Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881

    T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    När man googlar 9-5 så får man upp en massa om:

    Blårök
    Skrammel
    Vinande ljud
    Sludge etc etc.

    Men hur måga är det som bara rulla och rullar och rullar?
    MIin 9-5 har rullat 19 600mil nu och dragit ca 2-3dl på 600mil.
    Vilket jag tycker är ganska acceptabelt.
    Kör på Biltema W5-40.
    Den har enligt gamla kvitton fått 2kolvar utbytta på SAAB verkstad och allmän genomgång och byten av diverse lager.
    Hoppas de resterande kolvarna håller ett tag till.

    Men till frågan.
    Hur många har kört sådär 30-35 000mil utan ras av värre sort?
    Någon som 35-40 000milare som är på originalturbon fortfarande?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Min förra 9-5, en 2,0 -98, hade dryga 29 000 mil på mätaren när någon annan fick nöjet att äga den.

    Jag har för mig att den hade gått 26 000 mil när jag köpte den, och under min ägo så hade jag inga av de klassiska T7-problemen, den drog inte ens nämnvärt olja.

    Förhoppningsvis får den nya ägaren många mil ur den utan en massa strul.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    874
    Medlem#
    7093

    T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Min 9-5 Aero har 32 000 mil på mätaren. Turbon är lite trött nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    2,0t
    30,000 mil
    Turbon byttes vid 22,000mil
    Rykt på 1oljetrycksgivare o 1 termostat ,ett gasspjäll på 8000 mil.
    Detta är ändå en bil som ej har varit välskött med service..

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 469
    Medlem#
    6901

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Min förra 9-5, en 2,0 -98, hade dryga 29 000 mil på mätaren när någon annan fick nöjet att äga den.

    Jag har för mig att den hade gått 26 000 mil när jag köpte den, och under min ägo så hade jag inga av de klassiska T7-problemen, den drog inte ens nämnvärt olja.

    Förhoppningsvis får den nya ägaren många mil ur den utan en massa strul.
    Den fungerar än sålänge för tjejen iaf
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Kamkedjebyte (ute 19mm) vid 29000 mil, då det även visade sig att jag kört med havererad balansaxelkedja (dreven slut, lite extra spån här och där) i 7000 mil... (detta var med största säkerhet en udda krockskada).
    Sedan snart 20000 mil efter detta.

    Är på andra turbon, den första höll 31000mil. Den lät lite och gav lite rökpuffar vid start de sista 10000+ milen, och byttes när ljudet började bli besvärande. Framför allt var turbohuset slut, flera porer rakt ut genom godset på avgassidan, så efter detta anser jag att en renoverad turbo är en ganska dålig idé.

    Nej, jag har absolut ingen känsla av att T7-motorerna är särskilt sköra, egentligen. Men, hålla vevhusventilationen fungerande och rätt olja (som inte koksar vi hög temperatur, och där är definitivt inte alla oljor lika) är antagligen centralt. Jag litar på Shell Helix Ultra för min del och håller mig undan från Mobil. Finns en hel del i forumet om det, utreddes rejält runt 2005.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    9-5 2,3 -99 Aut.
    Ny motor vid 13000 efter en hel del strul som var oilsludgerelaterat. Har nu gått 34000 utan problem sedan motorbytet.
    Kan sägas att min bil rullade dessa 13000 på 5år (inklusive stod 3 mån hos handlaren) med service enligt schema d.v.s. en hel del landsvägskörning.
    Senaste 3 åren har den rullat nästan uteslutande korta sträckor stadstrafik.
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 415
    Medlem#
    3020

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Sitter själv med en idag 44.000 milare, och det felet jag har haft på min är mer åt mekaniker hållet. Gör man en service och ber att få bilen kontrolerad så räknar man att det skall utföras, de missade backventilen som sitter mot torpeden och därav haveri när man gick torr i alpvärden och stor husvagn.

    i samband med den reperationen vid dryga 35k så böt jag turbon bara för jag kunde, hade en ny som låg. Kedjor böts också men var inte behövligt. Det syndes på delarna att den hade fått bra olja var 1000:e mil.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Köpte min 9-5:a 2,3T -07 för precis 3 år sedan, då hade den gått 22000 prick. Den hade gått som referensbil på Saab i Trollhättan och är servad enligt serviceplanen. Den har gått som en klocka under de tre år som jag haft den, och den drar ingen olja. Det enda som jag gjort under mina tre år och fyra tysen mil är att serva den, bytt batteri och en backsensor.

    Hade jag varit lite smart så hade hade jag begärt ut alla uppgifter om bilen från saab, men dum som man är så var man för sent ute. Jag begärde uppgifterna efter konkursen så det gick inte att få ut nåt den vägen... Annars hade man haft komplett service och reparations historik i detalj...
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Pratade med en skrotägare lite snabbt. Han hade en 9-5 aero 02 som gått 42 000 mil.
    Följdfrågan blev då hur många motorer han bytt.
    Ingen sa han. Bara sköta oljebytena. Och den såg ändå väldigt vettig ut för 42 000 mil.
    Finns bilar som ser sämre ut och gått mycket mindre...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Hade läst fel i kvitton till bilen.
    2008 byttes samtliga kolvar, lager etc hos Otto Olsson i Tomellilla.
    Totalt 16 000:- gick det på.
    Känns lite betryggande ändå.

    Funderade på bensinpumpen igår när jag råkade läsa om haveri på forumet.
    Byttes tydligen på verkstad för 2år sedan.

    Skönt med folk som sparar kvitton
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Min egna Aero -00 har precis gått slagit över på 20000mil, går som en klocka med original vevhusventilstion Men suger i sig drygt 1l olja på 1000mil.
    Har för avsikt att ge maskin en rejäl genomgång i förhoppning att komma från oljedrickandet.

    Min fars 9-5 2.0t Launch -98 fick en rejäl genomgång på garantin, dock innan ras, vid drygt 13000mil.
    Verkstaden var löjligt grundlig och det är svårt att förstå att Saab gick med på att byta allt trots att det "bara var slitet". Ny turbo och kedja var bara lite som ingick. Sedan dess dricker inte bilen en droppe olja, men får o andra sidan oljebyte var 1000e mil. Bilen har i dagsläget rullat ungefär lika mycket efter genomgång som innan.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    540

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    Hade en 9-5 Aero -00a som gått dryga 36700 mil när jag köpte den i sommras körde cirka 800 varav mycket av dessa var ren landsvägskörning komplett familjesemesterpackad, gick mkt fint, inget skrammel fr motor el dyligt
    Bara mkt noga med att hålla/ fylla på oljan, då turbon inte var i bästa skick, och att lådan var på väg att dra, gick bara köra på 1an,3an,5an samt backen och under dessa mil var jag inte speciellt varlig med grejjerna heller iaf...
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  14. #14

    Re: T7 9-3 & 9-5 långmilare? Många mil utan ras?

    9-3 Aero -02 med nästan 30K mil på mätarn nu.
    Har bytt koppling och stötdämpare, länkarmar fram och handbromsvajer förutom vanlig service. Annars inga som helst bekymmer.

    Kamkedjesträckaren är mätt till 14mm så maskinellt fortfarande i gott skick.
    Kör Biopowerprog sen ca 5K mil tillbaka.

Liknande ämnen

  1. Köpa 9-5 Aero Många mil utan vevhusvet uppdaterad! Är de bra
    Av HP i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 21:23
  2. Långmilare.
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 22:15
  3. Långmilare
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 19:42
  4. Många mil med motor utan skada?
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-02-16, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •