Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: oljebyte på gatan

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    oljebyte på gatan

    Ursäkta nybörjarfrågan

    Hur gör ni för att byta olja och oljefilter med bilen (9-5) ståendes på gatan? Dessutom har jag bara en ganska kass biltemadomkraft och ingen momentnyckel. Är det idé att köpa sådana där ramper att köra upp bilen på, eller kommer motorn i fel vinkel då?

    På mina gamla SAABar räckte det att köra upp bilen på en trottoarkant, men 9-5:an är lägre i frigången. Förr drog jag med 1/2" nyckeln för kung och fosterland, men har läst att pluggen skall dras med visst moment.

    Det jag har koll på är att oljan skall vara halvvarm när man tömmer, att ha ny plugg+packning och smörja oljefilterpackningen före montering. Tackar för lite tips för en amatör utan garage och utrustning.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: oljebyte på gatan

    Jag skulle köra in på en OKQ8 med lyft. Fungerar inte det så skulle jag köra med pallbockar. De kostar inte mycket, men är en säkerhet som en domkraft aldrig ger.

    Att dra oljepluggen allt vad man orkar riskerar ett spräckt oljetråg och att man inte får loss pluggen nästa gång det är dags att byta. Med en ny bricka behöver man inte dra hårt för att få det tätt.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: oljebyte på gatan

    Jag är osäker, men jag tror oljepluggen ska dras 29Nm.

    Själv har jag en enklare momentnyckel både till oljeplugg och hjulbultar... några hundralappar på biltema. Förmodligen rätt oexakt men duger väl till detta.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: oljebyte på gatan

    En GDS-hall med lyft kostar max en hundring för ett oljebyte, och då har jag räknat väldigt högt.
    Det är bara dumt att slita ihjäl sig och riskera onödiga skador för att spara en hundring, hyr en hall istället.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    En GDS-hall med lyft kostar max en hundring för ett oljebyte, och då har jag räknat väldigt högt.
    Det är bara dumt att slita ihjäl sig och riskera onödiga skador för att spara en hundring, hyr en hall istället.
    Problemet är att OK-GDS har plockat bort/kommer att plocka bort pelarlyftarna(100%) i sina GDS-hallar. Någon räknenisse har kunnat påvisa att reparationer/underhåll av dessa pelarlyftar kostar alldeles för mycket. De lyftar som ev blir kvar saknar högtryckspolning.

    Som gammal Ok-medlem sedan 40 år tillbaka finns det inte längre något skäl att gynna OKQ8.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    En GDS-hall med lyft kostar max en hundring för ett oljebyte, och då har jag räknat väldigt högt.
    Det är bara dumt att slita ihjäl sig och riskera onödiga skador för att spara en hundring, hyr en hall istället.
    Jaså? Här i Jönköping har de börjat ta betalt för oljebyten i GDS-hallar.
    Preem Åsenvägen kostar 60kr/30min + 150kr för spilloljan. Spillet du olja tar de en saneringsavgift på 500kr.
    Saablös dåre

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: oljebyte på gatan

    Det verkar inte lätt att hitta någon mack med lyft i Malmö, finns ingen i närområdet i alla fall (östra Malmö). Preem i Svedala verkar ha.

    Hur gör alla andra som byter oljan själv?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: oljebyte på gatan

    Jag byter på GDS OKQ8.
    Brukar även ställa mig på en parkering här utanför, så jag ställer mig så motorn är i nedförsbacke så jag kan komma under...

    Så synd att det inte finns fler som hyr ut lyft..finns 2 st hyrlyftar vad jag vet här i västerås med 130.000 invånare..

    dock brukar de vara lediga
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn

    dock brukar de vara lediga
    Kanske finns ett samband med att det inte finns så många kvar.

    Även om vissa GDS hallar tar en slant för att ta hand om oljan kan det vara ganska skönt att slippa den delen själv. Spillolja är ju tämligen tråkigt att hantera.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: oljebyte på gatan

    Går det inte att byta uppifrån, med oljepump på 9-5?

    Jag använder ramper, men man skall ju ha någonstans att förvara dem också (har garage). Spilloljan tappar jag tillbaka på dunken och lämnar på kommunens återvinningscentral.

  11. #11
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: oljebyte på gatan

    Det stämmer att OK/Q8 börjat med en ny typ av lyftar, ungefär samma modeller som bilverkstäderna har. Fördelen är att det numera går att mecka loss hjulen.
    Däremot är högtryckstvättarna borttagna från platser med lyft. Det är färre platser med lyft och dessa ska enbart användas för meckande och inte biltvätt.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: oljebyte på gatan

    Här i Gävle finns det två OKQ8 med GDS-hall.
    Den på Brynäs som jag brukar använda mig av har väl typ 10-12 platser varav 2 har lyft.

    Det stämmer att dom för en tid sedan tog bort högtrycken på dom platser som har lyft. Fullt förståeligt och ett bra drag enligt mig, finns väl inget värre än att mecka i en hall som är dyngsur.
    Att dom skulle ta betalt för spilloljan har jag dock aldrig varit med om, här har dom stora uppsamlingskärl som det är fritt att använda.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    ................

    Det stämmer att dom för en tid sedan tog bort högtrycken på dom platser som har lyft. Fullt förståeligt och ett bra drag enligt mig, finns väl inget värre än att mecka i en hall som är dyngsur.
    .....................
    ett bra drag enligt mig
    Hur ska du kunna tvätta underredet på din bil då det inte finns högtryck på plats med lyft? Tror inte du tänkt igenom detta!

    Enligt SBP brukar 9000-modellerna läcka duktigt med olja - det är regel med oljesöl inunder. Är det alltför d*ävligt blir det ombes! Min granne som iof har kört en gammal 850 torskade på detta sist.

    Jag har själv tagit lärdom av detta och regelmässigt kört in på OK´s GDS-hall MED lyft och högtryck dagen innan besiktning. Där har jag "dränkt" motor och växellåda med avfettning och därefter spolat efter med högtrycket.
    Ett år fick jag tom beröm av besmannen att den var så torr inunder. Naturligtvis berättade jag inte att jag dagen innan gjort en grundlig motortvätt inunder.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: oljebyte på gatan

    Har egen lyft..
    När jag inte pallar köra in i garaget tar jag 5 lit dunk kör hål i den
    Lyfter upp bilen o stödjer med reservhjul under ena framhjulet..
    Spänner med fast nyckel med lite känsla..
    Fixat på 10-15 min

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: oljebyte på gatan

    Här i Norrköping finns det 3 st GDS hallar varav 2 där det finns lyftar, använder dom rätt ofta antingen för att tvätta bilen lr byta olja.
    Dock är det lite dålig städning vid lyftarna så det är ofta väldigt mkt olja på golvet dvs snorhalt. Har påpekat detta ett antal gånger men dom verkar skita i det vilket är lite tråkigt.

    Dom tar inte betalt för spilloljan vilket är bra, och man betalar bara för den tiden man är där inne dvs inget mini pris.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    ................

    Det stämmer att dom för en tid sedan tog bort högtrycken på dom platser som har lyft. Fullt förståeligt och ett bra drag enligt mig, finns väl inget värre än att mecka i en hall som är dyngsur.
    .....................
    ett bra drag enligt mig
    Hur ska du kunna tvätta underredet på din bil då det inte finns högtryck på plats med lyft? Tror inte du tänkt igenom detta!
    Jodå, jag har tänkt igenom det.
    Underredet får vara hur skitigt det vill bara jag slipper stå i en plaskblöt hall och byta olja med dyngsura skor!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    ......

    Jodå, jag har tänkt igenom det.
    Underredet får vara hur skitigt det vill bara jag slipper stå i en plaskblöt hall och byta olja med dyngsura skor!
    Annars finns det gummistövlar?
    Du har aldrig hört talas om vägsalt? men det kanske inte finns i dina hemtrakter?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    oljebyte på gatan

    Även Gotlänningar tvättar bilen under
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    ......

    Jodå, jag har tänkt igenom det.
    Underredet får vara hur skitigt det vill bara jag slipper stå i en plaskblöt hall och byta olja med dyngsura skor!
    Annars finns det gummistövlar?
    Du har aldrig hört talas om vägsalt? men det kanske inte finns i dina hemtrakter?
    Jodå, massvis, men jag tvättar av det i en tvätthall, inte mekhall.

    Menar du på fullt allvar att dom som använder GDS-hallarna till att skruva på sina bilar ska tvingas ha gummistövlar på sig enbart för att du ska kunna tvätta underredet på din bil utan att behöva böja dig?

    Jag tycker OKQ8 gör helt rätt som skiljer på hall för att skruva i och hall för att tvätta i.
    Om det visar sig att dom som tvättar absolut vill ha lyft så är jag rätt säker på att tvätthallarna kommer att utrustas med lyft, men jag måste säga att jag tvivlar på att det kommer att hända. Jag använder mig av GDS-hallarna väldigt ofta och har faktiskt aldrig sett någon som tvättar bilen använda sig av lyftarna, inte ens innan då det fanns lyft på varenda plats.
    Däremot ser man i princip varenda gång man är där att någon använder lyften för att skruva på bilen.

    Jag tror faktiskt att dom som tvättar sitt underrede med hjälp av lyft tillhör en absolut minoritet, och OKQ8 har antagligen insett att det inte är en bra ide att reta upp en majoritet av sina kunder för att tillfredställa en minoritet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: oljebyte på gatan

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Annars finns det gummistövlar?
    Du har aldrig hört talas om vägsalt? men det kanske inte finns i dina hemtrakter?
    Jodå, massvis, men jag tvättar av det i en tvätthall, inte mekhall.

    Menar du på fullt allvar att dom som använder GDS-hallarna till att skruva på sina bilar ska tvingas ha gummistövlar på sig enbart för att du ska kunna tvätta underredet på din bil utan att behöva böja dig?

    Jag tycker OKQ8 gör helt rätt som skiljer på hall för att skruva i och hall för att tvätta i.
    Om det visar sig att dom som tvättar absolut vill ha lyft så är jag rätt säker på att tvätthallarna kommer att utrustas med lyft, men jag måste säga att jag tvivlar på att det kommer att hända. Jag använder mig av GDS-hallarna väldigt ofta och har faktiskt aldrig sett någon som tvättar bilen använda sig av lyftarna, inte ens innan då det fanns lyft på varenda plats.
    Däremot ser man i princip varenda gång man är där att någon använder lyften för att skruva på bilen.

    Jag tror faktiskt att dom som tvättar sitt underrede med hjälp av lyft tillhör en absolut minoritet, och OKQ8 har antagligen insett att det inte är en bra ide att reta upp en majoritet av sina kunder för att tillfredställa en minoritet.
    TRAMS!!!
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. Max Nm för bra fäste på gatan
    Av Johan H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 00:04
  2. Rallycross 99:a för GATAN!!! 4sale..
    Av ab_aero i forum Projekt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 18:37
  3. 402m på 12s på gatan omöjligt?
    Av Sasse i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 08:10
  4. Oljebyte 93 SS 2.0t '03
    Av Pestu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •