Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trimma 9-3 TTID 1.9

  1. #1

    Trimma 9-3 TTID 1.9

    Hej, är lite sugen på en TTID 1.9 9-3a. Eventuellt en 9-3X.

    Har kollat runt efter lite chip-varianter men hittar inget som ger mer än 220hk / 490nm.

    Någon som har erfarenhet av trim utöver en steg-1 variant till denna modell?

    Hur mycket tror ni att man kan få ut med chip?
    Om man vill sikta på ca 300hk, vad tror ni man behöver göra?

    Ha det gött!

    Peace

    / Christian

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Trimma 9-3 TTID 1.9

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Hej, är lite sugen på en TTID 1.9 9-3a. Eventuellt en 9-3X.

    Har kollat runt efter lite chip-varianter men hittar inget som ger mer än 220hk / 490nm.

    Någon som har erfarenhet av trim utöver en steg-1 variant till denna modell?

    Hur mycket tror ni att man kan få ut med chip?
    Om man vill sikta på ca 300hk, vad tror ni man behöver göra?

    Ha det gött!

    Peace
    / Christian
    300 hk ur en 1,9L diesel!!!!!! Det man behöver göra då är att sluta drömma . Visst är det möjligt, om man har en halv miljon på fickan, men en litereffekt på över 150 hk låter sig nästan inte göras på diesel.

    För övrigt är mitt tips att inte köpa diesel oavsett trimambitioner. Man vill ju inte förstöra miljön och ge folk sjukdomar med de skitiga dieselavgaserna som särskilt släpps ut efter att partikelfiltret slängt in handduken och de flesta känner att det är för dyrt att byta ngt som man inte enligt lag måste byta. Sedan är de trista med sitt smala register jämfört med bensinare, låter illa på tomgång, är klart dyrare i reparation/service och skatt. De drar inte riktigt så mkt mindre än bensinarna som det sägs i databladet, och literpriserna på diesel kommer sannolikt gå om bensin rejält inom ngt år (vilket också kommer påverka värdeminskningen). Därför köper man en Biopowermotor, och på köpet har man 300 hk i trim inom sikte för rimliga slantar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 935
    Medlem#
    Dolt

    Re: Trimma 9-3 TTID 1.9

    Citat Ursprungligen postat av ChristianL
    Har kollat runt efter lite chip-varianter men hittar inget som ger mer än 220hk / 490nm.
    Inget mer??? 490Nm är väl inte så illa för ett steg ett? Motsvarande Nm i t.ex en 9000 2.3T hos Maptun kostar drygt 34.000 kr.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Trimma 9-3 TTID 1.9

    Hirschs steg1 ger 160hk & 180hk/400Nm TTiD 1.9litaren 200hk/430Nm. Utgår man från Hirschs effekt & vrid siffror så vet man att de ligger på den säkra sidan för vad h/w klara av under olika driftsförhållanden. Detta iom att Hirsch s/w är fabriksgodkänd & lyder under fabriksgarantin.

    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... F270006480

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    594

    Re: Trimma 9-3 TTID 1.9

    Jag kör maptunern steg 1 på min ttid aero o e svinnöjd... Ringde fredrik för nån v sen på maptun o då mena högre turbo o ny mjukvara o ev spridare som de ej ens börjat titta på... Men jag e svinöjd m mitt trim

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    966
    Medlem#
    9223

    Trimma 9-3 TTID 1.9

    Men jisses, jag tror det här är fjärde tråden om trim till TTID. Och för att sammanfatta idéer utöver steg1:

    DET GÅR INTE, FINNS INTE & KOMMER INTE FINNAS.

    Keep dreaming.

    Duger inte det så är inte diesel att tänka på.
    Att man ens lyckats kräma ur 213hk från en 1.9L utan att åsamka maskinskadeproblem är en bedrift som Maptun lyckats med.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937

    Re: Trimma 9-3 TTID 1.9

    Man kan ju snegla på andra märken. Ett exempel är Alpina som trimmar (redan vältrimmade) BMWar och dessutom är ganska duktiga på sin sak. Framförallt siktar de in sig på kunder med väl tilltagna plånböcker, så de spar ju inte på krutet varken på hårdvara eller mjukvara. Jag tycker man kan använda dem som måttstock.

    De erbjuder två dieselmodeller: Alpina D5 Biturbo som ger 350hk/700Nm ur en 3-liters sexa (omskalat till 1,9L blir det 221hk/443Nm), samt Alpina D3 Biturbo som ger 214hk/450nM ur en 2-liters fyra.

    Jämför dessa påkostade trimmade tyskar med de steg1-trim som finns för 9-3 1,9TTiD så inser man att de ligger väldigt lika. Med andra ord tror jag inte att det går att kräma ut så mycket mer ur den cylindervolymen.

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. NG9-3 1,9TTiD
    Av flash-71 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 20:00
  3. BSR trim till 1,9 TTiD
    Av Vallige i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 12:47
  4. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •