Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Erfarenheter av skadat gods vid Ebay-köp?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Erfarenheter av skadat gods vid Ebay-köp?

    Har råkat ut för ett Ebay-köp där godset var så pass skadat att varan inte var brukbar när den kom fram till mig.

    Efter kontakt med speditören här i Sverige visar det sig att vi gods skickat från utlandet så är det avsändaren, och i det här fallet säljare, som måste anmäla skadan hos ursprungsspeditören. Jag tog kontakt med säljaren som skulle ta kontakt med speditören, men där tog det stopp, och nu har jag inte hört något.

    Så min fråga är, finns det några möjligheter till påtryckningar om man anmäler detta till Ebay, eller är jag helt satt på gatan?

    Nu är det inga stora summor det rör sig om, så det är ingen större skada skedd.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Erfarenheter av skadat gods vid Ebay-köp?

    Du öppnar en dispyt hos PayPal (för du betalade väl med PayPal) om säljaren inte har hört av sig på X antal försök och dagar (informationen finns på ebay och paypal under buyer protection/kauferschutz), då får säljaren blåslampa att agera, för om han inte gör det går köpet tillbaka och dina pengar minus fraktkostnaden får du tillbaka.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Erfarenheter av skadat gods vid Ebay-köp?

    Aha, det är så man gör. Yes, betalade med PayPal, så då öppnar jag ett ärende hos dom.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: Erfarenheter av skadat gods vid Ebay-köp?

    man ska ju dock redan från start ta med detta i beräkningen. Det är ju ett val man gör när man köper varor utomlands.......Blir det krångel så kan det i vissa fall krångla rejält och dessutom kan det ta tid............
    Såna här gånger ska man också komma ihåg att man i de fall man vill ha grejerna sända som gåva (för att spara nån krona extra) så kan det i vissa fall utgå noll i försäkringsbelopp eftersom det saknas dokumenterat värde.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Erfarenheter av skadat gods vid Ebay-köp?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    man ska ju dock redan från start ta med detta i beräkningen. Det är ju ett val man gör när man köper varor utomlands.......Blir det krångel så kan det i vissa fall krångla rejält och dessutom kan det ta tid............
    Såna här gånger ska man också komma ihåg att man i de fall man vill ha grejerna sända som gåva (för att spara nån krona extra) så kan det i vissa fall utgå noll i försäkringsbelopp eftersom det saknas dokumenterat värde.
    Absolut, visst är det så. Var som sagt inga enorma summor, runt 500:-, så det är ingen större skada skedd om det inte löser sig.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Skadat benet vid skidåkning, vad göra?
    Av Keezo i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 23:13
  2. Gods i block?
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •