Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hög HC-halt 9-5 2,0t

  1. #1

    Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Fick nedslag på besiktningen, så här såg avgasvärdena ut:

    CO 0,1 (0,5)
    CO 2500 0,1 (0,3)
    HC 174 (100)
    Lambda 1,00 (0,97-1,03)

    Den har BSR Steg 2 (215 HK och avgassystem katten och bakåt). Ägt bilen 1,5 år, besiktningen förra året löste jag på tips från förra ägaren med 10 % Etanol (tror dock att det var kombinationen snäll ombesiktningsman och mycket varvande som löste det). Då gick HC'n ner på 85, så fort man slutar varva/belasta utan låter den stå på tomgång så rusar den iväg. För som jag förstått det så löser sprit INTE HC-problem?

    Har sedan besiktningen bytt till nya stift (BPR7ES-11), luftfilter, 98 i tanken (95 förut), olja och filter byttes i somras. Blir ingen skillnad i avgasvärden om man tar bort trimmet via PPCen.

    Var förbi besiktningen och lånade mätinstrumentet - nu är hc'n nere på 140 men lambdan ligger på runt 1,2??

    Så här rent spontant så känns det som att katten är mätt, behövs nog en som är hungrig...?
    Och kanske lambdasonden också...?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Troligen katten som har sagt godnatt Du har ingen möjlighet att prova med en annan?

    Audi S6 som jag hade för några år sen hade också högt HC på 800 på fösta bes andra bes 450 men fjärde el femte bes fick jag ner det till 54 med 100% E85 och med tok körning innan bes. Detta berodde på två rasade kattar som jag inte bytte.
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  3. #3

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Har en fräsch begagnad på g från en Saab-skrotare i närheten, 400 spänn så det är inget att fundera på!
    Men katalysatorn kan alltså vara dålig, trots att co och co2500 är helt ok?!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    118

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av Plingen
    Har en fräsch begagnad på g från en Saab-skrotare i närheten, 400 spänn så det är inget att fundera på!
    Men katalysatorn kan alltså vara dålig, trots att co och co2500 är helt ok?!
    Jag hittade denna texten.
    "HC (kolväten) är ofulständigt förbränt bränsle. Höga kolvätenivåeri avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller insprutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden."

    Men det kanska finns någon annan som kan ge mera info.
    SAAB 9,5 2,3T 170 Hk -98
    http://www.garaget.org/?car=245885

  5. #5

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    CO 0,1 (0,5)
    CO 2500 0,1 (0,3)
    HC 174 (100)
    Lambda 1,00 (0,97-1,03)
    Hejsan har du dom här värdena så skulle jag leta avgasläckage.
    Co bra lambda bra då ska även hc va bra.
    Men om du har ett litet läckage på avgassystem så kan den suga in lite luft när du gasar,
    Och så sticker hc direkt upp.
    Letade som fan på en kundbil med samma värden och då hade kunden borrat ett 2mm hål i en ljuddämpare som va ny för att släppa ut kondensvatten. Bara sätta för fingret där så sjönk Hc Från ca 200 till 50 direkt.
    Annars gammal olja kan ge hög hc.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    CO 0,1 (0,5)
    CO 2500 0,1 (0,3)
    HC 174 (100)
    Lambda 1,00 (0,97-1,03)
    Hejsan har du dom här värdena så skulle jag leta avgasläckage.
    Co bra lambda bra då ska även hc va bra.
    Men om du har ett litet läckage på avgassystem så kan den suga in lite luft när du gasar,
    Och så sticker hc direkt upp.
    Letade som fan på en kundbil med samma värden och då hade kunden borrat ett 2mm hål i en ljuddämpare som va ny för att släppa ut kondensvatten. Bara sätta för fingret där så sjönk Hc Från ca 200 till 50 direkt.
    Annars gammal olja kan ge hög hc.
    Uffe.
    Min erfarenhet är att avgasläckage brukar visa sig genom ett galet lambdavärde, eftersom man mäter i slutet av avgassystemet och läckage påverkar mätningen.

    Hög HC hittar man ofta på bilar med sport eller racekat, om de inte blir tillräckligt varma för att tända. Förbränns olja genom t.ex slitna ventiltätningar kan HC dra iväg också.

    I det här fallet så hade jag bytt kat.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Lambda vore tokigt om det var avgasläckage ja. Tror på en trött katalysator också. HC är inte onormalt högt ur förbränningssynpunkt, katalysatorn tar ner de värdena rätt. Att CO och CO 2500 ligger inom toleranserna betyder inte att de inte sjunker ytterligare med fräsch katalysator.
    Om du har möjlighet så kan du borra ett litet hål innan kat och ansluta en fyrgasmätare för att vara mer säker.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  8. #8

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Har haft perfekt co,lambda, men hög Hc pga avgasläckage,
    Ljuger inte, och detta med kalibrerad co mätare, jag släcker 2or på jobbet så mätare kalibreras 2gånger om året.
    och har jobbat med bilar dagligen i snart 20år så inget förvånar mig längre.
    allt man tror är omöjligt är möjligt med bilar.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  9. #9

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Att ett litet hål i en ljuddämpare skulle ge högt HC måste väl anses som en omöjlighet? Var skulle dessa oförbrända kolväten komma ifrån då?
    Signaturlös

  10. #10

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Man får tacka för alla svar, hämtar en kat som gått 20 tusen mil imorrn. För 400 spänn är det värt att testa. Visst fanken behöver man bara nya packningar, inget som ska svetsas?

    Bytte olja och filter för två månader sen. (GM's rekommenderade olja).
    Ska lyda ditt råd Uffe och kolla efter läckor! Håller med om att bilar verkligen kan komma upp med konstiga fel. Hatar när det inte är ett logiskt fel (typ byta slitna belägg osv) utan nu när det är ett sånt här fel så kan det ju (enligt alla kunniga ) bero på allt från tändstift, olja, luftfilter till kat, läckage osv...

  11. #11

    Re: Hög HC-halt 9-5 2,0t

    Tog lös gamla katten, vilket var en maracas i jätteformat...inte undra på att den inte rena HC'n! Satte in den "nya", provkörde (bolma som tusan), var på bilprovningen...

    660 i HC helt plötsligt! Men lugn, katten kom från en turborasad 9-5a, så det var lite slem i den... Efter rejäl urdragning gick hc'n ner på 22

    Slutet gott, allting gott! (och många sköna tusingar har man kvar )

Liknande ämnen

  1. Hög HC halt mm
    Av TheMuffinMan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 10:21
  2. HC halt 233!!!
    Av Montelius81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 13:19
  3. För hög CO- Halt
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 21:29
  4. För hög CO-halt
    Av lillhannus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 03:21
  5. co halt!!
    Av davvep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •