Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Att köra Saab 9000 som familjebil?

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042

    Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Hejsan alla glada entusiaster!
    Nu när frugan är rund om magen och fokus ligger på vårt blivande barn så undrar jag såklart hur det är att ha barn i en Saab 9000?
    Har en mycket fin och välvårdad 9000 A50 som är fullkittad till en Aero.
    Vill inte gärna göra mig av med den då det är något speciellt med sådana härliga bilar!

    Ni som har haft 9000 med småbarn, kanske då det bara fanns 9000 och 900 att välja mellan? Vad tycker ni? Är den rymlig och praktisk? Är jag helt fel ute och borde skaffa annat eller kan detta funka?
    Har annars även en og 9-3 Aero fast coupe vilket jag har svårt att se som mer praktiskt...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Svårt att hitta en rymligare Saab än en 9000
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Jag har inte haft barn i en 9000, men jag är uppväxt i en 9000 sen jag var 2år och framåt och de funka fint för mig som barn i alla fall..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    305

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Jag kör min CSE -93:a med 31 000 mil på mätaren som familjevagn och har haft det sen min dotter föddes för 2 år sedan. Har inget att klaga på. Plockade dock ur min Aero inredning och satte i plysch för jag var rädd att barnstolen skulle ge bestående men i skinnet.
    Saab 62-93

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 309

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    ja vad säger man. Kör och har kört barn i min 9000 i 7 år nu. Satte raskt in skinn och det var det bästa jag gjort med tanke på glasspinnar och saft etc som ändå kommer. Bara att torka av

    Generösa utrymmen. Barnen skulle kanske ändå vilja att vi köpte en nyare men man hör dem ändå säga " det som är bra med den här bilen är att den är stor inuti"

    Lätt göra om till nästan kombi. Oj vad vi har kört saker i den. Minns hur en stor tresitssoffa precis gick ( gick inte att stänga luckan helt förstås).

    Nackdelar? Från att ha varit riktigt krocksäker är den visst bara något över medel idag. Kan vara något att beakta
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 018

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Mina två barn är helt uppväxta med 9000 CS (3 st). Det är en helt ypperlig familjebil vinter som sommar och som rymmer hur mycket som helst. Smidiga moderata yttermått och ändå gigantiska innermått. Klarade mig utan takbox på vintersemestrarna - takräcke med skidhållare klarade biffen. Resten gick alltid att stuva in på olika ställen i bilen. Det enda irritationsmomentet var när låsen på bakdörrarna frös - tills jag kom på att jag kunde dra ihop dem med ett spännband och köra iväg ändå - ganska snart hade låsen tinat så att dörrarna fungerade igen.

    ESP ska man ju helst ha nuförtiden, men 9000 utsatte mig aldrig för några obehagliga överraskningar. Tycker den har grymt stabilt uppträdande. Men det där kan du säkert redan.

    Saknade min sista 9000 nåt grymt. En superb familjebil! Kan tänka mig att den matchas av ng 9-5 som har ett helt hav till baksäte för ungarna.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    367

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    ja vad säger man. Kör och har kört barn i min 9000 i 7 år nu. Satte raskt in skinn och det var det bästa jag gjort med tanke på glasspinnar och saft etc som ändå kommer. Bara att torka av

    Generösa utrymmen. Barnen skulle kanske ändå vilja att vi köpte en nyare men man hör dem ändå säga " det som är bra med den här bilen är att den är stor inuti"

    Lätt göra om till nästan kombi. Oj vad vi har kört saker i den. Minns hur en stor tresitssoffa precis gick ( gick inte att stänga luckan helt förstås).

    Nackdelar? Från att ha varit riktigt krocksäker är den visst bara något över medel idag. Kan vara något att beakta
    Agående krocksäkerhet min OG 9-3 är säkrare än jobbarkompisens kia picanto -05. Enligt folksam
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042

    Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Jäklar! Va kul att höra att denna fina vagn står sig såpass bra än idag!
    Dessutom är min lite lätt uppgraderad under huven, har dragkrok och är alldeles precis rejält genomgången med alla vätskor, slitdelar, däck, bromsar och bussningar!
    Hoppas på familjebil i fler år!

    Att dessa dessutom är så billiga att jag slipper låna pengar för att köpa den är ju nästan det största plusset!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    766

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Även jag körde dottern i 9000 tills hon var ca 2år, inga problem alls.
    Det finns dessutom ISOFIX i baksätet, vilket är toppen när stolen blir lite större.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 309

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Perfekt familjebii tycker jag. Enda som varit jobbigt är när vi varit flera. Vem skall sitta i mitten bak med midjebälte? Vet kompisar som sagt nej om någon skall sitta där. Men vi har varit fyra så det är inte ofta problemet uppstått
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    9000cs är väl den optimala lite äldre familjebilen om någon!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Perfekt familjebii tycker jag. Enda som varit jobbigt är när vi varit flera. Vem skall sitta i mitten bak med midjebälte? Vet kompisar som sagt nej om någon skall sitta där. Men vi har varit fyra så det är inte ofta problemet uppstått
    Nu är ju dock mittplatsen ren framåt samt i 9000 med rätt så mycket luft, så problemet ska inte överdrivas. Men jag hade naturligtvis föredragit 3-punkts, jag också. Problemet är mest att få mittpassageraren att spänna bältet rätt.

    Min 9000 gick ofta med 3 barn bak. Klagomålen kom efter byte till 9-5...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 309

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "H-M":28umpmh5
    Perfekt familjebii tycker jag. Enda som varit jobbigt är när vi varit flera. Vem skall sitta i mitten bak med midjebälte? Vet kompisar som sagt nej om någon skall sitta där. Men vi har varit fyra så det är inte ofta problemet uppstått
    Nu är ju dock mittplatsen ren framåt samt i 9000 med rätt så mycket luft, så problemet ska inte överdrivas. Men jag hade naturligtvis föredragit 3-punkts, jag också. Problemet är mest att få mittpassageraren att spänna bältet rätt.

    Min 9000 gick ofta med 3 barn bak. Klagomålen kom efter byte till 9-5...[/quote:28umpmh5]

    Visst det är mkt luft och händer det något sitter sitter passageraren fast men det är ju klart att man klarar inte en krock lika bra med midjebälte som dessutom är besvärligt att spänna/hålla spänt.

    Nu blir det här en hyllning till 9000 men jag är väldigt nöjd och tycker inte det känns som jag kör en äldre bil ( jag testkör även kompisars nya bilar förstås). Herregud - min är första CS:en och den tillverkades förmodligen för 21 år sedan. Känns stabil att köra och lätt att få in barn och blomma. Gott om plats för barnsäten. Läslampor bak vilket knoddarna alltid uppskattat. Väldigt sköna säten fram/bak. I bak var det även Duxdyna fram tll ca 1996. Vet inte hur komforten påverkades när man bytte till skum. Är man lite tyngre känns det nog skillnad. På lättare barn märks det nog inte
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    9000 var väl många år före sin tid gällande krocksäkerhet, utrymme mm - nya bilar må vara bra på mkt, ha Ipodanslutning och WIFI men vad kan dom EGENTLIGEN som inte 9000 kan? Inte mkt... Dessutom är det sjukt mkt panel och plast idag som begränsar lastförmåga. Och så är mkt av det nya så galet djävla tråkigt att köra.

    Jag funderar själv på att byta upp mig till 9000 för att få en modernare familjebil med bra krocksäkerhet, jag hittar ju ingen 9-5 som är nåt att ha till rimligt pris. Vi kör främst og900 T16 5D nu, den funkar kanon som familjevagn även 2012. Den är goare att köra, mer utrymmen bak än tjejens nästan helt nya och aptråkiga Ford Focus. Mitt enda problem med og900 som familjebil är att den möjligen inte är helt hundra att smälla med idag samt att alla på jobbet tycker synd om mig som inte har råd köpa en nyare bil.... Men det är fan deras problem!
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 970
    Medlem#
    7042

    Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    9000 var väl många år före sin tid gällande krocksäkerhet, utrymme mm - nya bilar må vara bra på mkt, ha Ipodanslutning och WIFI men vad kan dom EGENTLIGEN som inte 9000 kan? Inte mkt... Dessutom är det sjukt mkt panel och plast idag som begränsar lastförmåga. Och så är mkt av det nya så galet djävla tråkigt att köra.

    Jag funderar själv på att byta upp mig till 9000 för att få en modernare familjebil med bra krocksäkerhet, jag hittar ju ingen 9-5 som är nåt att ha till rimligt pris. Vi kör främst og900 T16 5D nu, den funkar kanon som familjevagn även 2012. Den är goare att köra, mer utrymmen bak än tjejens nästan helt nya och aptråkiga Ford Focus. Mitt enda problem med og900 som familjebil är att den möjligen inte är helt hundra att smälla med idag samt att alla på jobbet tycker synd om mig som inte har råd köpa en nyare bil.... Men det är fan deras problem!

    Sådär säger mina kollegor med men jag kontrar med att min 9000 må vara gammal men den håller bättre, dricker mindre och är framförallt betald!
    Jag har alltid gillat 9000 och efter denna tråden så gillar jag den ännumer!
    Hurra för gamla, trogna 9000!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Nog för att Saab 9000 var en säker bil när den kom, men utvecklingen på bilsäkerhet har gått snabbt sedan början på 90-talet när 9000 uppdaterades till CS samtidigt som de flesta bilarna inte har stått konserverade i perfekt miljö utan troligen har diverse rostangrepp som kan påverka krocksäkerheten.

    För mig är familjebil något mer än vad som kan rymma familjen och packningen - det är något som om det värsta skulle inträffa har den primära uppgiften att skydda familjen. Saab 9000 har mig veterligen inga krockgardiner vid sidofönster, ingen antisladd eller ens en sådan enkel sak som övervakning av säkerhetsbältena i baksätet. Skulle jag packa in familjen för en resa till fjällen så skulle i alla fall jag mycket hellre göra det i en nyare bil än i en äldre. Att tro att en Saab 9000 är lika säker som nyare bilar är i mina ögon att blunda för verkligheten.

    Själv skulle jag inte ha något emot att ha kvar min gamla 9000 för lek/bus på bana, men för huvudansvaret för familjetransporter skulle jag valt en nyare bil.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 309

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    9000 var väl många år före sin tid gällande krocksäkerhet, utrymme mm - nya bilar må vara bra på mkt, ha Ipodanslutning och WIFI men vad kan dom EGENTLIGEN som inte 9000 kan? Inte mkt... Dessutom är det sjukt mkt panel och plast idag som begränsar lastförmåga. Och så är mkt av det nya så galet djävla tråkigt att köra.

    Jag funderar själv på att byta upp mig till 9000 för att få en modernare familjebil med bra krocksäkerhet, jag hittar ju ingen 9-5 som är nåt att ha till rimligt pris. Vi kör främst og900 T16 5D nu, den funkar kanon som familjevagn även 2012. Den är goare att köra, mer utrymmen bak än tjejens nästan helt nya och aptråkiga Ford Focus. Mitt enda problem med og900 som familjebil är att den möjligen inte är helt hundra att smälla med idag samt att alla på jobbet tycker synd om mig som inte har råd köpa en nyare bil.... Men det är fan deras problem!
    Vi körde min pappas 900 1985 3d i den snygga isblå färgen precis när barnen var jättesmå. Gillade att köra den och tyckte den var bra. Men något trång och smal. Det blev nästan en chock att kliva in i 9000. Tog också ett bra jag innan jag blev bekväm med yttermåtten
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    367

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Nog för att Saab 9000 var en säker bil när den kom, men utvecklingen på bilsäkerhet har gått snabbt sedan början på 90-talet när 9000 uppdaterades till CS samtidigt som de flesta bilarna inte har stått konserverade i perfekt miljö utan troligen har diverse rostangrepp som kan påverka krocksäkerheten.

    För mig är familjebil något mer än vad som kan rymma familjen och packningen - det är något som om det värsta skulle inträffa har den primära uppgiften att skydda familjen. Saab 9000 har mig veterligen inga krockgardiner vid sidofönster, ingen antisladd eller ens en sådan enkel sak som övervakning av säkerhetsbältena i baksätet. Skulle jag packa in familjen för en resa till fjällen så skulle i alla fall jag mycket hellre göra det i en nyare bil än i en äldre. Att tro att en Saab 9000 är lika säker som nyare bilar är i mina ögon att blunda för verkligheten.

    Själv skulle jag inte ha något emot att ha kvar min gamla 9000 för lek/bus på bana, men för huvudansvaret för familjetransporter skulle jag valt en nyare bil.

    Men sen ska man inte tro att alla säkerhetssystem som finns i nya bilar hjälper mot olyckor, men det är trots allt föraren som kör bilen och hans omdöme som gäller .
    Jag bor på landet och det funkar inte med en ny bil på vintern med antisladd. Jag kör ner mig innan jag kommer ur garaget.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Visst är det så - de hjälper kanske inte mot olyckor med de kan skydda mot onödiga skador i samband med de olyckor som inträffar. I många fall så är man bara ett oskyldigt offer för någon annans misstag och då hjälper det inte om man är världsbäst på att hantera sin egen bil.

    Du blandar inte ihop antispinn och antisladd nu? Får du sladd redan på väg ut ur garaget kanske du borde ta det lite lugnare...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    367

    Re: Att köra Saab 9000 som familjebil?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Visst är det så - de hjälper kanske inte mot olyckor med de kan skydda mot onödiga skador i samband med de olyckor som inträffar. I många fall så är man bara ett oskyldigt offer för någon annans misstag och då hjälper det inte om man är världsbäst på att hantera sin egen bil.

    Du blandar inte ihop antispinn och antisladd nu? Får du sladd redan på väg ut ur garaget kanske du borde ta det lite lugnare...
    Det är kanske antispinn jag blandar ihop med. det är vid nysnö som problem uppstår har lätt upp försbacke ur garaget och 1.5 mil till jobbet. jobbar natt och dålig snöröjning på vägen här. Plog bilen kommer runt 07.00 oavsett snö mängd.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

Liknande ämnen

  1. Rolig familjebil 100 000 kr
    Av marko s i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 18:55
  2. Använda min cab som familjebil?
    Av nygren i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •