Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättningen

  1. #1

    TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättningen

    TPM systemet har en dosa i däckventilen. Får bilens förare en filsignal om hjul utan TPM monteras runt om?

    Om ja, är det bara att acceptera en gång i SID eller är det ett återkommande felmeddelande tills hjul med 4 fungerande TPM monterats? Om så är fallet, kan TPM monteras på alla 16"-19" Saab original alufälgar till nya 9-3?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    Är det SAAB:s eget system? Det finns ju även eftermarknadssystem idag.

    Jag tror att jag läst i en gammal tråd här att om sätter på 4 hjul utan TPMS, så ger den inte felsignal. Sök på forumet (med t.ex Google) så hittar du det säkert...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    har nyligen läst (i wis?) om det system som fanns 2004, där står det att man måste ta bort och lägga till tpms med tech2 en (1) gång när man sätter på vinterhjul, därefter ska den själv sen detektera när man sätter dit sommarhjul igen, det framgår inte tydligt om proceduren måste göras om varje vinter... men man får intrycket att man inte behöver det utan att det även nästa vinter funkar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    Ja, originalmonterat på en 2008 9-3 fälg AL 73.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    På min gamla 9-3 Aero från 2009 och den nya Griffin Aero som båda har TPM har jag haft vinterhjul utan övervakning utan problem, när alla fyra hjulen saknar detta larmar systemet inte.

  6. #6
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    MY09 larmar ej, osäker på MY08? Tror förändringen kom där någonstans...

    Fälgen måste ha lite större ventilhål än normalt för att TPMS ventilen ska få plats, jag tror inte alla orginal fälgar har det - fast jag är inte 100% på detta.

    Hehe, jäkligt luddiga svar. Du blev väl inte så mkt klokare. Sorry.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    Sen har vi frågan om nya TPMS-givare kodar in sig själv eller om man måste använda Tech2 för detta?

  8. #8
    Sugmotor andy9041s avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Medlem#
    8701

    Re: TPM=däcktrycksövervakning hur gör ni m 2:a hjuluppsättni

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Sen har vi frågan om nya TPMS-givare kodar in sig själv eller om man måste använda Tech2 för detta?
    Ja precis - det är ju lite oklart kring allt detta - men som jag skrev i den andra TPMS tråden så fick jag efter många turer bekräftat att nya uppsättningar måste läras in m h a Tech2.

    Lite OT: TPMS är säkert ett bra system i sig, men återkopplingen om status och ev. fel till föraren (alltså utan att använda Tech2) är fruktansvärt dåligt och gör att man som kund är i händerna på Saab-verkstäderna. Jag ångrar djupt att jag köpte TPMS ventiler till min andra uppsättning däck - har varit orimligt mycket bök.

  9. #9
    Passar TPM-enheterna även andra hjul än 18" och 19", t.ex. AL57 (16")?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av andy9041 Visa inlägg
    Ja precis - det är ju lite oklart kring allt detta - men som jag skrev i den andra TPMS tråden så fick jag efter många turer bekräftat att nya uppsättningar måste läras in m h a Tech2.

    Lite OT: TPMS är säkert ett bra system i sig, men återkopplingen om status och ev. fel till föraren (alltså utan att använda Tech2) är fruktansvärt dåligt och gör att man som kund är i händerna på Saab-verkstäderna. Jag ångrar djupt att jag köpte TPMS ventiler till min andra uppsättning däck - har varit orimligt mycket bök.
    Gammal tråd men när jag köpte en ny uppsättning TPMS-ventiler "kodade" dom in sig automatiskt och vid skifte mellan sommar- och vinterhjul sker även detta automatiskt. Dessutom med eSID 2 får man upp aktuellt däcktryck för varje hjul. Ett system som funkar bra överlag tycker jag.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Passar TPM-enheterna även andra hjul än 18" och 19", t.ex. AL57 (16")?
    Besvarar frågan själv: Ja.

Liknande ämnen

  1. Givare däcktrycksövervakning
    Av tallbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-06-07, 11:58
  2. Avaktivera däcktrycksövervakning, 9-3 08-
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 11:47
  3. Eftermontera däcktrycksövervakning på ng9-3?
    Av Vfr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 10:39
  4. Däcktrycksövervakning
    Av Mattias Olsson i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •