Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000 som går orent.

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    9000 som går orent.

    Vet inte riktigt om det är ett problem eller inte.

    För ett tag sedan så gick min bil, 9000 2.3T -91 med 3" o SP steg1-chip, riktigt mysko, den gick helt normalt men när laddtrycket närmade sig 1 bar så började den blurra eller durra (svårt att beskriva), laddtrycket låg kvar på samma nivå och den drog jämt men det kändes att effekten sjunkit kraftigt. Inga ryckningar. Om man fortsatte hålla plattan i mattan ett tag så helt plötsligt fick den ett ryck och drog som fan, och gick helt normalt. Detta hände konstigt nog nästan alltid på treans växel. Det skedde dock inte varje gång utan nångång ibland. Bytte tillbaka till originalchippen, bilen gick bättre har hittills bara råkat för ett blurr strax efter jag bytte tillbaka. Men nu till problemet. Jag tycker fortfarande inte den går riktigt bra, lyssnar man riktigt noga så tycker jag att den fortfarande blurrar lite vid maxladd, men jag är inte säker, svårt att höra. Känns även som effekten är något mindre än den brukar. Dessbättre känns det iaf som bilen går bättre och bättre ju mer man kör.

    Frågan då. Vad kan det bero på, blurret/durret alltså? Nån som haft nåt liknande?

    Har sökt men inte hittat nåt.

    Jag har bytt till fräscha BCPR7ES-11, ingen skillnad.
    MV är ny.
    Luftfiltret är nytvättat, JR...
    DI-kassetten byttes för nått år sedan dock till en begagnad
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: 9000 som går orent.

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Vet inte riktigt om det är ett problem eller inte.

    För ett tag sedan så gick min bil, 9000 2.3T -91 med 3" o SP steg1-chip, riktigt mysko, den gick helt normalt men när laddtrycket närmade sig 1 bar så började den blurra eller durra (svårt att beskriva), laddtrycket låg kvar på samma nivå och den drog jämt men det kändes att effekten sjunkit kraftigt. Inga ryckningar. Om man fortsatte hålla plattan i mattan ett tag så helt plötsligt fick den ett ryck och drog som fan, och gick helt normalt. Detta hände konstigt nog nästan alltid på treans växel. Det skedde dock inte varje gång utan nångång ibland. Bytte tillbaka till originalchippen, bilen gick bättre har hittills bara råkat för ett blurr strax efter jag bytte tillbaka. Men nu till problemet. Jag tycker fortfarande inte den går riktigt bra, lyssnar man riktigt noga så tycker jag att den fortfarande blurrar lite vid maxladd, men jag är inte säker, svårt att höra. Känns även som effekten är något mindre än den brukar. Dessbättre känns det iaf som bilen går bättre och bättre ju mer man kör.

    Frågan då. Vad kan det bero på, blurret/durret alltså? Nån som haft nåt liknande?

    Har sökt men inte hittat nåt.

    Jag har bytt till fräscha BCPR7ES-11, ingen skillnad.
    MV är ny.
    Luftfiltret är nytvättat, JR...
    DI-kassetten byttes för nått år sedan dock till en begagnad
    Du skulle kanske testa att byta till en ny(are) di-kasett, bara för att kolla om det försvinner. Begagnade di-kasetter kan vara vanskligt att köpa eftersom man ej vet hur länge de kan hålla. Begagnat är ju ändå begagnat och di-kasetten har ju en mycket viktig funktion. Kan kanske vara värt att testa ialla fall.
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Jo, har också funderat på DI'n. Men man tycker ju att felet borde finnas där hela tiden då... Fårse om jag kan ragga upp nån med en DI för prövning.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Har haft ett liknande problem, dock ej på en SAAB den gången men jag tömde i en flaska STP injection cleaner och då försvann durrandet och effekten kom tillbaka. Jag har ingen aning om det hjälper på din bil men det är billigt och enkelt att testa.

Liknande ämnen

  1. Går orent, saab 9000 "aero"
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 21:50
  2. går allmänt orent då motor är varm!9000 aero 91
    Av gurret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 10:32
  3. 9000 turbo som går "orent"
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •