Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpråd - Saab 9-5 Aero 2006

  1. #1

    Köpråd - Saab 9-5 Aero 2006

    Hej,

    Från att bara ha varit instängd på att titta på Volvo V70 har vi nu ändrat inställning och även släppt in Saab 9-5 på önskelistan. Främst för att du får såpass mycket mer bil för pengarna när det gäller utrustning.

    Igår var vi och tittade på vår första Saab 9-5, en Aero Sportkombi 06a. Det första jag hör är ett högt pysljud under kåpan runt oljepåfyllningen. Efter googling lutar det åt att det är backventil till Vevhusventilationen... verkar vara ett vanligt fel? Är detta dåligt för bilen, kan den ha tagit skada av detta?

    När jag väl hoppar in i bilen och kör märker jag snabbt att det "hoppar" till vid rattutslag, inte mekaniskt utan mer som luft i servot. Man känner lixom att servot går in och "klickar", inget jättehopp men man känner det.

    Även backsensorerna verkar glappa, även detta ett 9-5 problem (efter googling).

    Bilen är även utrustad med Automat och "paddlar", erfarenhet av detta?

    Jag ifrågasätter inte nuvarande ägare då han verkar väldigt mån av att problemen löser sig, eller iaf att vi får svar på vad det är innan vi kommer överrens om pris... Får även intrycket av att denna barnfamilj inte är ute och buskör, utan använder bilen A till B.

    Låter detta som ett köp att hoppa över för att det kan bli dyrt eller bör dessa 3 saker (som verkligen är det enda minuspoängen med bilen) vara relativt lättfixade?

    Bilen ligger för 80, 11900 mil så det är även storservice på G.

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Jonas

  2. #2

    Re: Köpråd - Saab 9-5 Aero 2006

    Eftersom det är så många frågor är det bättre att ta med en bilexpert eller köra bilen till en verkstad. Priset får sättas därefter. Att returventilen till VV är trasig/hoppat ur sitt fäste är inte hela världen. Det blir smutsigt av oljan på blockets utsida.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Köpråd - Saab 9-5 Aero 2006

    Pysljudet är antagligen backventilen och den kostar runt 400:- och är du lite händig så byter du den själv och motorn brukar inte ha tagit skada av det.

    Klicket i styrningen kan vara att det behöver fettas in styrstången längst nere vid fötterna, splines som går torr. Fixas på 20 minuter.

    Backsensorer som glappar är antagligen glapp/ärg i ett kontaktstycke på vänster sida innanför stötfångarhöljet, alternativt någon sensor som glappar/trasig. Läs ut felkod med diagnosverktyg (Tech2) eller skruva isär och dra egna slutsatser. Backsensorer finns begagnat på Ebay till under halva priset mot Bildelsbasen.

    Växellådan har jag ingen åsikt om men jag har inte hört att det är något problem med dessa.

    De övriga felen är vanliga Saab-fel.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Köpråd - Saab 9-5 Aero 2006

    Hej

    Har automatlådan med Sentronic-funktionen i min M/09 och den fungerar alldeles utmärkt. Otroligt skönt att kunna köra om på 5'an när tid finns och ändå få sportläge eller gå ner på 3/4'an utan att ungarna vaknar i baksätet. Hade jag haft Sentronic-funktionen i min älskade Aero M/02 så hade det knappast kunnat bli mycket bättre. Glöm inte att skölja lådan direkt efter köp och satsa även på en ny växellådsbussning, antingen original/diesel eller Powerflex. Det ger mycket bättre växlingar vid framför allt låg hastighet och låg belastning. Finns massor med trådar kring detta. Dock rekommenderar jag inte GS-bussning eftersom det blev massor med vibrationer på tomgång med den monterad. Nu blev min bil skrot redan efter 100mil eller så men annars hade jag bytt den igen.

    Med 260hk@350Nm kan du inte bli annat än nöjd. Kolla även att stötdämpare och bussningar verkar ok.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. Köpråd SAAB 9-3 Aero 2006
    Av Jrosback i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 14:38
  2. Köpråd: Saab 9-5 BioPower SC Vector Aut Kombi 2006
    Av Hultberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 23:20
  3. Köpråd 9-3 Aero 2006
    Av Allan K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 00:00
  4. Köpråd Saab 9-3 1,8i 2006
    Av Fridde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •