Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta köksfläkt, vilken djungel...

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Byta köksfläkt, vilken djungel...

    I dagsläget sitter det en gammal ful sak vid namn Ventex VFK-250 i vår bostadsrätt.
    Detta är ju en fläkt, inte en kåpa, så att det är en riktig fläkt vi ska ha har jag förstått, men jag känner mig ändå förvirrad.

    Då jag aldrig pysslat med fläktar innan så fantiserade jag om att det gick en slang från fläkten in i taket där den äckliga luften försvann, men det visar sig att det är både till- och frånluft i det här systemet.

    Innebär detta att vi bara kan köpa en fläkt som fungerar på detta sätt?
    Är kanske alla fläktar konstruerade så här (som inte har central fläktstyrning alltså)?
    Går det att plugga tilluften om det är svårt att få tag på en vettig fläkt med tilluft?
    Det snyggaste vore en fläkt i form av en kåpa, men som alltså har en fläkt i, men de verkar inte ha tilluft, eller?

    Stort tack på förhand!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Från/tilluftsystem betyder väl oftast att du har 2 olika typer av ventilationsdon i lägenheten. Några där det kommer in luft i lägenheten (typ sovrum, vardagsrum), andra där det sugs ut luft (typ kök, badrum). Menar du att det i samma "rör" finns 2 mindre rör, en med tilluft och en med frånluft eller vadå? Jag förstår inte riktigt

    Att du har en regelrätt fläkt i köket nu betyder inte nödvändigtsvis att det är det som du ska ha. Kolla med bostadsrättsföreningen vad som gäller. Satt under ett par år som ordförande i en stor brf och det var väldigt många som satte in fläktar i köket när dom bara fick ha kåpor.

    Du får inte utan tillstånd plugga tilluften. Det kommer nog resultera i obalans i systemet. Förmodligen är det redan några grannar till dig som gjort det....men att ytterligare en gör det gör inte saken bättre.

    RadarBoy

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Precis en sådan här har vi nu.
    http://www.byggahus.se/forum/kok/149...aktsystem.html

    Det är alltså en slang som skickar in luft i fläkten (den vänstra) och en annan som suger ut den snuskiga spisluften (den högra).

    Jag har skickat ett mail till föreningen nu och frågat vad det är som gäller.

    Vad heter denna typ av fläkt som har både till- och frånluft, så man vet vad man ska leta efter?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Ahh, mor och far hade en likadan i köket innan vi renoverade.

    Boxen du ser är ju igång lite hela tiden dvs fläkten över spisen funkar även som frånluft och den suger även från andra rum där av den 3dje slangen det är inge "till luft" till fläkten.
    Du kan alltså inte ta bort frånluftfläkten "boxen" för då försvinner frånluften helt i lgh/huset.

    Fläkten kallas för kryddhyllefläkt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Gissningsvis så har ju alla lägenheter i ditt hus likadana fläktar, d.v.s frånluftsfläktar. Dessa suger ju ut "den smutsiga" luften från de andra lägenheterna, och tar Du bort Din fläkt så kommer sannolikt deras frånluft att tryckas in i din lägenhet. Inte så trevligt kanske med grannarnas odör i din lägenhet.
    Och att bara ändra på ventilationsprincipen är ju inte att rekomendera, då ventilationen är nödvändig för att inte få problem med t.ex fukt, mögel, dålig lukt m.m.

    Alternativet kan ju vara att offra ett skåp i köket och flytta fläkten dit, så kan man montera en lyxigare "design kåpa" (som sällan fungerar bra...) om vill det.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Jag skulle gissa att det inte är ok att koppla in en fläkt överhuvudtaget, men som sagt det bör man kolla med bostadsrättsföreningen. Om huset är lite äldre så är det med största sannolikhet självdrag som gäller och när folk då trycker in en fläkt så betyder det att matoset kommer in till grannen istället. Om förutsättningarna är sådan är det en kolfilterfälkt som gäller. Säljarna kommer övertyga dig om hur bra dessa kolfilterfläktar är, men det går inte att komma ifrån att de inte matchar en riktig fläkt.

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Huset är byggt 1998, så självdrag tror jag inte att det ska vara här.

    Jag ska ta och prata med en av grannarna som bott här sedan huset var nytt, så hon lär veta vad det var från början.

    Låt säga att den här typen av fläkt satt från början och att det är en sådan jag ska ha, var i hela fridens namn hittar jag en ny?
    Alla jag tittat på har bara tilluft.

    Själva fläkten som sitter gömd i skåpet ovanför, kryddhyllan, gör sitt jobb, så en annan fråga är om det är möjligt att bara köpa den del som syns och koppla ihop med fläktenheten.
    Jag kikade på kablarna som går mellan den synliga delen och fläktenheten, och det tycks bara vara blå, brun, gul/grön osv.
    Å andra sidan så brukar väl moderna fläktar ha knappar och inte vred, så det kanske inte fungerar så bra att skarva lite hit och dit.

    Hela det här systemet verkar vara rätt ovanligt, för överallt där jag läst om ventilationssystem så står det att det brukar finnas en gemensam centralfläkt för alla lägenheter om man har till- och frånluft i badrum osv, inte att varje lägenhet har varsin.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Ett annat alternativ är att köpa en ny kåpa, men att sköta varvtalet på fläkten med reglaget från den gamla kåpan som man tar loss och gömmer i skåpet.

    Nästa alternativ är att köpa en kolfilterfläkt, men som sägs här och på många andra ställen är ju de inte särskilt bra.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Jag har forskat en hel del kring det här och kommit fram till att det finns en, ja en, kåpa som passar fläktsystemet hemma.
    Så jag funderar på om det är möjligt att göra som jag sa tidigare, att köpa en vanlig frånluftsfläkt och koppla till den befintliga fläktenheten.

    I sådana fall så vill jag ju kunna sköta fläkthastigheten från kåpan, men låta den gamla fläktenheten stå på steg 1 hela tiden.
    Är detta möjligt? Om det är det, vilket av följande alternativ är bäst?

    Att koppla den nya kåpan som den gamla, dvs så här:



    Eller att plugga den ingång som är för kåpan nu och dra slangen från kåpan till avluftsslangen?



    Att fläktenheten slutar snurra om man kopplar ur den gamla kåpan går säkert att lösa genom att plocka isär kåpan och bygga en liten låda och lägga kablar i.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Tjena Travis!

    Det går att få tag i en fläkt med samma system. Detta var ganska vanligt på 70-talet.
    T.ex har alla radhus i Utsäljeområdet, du vet de gröna, röda och gula områdena på den "andra" bergstoppen i Snättringe. You know where I mean har liknande system med en centralfläkt på taket som sköter all frånluft i kåken, badrum, tvättstuga och kök. Sen har du väl ett spjäll med timer på andra ratten som öppnar upp och då funkar takfläkten som köksfläkt så att säga.
    Men mitt heta tips blir, snacka med Stima på Häradsvägen mitt emot gamla Ica Snorren, han måtte ha sålt något hundra såna köksfläktar till områdena runt där. Har för mig BRF:en mitt emot Stima också har liknande fläktsystem.

    Lycka till!

    Mvh Anders
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Byta köksfläkt, vilken djungel...

    Tack för tipset, Anders! Jag ska åka och kolla med dem.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Byta bank. Vilken ska man ta?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2019-05-25, 18:59
  2. Byta kylarglykol. Svårt? Vilken typ?
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-06, 18:22
  3. hjälp i sterio vägar djungel och steg upgradering !
    Av kangas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 03:57
  4. Var köpa kolfilter till gammal köksfläkt?
    Av Garfield i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •