Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Tjena, börjar bli dax att tänka tänka på lite bättre bromsar till 9-5 i signatur.

    Jag va helt inne på att montera 307mm Aero bromsar fram, bara skaffa hållare, skivor (Tarox) och belägg (Ferrodo DS2500) och sen modda skölden.

    Men snubbla nu över detta kitt: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31401.html
    Där allt ingår utom bromsslang.

    Blev väldigt sugen på detta då priset är helt ok för min ekonomi, och dom delarna ja först tänkt köpa kostar ju lite mer ihop än vad detta kit gör.

    Men då är frågan, vad säger ni om skillnaden mellan 307mm och 314mm bromsarna? Är de så stor skillnad?
    De ja tänker mest på är att ja ville ju ha snyggare/bättre skivor och bättre belägg, nu när de ska uppgraderas, då känner ja så där inför att köpa original saker och sätta dit.

    Eller är de värt de ändå? Kan ju alltid köpa dom extra beläggen ändå, men skivor vill ja ju inte köpa extra för utseendets skull. Men de är ju ändå utseende ja är ute efter oxå.

    Hjälp mej, vad ska ja sattsa på?

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Ett enkelt val. Satsa på 314mm bromsarna + bromsslang. De är så mycket bättre i jämförelse med 308mm alternativet. Jag har gjort så på min 9-5 & ångrar inte det en sekund. Har funkat perfekt under de fyra år jag haft mina monterade.

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Oj det var som fan. Missat att SP börjat sälja det. Relativt bra pris får man säga. Hade varit fint med ett option utan originalbeläggen dock.

    Behöver du verkligen köpa bromsslang då? Är inte banjobulten samma lika som på og9-5?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    På og9-5 OKen så är det en klassisk gängad nippel på slangen som man skruvar in i OKet. På ng9-3 OKet är det ett hål för en banjo skruv. Så därför behövs en 9-3 bromsslang om man ska montera detta på 9-5.

    Kolla med SP så kan de kanske byta belägg mot en mellanskillnad. Sådant har gått att få till förr.

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    314mm helt klart

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    På og9-5 OKen så är det en klassisk gängad nippel på slangen som man skruvar in i OKet. På ng9-3 OKet är det ett hål för en banjo skruv. Så därför behövs en 9-3 bromsslang om man ska montera detta på 9-5.

    Kolla med SP så kan de kanske byta belägg mot en mellanskillnad. Sådant har gått att få till förr.
    Skiljer sig 9-5 oken '02-> från og9-3/ng900 isåfall? För på dom är det bara ett gängat hål i botten av cylindern för banjobult. Bromsslangen har sen en sån där "ring" i samma diameter som banjobulten.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Ok, låter ju som de blir ett 314mm kitt då med andra belägg. Är ju ett riktigt bra pris.

    Tack för bra svar.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Kitet finns även hos ANA http://begdelar.anabil.se/bromskit-314m ... fram/334-0
    Där är det med slangar, sen tror ja även att du får orginal skivor och belägg från ANA vilket du inte får hos SP.

    Om ja inte är helt ute på hal is så har vi STCS medlemar lite rabatt på det priset.
    Ja ska själv köpa mig detta kit och kommer välja det från ANA.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Ok, låter ju som de blir ett 314mm kitt då med andra belägg. Är ju ett riktigt bra pris.

    Tack för bra svar.
    Vad har du för ambitioner iom att du funderar på andra belägg? För gatbruk orkar faktiskt originalbeläggen med ganska länge.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Saab_Performance":30wl87ug
    Ok, låter ju som de blir ett 314mm kitt då med andra belägg. Är ju ett riktigt bra pris.

    Tack för bra svar.
    Vad har du för ambitioner iom att du funderar på andra belägg? För gatbruk orkar faktiskt originalbeläggen med ganska länge.[/quote:30wl87ug]


    Den har ju 280hk och 420Nm nu och 280 eller 288mm skivor nu, känner att detta verkligen inte är nog. Målet är ca 340hk och och 500Nm, blir varken bana eller 402m för min del, dock blir de lite hårdkörning på motorväg ibland och då känns de att bromsarna inte greppar helt 100 vid inbromsning från 200-0. Sen vill ja gärna ha bättre än original för just broms är viktigt för min del då ja gärna vill veta att måste de ta stopp så kan ja göra de, därför ja är sugen på antingen tarox eller ferrodo DS2500 belägg så de verkligen bettar när man behöver de.

    Anas kitt verkar ju lika lovande, men spelar ingen större roll om de är original eller inte, antar att ok och okhållare är de iaf, skivor spelar mindre roll då dessa enkelt kan bytas till bättre, belägg ska ja ju ändå inte ha dom som följer med, sen slang till oxå men de borde ju gå gämt upp om inte beläggen skickas med i kittet.
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    [quote=Saab_Performance][quote="Fredrik / 1941":1wdxuxro]
    Vad har du för ambitioner iom att du funderar på andra belägg? För gatbruk orkar faktiskt originalbeläggen med ganska länge.[/quote]
    Den har ju 280hk och 420Nm nu och 280 eller 288mm skivor nu, känner att detta verkligen inte är nog. Målet är ca 340hk och och 500Nm, blir varken bana eller 402m för min del, dock blir de lite hårdkörning på motorväg ibland och då känns de att bromsarna inte greppar helt 100 vid inbromsning från 200-0. Sen vill ja gärna ha bättre än original för just broms är viktigt för min del då ja gärna vill veta att måste de ta stopp så kan ja göra de, därför ja är sugen på antingen tarox eller ferrodo DS2500 belägg så de verkligen bettar när man behöver de.

    Anas kitt verkar ju lika lovande, men spelar ingen större roll om de är original eller inte, antar att ok och okhållare är de iaf, skivor spelar mindre roll då dessa enkelt kan bytas till bättre, belägg ska ja ju ändå inte ha dom som följer med, sen slang till oxå men de borde ju gå gämt upp om inte beläggen skickas med i kittet.[/quote:1wdxuxro]
    Med de ambitionerna så vill jag nog påstå att 314mm original kittets innehåll räcker långt. Då finns inget större behov av att byta belägg eller skivor mot något annat. Speciellt inte om du har begränsad budget. Det är bra skillnad redan mellan 308mm som jag hade original & 314mm som jag har nu. Blir då jämförelsen med 280mm/288mm mot 314mm så kan jag tänka mig att det blir än större. Det finns ju även ett 345mm Turbo-X kitt som passar rakt på [url="http://begdelar.anabil.se/bromskit-345mm-17-9-5-02-10/335-0"]http://begdelar.anabil.se/bromskit-345m ... 2-10/335-0[/url] om man nu vill ha än lite större doningar med än med stoping power.

    Jag kör själv ca 10mil om dagen med min 9-5 SC Aero (se signaturen), med hälften motorväg & hälften landsväg. Bestiger den lilla ”backen” i södra Sverige kallad Hallandsåsen varje dag både upp & ner, detta sker då inte på den flacka motorvägen E6 utan på den branta delen vid Båstad kallad Nöttebackar. Så mina bromsar får arbeta. Jag har under 4år med 314mm:arna inte haft några problem. Jag är faktisk imponerad av dessa i original utförande. Då kör jag inte med något ägg under pedalen, snarare tvärt om då bränsleförbrukningen tyvärr är allt annat än låg & ekonomisk (men hur kul är det att köra ekonomiskt?). Även en & annan bankörningsrunda med STCS har skett. Så med dina ambitioner så skulle jag säga att köp ANAs original kitt & börja där. Dessa 314mm bromsar är faktiskt förvånande stabila redan i original setup & går inte att jämföra rakt av med hur de mindre bromsarna är uppbyggda rent fysiskt.

    Jag vill även säga att jag inte har något emot fräckare belägg & skivor. Jag har själv som första Svensk använt t.ex. Performance Friction belägg på min tidigare 9000Aero ihop med EBC skivor. Vilket var en grym uppgradering iom de underdimensionerade originalbromsarna. Men i ärlighetens namn så är det kanske inte helt optimalt för gatbruk, men funkade grymt bra på bana.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Såg ju trevligt ut detta!
    Men vad krävs för att montera detta på en og9-5 innan -02?
    Antar att det är okhållarna som inte passar, går det att modifera dessa?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Låter väldigt lovande detta får bli ett sånt kitt, men verkar som man får med bromssköld från SP men inte från ANA. Dock är ju slang med från ANA men inte SP. Men men är ju inga stora summor direkt att bråka om. Så tror de blir ett kitt från SP och köpa till slang bara.

    Tack för mkt bra info
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Modifera nuvarande sköld ist, har för mig du måste ta bort navet för att byta skölden. Men tror det går ändå utan att ta bort navet om man klipper bort en bit på skölden.



    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Bry dig inte om bromsskölden. Du måste lossa hela navet, vilket är ganska jobbigt om man inte vet hur eller har verktyg. Jag klippte bort den yttre falsade kanten med en plåtsax så större delen av skölden finns kvar bakom skivan & sedan klippte jag upp "gapet" för bromsoket så det fick plats, samt lite knackande med hammare för att bocka till plåten så allt gick fritt.

    Så gå på ANA kittet skulle jag säga.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Tänkte inte på, men får väl modifiera den som sitter där bara som ni säger. Tack för hjälpen med mkt bra svar
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Jag hade nog inte vågat köpa satsen från SP ifall att de inte använt originalskivor. I somras beställde jag nya skivor från SP och jag valde inte originalskivorna utan de billigare skivorna på 900kr/paret och de blir överhettade hur lätt som helst. En bromsning från 180-130 och du har vibrationer i hela ratten tills det att skivorna svalnat, nu har jag dock vibrationer i ratten hela tiden pga skivorna.

    Dock har jag en fundering. Följer det med bromssköld och bromsokshållare i satsen från ana?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    96
    Medlem#
    2335

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Hej,

    Jag har en 04:a 9-5 Aero som fick nedslag på rostiga bromsskivor. Blev rätt sugen på att byta till dessa 314 bromsar då jag ändå får byta endel på mina nuvarande.

    Min fråga är om dessa bromsar går under alla SAAB orgianl 16" fälgar? Vill inte köpa större vinterhjul eller andra fälgar.

    Mvh Johan
    SAAB 900 Aero -86
    SAAB 9-5 Aero -04

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    På ng9-3 där 314mm bromsarna sitter på vissa Aero, så fungerar det med en del 16" fälgar och andra inte. Jag skulle gissa att det är samma på 9-5 med dessa bromsar. Kanske är lite mer eller mindre plats, men det är nog bara att prova som gäller. Eller köra på ett säkert kort, alltså som någon annan redan provat att det fungerar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Byta till 307mm eller 314 mm bromsar?

    Jag har kollat in i fälgen på vissa aero med 308mm skivor och det ser riktigt trångt ut för oken så frågan är ju om det verkligen funkar med 16 tums till 314mm satsen. :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta till bättre bromsar, vad rekommenderar ni? OG9-3
    Av benis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 13:19
  2. Byta till OG9-5 308mm bromsar NG900
    Av JoXon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •