Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Farthållarproblem

  1. #1

    Farthållarproblem

    Har en 9000 CS -92. Har sedan flera år haft strul med farthållaren. För att få den att funka, måste jag köra i ca en kvart, stänga av motorn, starta direkt efter och sedan funkar farthållaren. Numera kan den även få för sig att lägga av mitt i, gärna vid de tillfällen den ska ge lite extra gaspådrag.

    Tacksam för tips om var felet kan sitta.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Re: Farthållarproblem

    Citat Ursprungligen postat av SAABare

    Tacksam för tips om var felet kan sitta.
    -92:orna har ett känt styrenhetsproblem läs mer:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...0511&highlight

    A & O för farthållarproblem är annars att kontrollera/mäta/justera pedalkontakterna.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    Vanligt...(?)

    Tror detta orsakas av läckage på vakuum slangar eller glapp/trögt gående vakuumförstärkare (Vakuumpump). Kan ev. vara i instrumentet, hastighetsgivare.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Tackar för tipset, jag har följt länken och läst tidigare diskussionsgrupp om ämnet. I den fanns även en länk till ett dokument som beskriver hur man monterar in en styrenhet från årsmodell 90-91 på en 92-93.

    Likväl förundrar det mig att den fungerar ibland, så helt kass är den inte, men det är kanske så felet är konstruerat.

    Ett inlägg beskriver att han fått farthållaren att funka genom att gått igenom alla kontakterna.

    Var sitter vakumpump och vakumbehållaren ?
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Var sitter vakumpump och vakumbehållaren ?
    Finns 2 olika farthållarsystem på -92:orna beroende på om du har TCS eller inte.
    Har du inte TCS hittar du pumpen på passagerarsidan under "akvarielocket",
    "Vacumbehållaren"...? Vacumklockan=den som drar i gaspedalen sitter vid pedalställer "up there".


    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Likväl förundrar det mig att den fungerar ibland, så helt kass är den inte, men det är kanske så felet är konstruerat.
    Samma med min och jag tror att felet sitter i styrenheten.
    Har felsökt de enkla sakerna men stannat där, får väl ta tag i det någon dag....

  6. #6
    Jag ska testa med att dra ut säkringen under gång och sätta tillbaks den igen.

    TCS, förmodar jag är Turbo CS, det har jag inte utan "gubb"-modellen, om jag får säga det själv.

    Trodde att det finns en vakuumbehållare, men det gör det kansek inte, men jag ska kolla var vakuumpumpen sitter och kolla upp kontakterna.

    Man jag tror likväl att det är meningslöst, tror också att det är styrenheten och att den måste bytas om man ska det att fungera normalt. Om det nu är styrenheten så är det intressant om vad det är för fel på den. Jag har plockat i sär den och tänkte att det ev. kunde vara någon kallödning eller t.ex. reläkontakterna etc, men jag mätte upp och reläkontkaterna verkar OK. Inte kunde jag se några dålig lödningar. Det är klart märkligt när den funkar när man kört en stund och startat om motorn. Men naturligtvis kan det även vara en felkonstruktion som balanserar på marginalen, funkar i början, sedan förändrar ålder eller annat någon komponents karakteristik.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Jag ska testa med att dra ut säkringen under gång och sätta tillbaks den igen.

    Jag har TCS, förmodar jag är Turbo CS, det har jag inte utan "gubb"-modellen, om jag får säga det själv.

    Trodde att det finns en vakuumbehållare, men det gör det kansek inte, men jag ska kolla var vakuumpumpen sitter och kolla upp kontakterna.

    Man jag tror likväl att det är meningslöst, tror också att det är styrenheten och att den måste bytas om man ska det att fungera normalt. Om det nu är styrenheten så är det intressant om vad det är för fel på den. Jag har plockat i sär den och tänkte att det ev. kunde vara någon kallödning eller t.ex. reläkontakterna etc, men jag mätte upp och reläkontkaterna verkar OK. Inte kunde jag se några dålig lödningar. Det är klart märkligt när den funkar när man kört en stund och startat om motorn. Men naturligtvis kan det även vara en felkonstruktion som balanserar på marginalen, funkar i början, sedan förändrar ålder eller annat någon komponents karakteristik.

    TCS är traction control (antisladd?).

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Jag ska testa med att dra ut säkringen under gång och sätta tillbaks den igen.

    TCS, förmodar jag är Turbo CS, det har jag inte utan "gubb"-modellen, om jag får säga det själv.

    Trodde att det finns en vakuumbehållare, men det gör det kansek inte, men jag ska kolla var vakuumpumpen sitter och kolla upp kontakterna.

    Man jag tror likväl att det är meningslöst, tror också att det är styrenheten och att den måste bytas om man ska det att fungera normalt. Om det nu är styrenheten så är det intressant om vad det är för fel på den. Jag har plockat i sär den och tänkte att det ev. kunde vara någon kallödning eller t.ex. reläkontakterna etc, men jag mätte upp och reläkontkaterna verkar OK. Inte kunde jag se några dålig lödningar. Det är klart märkligt när den funkar när man kört en stund och startat om motorn. Men naturligtvis kan det även vara en felkonstruktion som balanserar på marginalen, funkar i början, sedan förändrar ålder eller annat någon komponents karakteristik.

    TCS är traction control (antisladd?).

    Tackar, nu vet jag vad TCS är.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    TCS är traction control (antisladd?).
    Antispinn är mer korrekt

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Var sitter vakumpump och vakumbehållaren ?
    Finns 2 olika farthållarsystem på -92:orna beroende på om du har TCS eller inte.
    Har du inte TCS hittar du pumpen på passagerarsidan under "akvarielocket",
    "Vacumbehållaren"...? Vacumklockan=den som drar i gaspedalen sitter vid pedalställer "up there".


    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Likväl förundrar det mig att den fungerar ibland, så helt kass är den inte, men det är kanske så felet är konstruerat.
    Samma med min och jag tror att felet sitter i styrenheten.
    Har felsökt de enkla sakerna men stannat där, får väl ta tag i det någon dag....
    Trodde det fanns en vacumbehållare för att hålla ett jämnt vacum, emn det kanske inte behövs. Har pillat runt i det mesta i min SAAB men kan inte för min inre syn se var "akvarielocket" sitter.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    299
    Akvarielocket är den stora plastskiva som täcker utrymmet mellan torpedväggen och vindrutan. Där finns rätt mycket grejer gömda
    9-5 Griffin 3,0t/200hk -99
    Medlem#6394

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Har pillat runt i det mesta i min SAAB men kan inte för min inre syn se var "akvarielocket" sitter.
    Ursäkta för mina svårförståliga benämningar, lite "insnöad"

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av suburban
    Akvarielocket är den stora plastskiva som täcker utrymmet mellan torpedväggen och vindrutan. Där finns rätt mycket grejer gömda
    Ja, nu är jag med på vagnen, den är enkel att lyfta upp och där finns mycket kul under, har varit där en gång. Men kul namn, akviarilocket.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

Liknande ämnen

  1. Farthållarproblem
    Av Dennis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 20:53
  2. farthållarproblem 9000 cs
    Av SF i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 20:00
  3. Farthållarproblem/frågor 9000
    Av Krille-R i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 17:17
  4. Farthållarproblem 9000 -92 TCS.
    Av T16 Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •