Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 900 NG 1994 AC Problem

  1. #1

    Saab 900 NG 1994 AC Problem

    Tjenare Grabbar o Flickor.

    Jag har nyss sålt 9-5:an till förmån för en något äldre 900 NG. Helnöjd och är inte ett minsta problem, hoppas jag. Jag har dock en fråga till er, då ta mig fan detta forum skulle kunna konkurera ut vilken verkstad som helst när det kommer till kunskap om våra älskade saab bilar.

    För att komma till frågan. Jag har alltså en 900 NG V6 2.5 som rullat strax över 10 000 mil och det klickar till ständigt i motorn och det fick mig att titta på AC kompressorn. Drivremmen rullar runt som den ska och kompressorhjulet hänger på så länge som AC:n är igång, men stänger du av kompressorn så slutar självklart kompressorn att driva runt löphjulet medans drivremmen fortsätter att snurra runt. Min fråga är, är detta riktigt? Slits inte remmen enormt om det passerar ett hjul som står stilla? Hoppas att ni är med på vad jag menar!?

    En fråga till, som har med tomgången att göra. När motorn står och går så kan den få få lite småryck och nästan "halvdör" eller hur man ska uttrycka det, men för att sedan någon sekund efter gå normalt igen för att efter ca 5 minuter få ännu ett "tomgångsryck". Bilen har gått i familjen de senaste 5 åren och den har alltid betett sig så och den går lika fint som om den hade rullat ut ifrån Trollhättan igår

    Tack på förhand, ni är guld värda! Mvh Micke

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Saab 900 NG 1994 AC Problem

    när ac:n är av så "frihjular" remhjulet. kollar du så ser du att yttre "ringen", den som remmen driver snurrar fortfarande även fast centrumet och ac-kompressorn står still.

    hjulet snurrar men inte ac:n. så det du beskrev är korrekt funktion av ac-kopplingen


    angående tomgången så kan jag inte svara då jag inte hållit på med sexan någonting.

  3. #3

    Re: Saab 900 NG 1994 AC Problem

    De var som fan du Zimm, jäkligt hyggligt! Ska ta och kolla upp det där imorgon bitti när det har börjat ljusna ute

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Saab 900 NG 1994 AC Problem

    Men det är väl normalt att tomgången dippar lite så att säga, för det gör min oxå jag har en vanlig 2.0 900ng och det är väl ACC som drar ganska mycket ström därför går den ner på tomgång när den startar och klickar.

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Saab 900 NG 1994 AC Problem

    ja just det tänkte inte ens på det :P är vel för van med det. både kylfläkten och ac:n kan få tomgången att dippa lite.

    fast bilen skall inte vara nära att dö. men det är ett märkvärt fall på kanske 200 rpm.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Saab 900 NG 1994 AC Problem

    Kanske beror på hur man definerar nära att dö, å andra sidan kan han ju ha dåligt batteri eller laddning sen före oxå och då hjälper till att den skall gå ännu mera än normalt ner.

Liknande ämnen

  1. Köpråd SAAB 900 2,3 NG 1994
    Av kapten_nilsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 00:27
  2. 9000 2.3T 1994, problem att få värme
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 17:52
  3. Motorkudde Saab 900 NG 1994
    Av Häggquist i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:50
  4. Saab 900S -1994 automat problem
    Av jooko i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:25
  5. Motorfel Saab 900 V6 1994
    Av lellegöran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •