Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: og900, växellåda, vad rasar oftast?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Sitter och funderar på växellådan in 900:an.
    Vilka är de svagaste punkterna?

    Förutsättningar:
    -4 vxl, kokillhus
    -Stållock diff
    -Stora drivklockorna
    -Körs inte som en galning, växlas som de bör växlas. Dvs det är vridet vid gaspådrag som tar död på dem.

    Jag har fått uppfattningen att det oftast är treans drev som rensas när en turboladdad 900 gasas på. Något annat i drevsatsen som går sönder? Andra växlar eller delar i drevsatsen som går sönder?

    Det jag sett förutom detta är primärhus, extra lagring av lamellaxeln i kåpan verkar vara bra att ha om man ska mosa på lite. Starkaste pinjonglagerhållaren. Går växellådshusen sönder någonstans?

    Mvh
    Niklas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    80
    Medlem#
    7870

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Fyller på med det som jag fått uppfattningen händer vid ras av trean.

    Dreven trycker pinjonglageraxel och bottenstock ifrån varandra, varvid kuggarna börjar klättra/går av pga litet anligg. Trean ligger i mitten och får störst utböjning, och används gärna på bana vid utgång ur svängar och är därför den som oftast rasar.


  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Jag har kört 3st 900 turbo tillsammans 12 000mil sen 2007 typ. Det som har gått sönder på en av bilarna under de milen är en primärkedja som gick av på landsväg i jämn fart... Den slog hål på bakre delen av primärhuset, hade det varit främre hade man nog klarat sig att byta locket bara.

    Jag har i alla fall sett bild på 2st till som har kört sönder samma kedja och fått hål i huset på samma ställe som mig, så helt ovanligt är det nog inte.

    Diffbroms ska väl spara lådan lite som jag har förstått det, men det kostar ju endel....

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Utöver det du har radat upp skulle jag säga att växelföringen är den känsligaste delen, även om man tycker sig "växla lugnt" är det lätt att kröka 3/4 gaffeln eller slå av en växelföringsfinger när hornen växer. Väljer man ett kokillgjutet växellådshus (finns en del varianter men generellt är alla dessa starka) i kombination med kokillgjutna difflagerhus eller förstärka org så är det mycket otroligt att huset ska spricka.

    Att hitta allt i kokill är inte lätt idag, men ska man bygga en riktig låda tycker jag det är ett krav att man får tag på alla riktiga delar. Detta kräver att man får plocka delar från minst 3 lådor av olika årsmodeller.

    Delar som bör vara kokillgjutna är:
    Växellådshus
    Pinjonglagerhus
    Difflagerhus
    Primärhus

    Dessa i kombination med stumhylsa, förstärkt växelföring med dubbla fingrar och förstärkt 3/4 växelgaffel, stål diffhuslock, extra lagring för övre primärdrev samt nya timken lager och gärna en diffbroms ger en riktigt bra växellåda.

    Med vänlig hälsning, Fredrik

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Funder lite på möjliga uppgraderingar i lådan förutom redan nämnda.
    Jag har uppmärksammat att några av lagren har C3-spel, dvs större lagerspel än vanliga std lager. Säkert finns det en anledning till detta men jag funderar om vanliga std lager, dvs med tajtare lagerspel skulle göra gott för hållbarheten ?
    Om nu tajatare lager gör lådan starkare, vad får man för nackdelar istället ?

    På vilka lådor hittar man kokillgjutna difflagerhus ?

    På vilka lådor hittar man kokillgjutna primärhus ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Funder lite på möjliga uppgraderingar i lådan förutom redan nämnda.
    Jag har uppmärksammat att några av lagren har C3-spel, dvs större lagerspel än vanliga std lager. Säkert finns det en anledning till detta men jag funderar om vanliga std lager, dvs med tajtare lagerspel skulle göra gott för hållbarheten ?
    Om nu tajatare lager gör lådan starkare, vad får man för nackdelar istället ?

    På vilka lådor hittar man kokillgjutna difflagerhus ?

    På vilka lådor hittar man kokillgjutna primärhus ?
    Tajtare lager vil ju sätta andra krav til oljan i lådan, och man vil ju inte ha en för glatt olja, då detta inte är bra för synroniseringsfunktionen.

    Kokilgjutna difflagerhus, med lager i huset, fanns i -76 lådorna. kokilgjutna primärhus fanns i 78, och endel -79.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Tajtare lager vil ju sätta andra krav til oljan i lådan, och man vil ju inte ha en för glatt olja, då detta inte är bra för synroniseringsfunktionen.
    Frågan är hur stort problem det är på en bil som rullar några 100 mil/år och man ändå räknar med ganska täta serviceintervaller ?
    Inbillar mig att man ställer andra krav på en produktionsbil där man räknar med att aldrig byta oljan i lådan.

    Inbillar mig att tajtare lagerspel borde ge mindre flexfenomen i lådan och därmed kanske öka hållbarheten

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Kokilgjutna difflagerhus, med lager i huset, fanns i -76 lådorna.
    Alltså enbart MY 1976 ?
    De tidigare difflagerhusen utan lager för utgående axlarna lär ju inte vara nån höjdare på starka bilar

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    kokilgjutna primärhus fanns i 78, och endel -79.
    Bara å fortsätta leta
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Det mest ekonomiska och lönsamma är nog att kapa upp en låda och fälla in drevsats ifrån en bmw med zf låda. Har måttat en del på detta och de verkar inte helt omöjligt.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: og900, växellåda, vad rasar oftast?

    Hittade något spännande på nätet
    Kan detta vara något att prova i en Saablåda ?
    Konstruktionen ser ut att vara snarlik men har Saabs bottenstock en lös distanshylsa ?
    Härdade tryckbrickor istället för plastbrickor kanske också kan vara något att fundera på ?


    Mellandrevsats MGB

    På tidiga växellådor, har mellandreven bara 3 st nållager. Korta distansröret mellan nållagren och montera 4 st nållager. Lådan renoverades i slutet på 1980-talet. Jag har även svarvat och härdat tryckbrickor, för att få tillbaka standardspel i växellådan. Sedan har det inte varit något problem, lådan har hållit för turbomotorn. .






    Länk till hemsidan där jag hittade detta http://www.bostream.nu/lindblad/sida2.htm
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Motortempen rasar och CE tänds. termostat?
    Av turboinside i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 19:56
  2. Om en turbo rasar...?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 13:51
  3. Rasar fortfarande T7-motorerna?
    Av Zoomdriver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •