein B4 från Maptun Parts och fick dem monterade i förrgår. Bilen är märkbart stadigare vid kurvtagning och i rondeller nu, så även om det inte blev någon drastisk skillnad (då måste man nog byta bussningarna också) så är jag nöjd. Prisvärt blev det också!

    Mvh Johan
    Glöm inte att trötta fjädrar kan ha en viss inverkan också...
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

Liknande ämnen

  1. Törs man köpa en "gammal" 9-3 sportsedan?
    Av Roger #2378 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 22:36
  2. "nya" fronten på en gammal 9000?
    Av Infolex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 23:45
  3. Läste en gammal "spoilernytt"
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •