Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Stereo Saab 9-5 -00 sedan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Bograngen
    Inlägg
    4

    Stereo Saab 9-5 -00 sedan

    Hej.
    En undran över min 9-5 se sedan 00 2.3t.
    Stereon som sitter i bilen är inte orginal för europa tror jag. Den knappen som det står tp/pty har jag en som det står WB på. RDS delen finns inte med. Kan detta vara en stereo för andra länder än europa, usa har ju inget rds system har jag läst. Kan man programera om denna WB.knapp. Och jag har även dolby b+c som inte är org i svensk version av stereon.
    Var sitter förstärkaren till stereon.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Stereo Saab 9-5 -00 sedan

    WB betyder "Weather Band" och är ett frekvensområde där väderrapporter sänds... i USA...
    Så, din bil är garanterat en USA-import, står det inte den berömda texten i höger backspegel också? "Objects in mirror are closer than they appear"?

    I vilket fall så går det inte att göra så mycket åt din stereo förutom att ställa om den för Europa så du faktiskt kan få in alla kanaler i Sverige (USA har större "hopp" mellan minsta stegen i frekvensbandet varvid du missar vissa svenska stationer).
    Enklast är dock att byta ut den mot en AS2-stereo, om det är så att du har en stereo med både CD och kassett nu. Om du bara har CD så heter din stereo AS1, och har inbyggd förstärkare istället. I så fall får du hitta den ganska ovanliga AS1-stereon att byta till.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Bograngen
    Inlägg
    4

    Re: Stereo Saab 9-5 -00 sedan

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    WB betyder "Weather Band" och är ett frekvensområde där väderrapporter sänds... i USA...
    Så, din bil är garanterat en USA-import, står det inte den berömda texten i höger backspegel också? "Objects in mirror are closer than they appear"?

    I vilket fall så går det inte att göra så mycket åt din stereo förutom att ställa om den för Europa så du faktiskt kan få in alla kanaler i Sverige (USA har större "hopp" mellan minsta stegen i frekvensbandet varvid du missar vissa svenska stationer).
    Enklast är dock att byta ut den mot en AS2-stereo, om det är så att du har en stereo med både CD och kassett nu. Om du bara har CD så heter din stereo AS1, och har inbyggd förstärkare istället. I så fall får du hitta den ganska ovanliga AS1-stereon att byta till.
    OK, tack för svaret. Text i höger backspegel har jag ej sett. Enligt vägverket så är inte min bil import. Bilen har en aero optik utförande. Har en stereo med både cd och kassett, och fungerar utmärkt förutom saknad av rds. Är inte min stereo då en AS2-typ. Var eller vem kan ställa om den till europa-version då..???
    Kent

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Stereo Saab 9-5 -00 sedan

    Det kan du göra själv, kolla bruksen till en US-9-5, finns länkar här:
    viewtopic.php?f=30&t=244449

    Du får dock ingen RDS, då måste du byta enheten. Kostar max en tusing på en skrot.

Liknande ämnen

  1. HUR får jag ur fläktgaller för att sedan få ur stereo??
    Av MetZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 12:46
  2. val av stereo i saab 9-5 sedan
    Av BoysBad2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:47
  3. [LÖST] Skillnad bakruta og900 vs 99 Sedan
    Av mazurka i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:28
  4. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  5. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •