Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    93

    HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    Halloj!

    Gäller alltså en ng900 turbo 1995

    Har haft detta problem ett tag nu och har liksom slut på ideér?!

    Mätarhuset glappade så att allt tändes under körning bland annat,i början.
    Nu är hastighetsmätaren död och den varnar för felande abs. jag bytte vänster bakhjulsnav/sensor,samma problem kvarstod. har mätt kablar därifrån och till styrdon,dessa är hela. Ändå får man den postitionen som felande med dator om man läser felkoder(inte jag som gjort utan BIVA)

    Igår köpte jag ett annat mätarhus då folk säger att det kan vara själva huset som spökar..men samma problem kvarstod.. Alltså jag har svårt att tänka mig att alla saker skall börja fela samma vecka,så något är ju galet? nu lyser ju även SRS varningen så..

    Vad skall jag göra?! jag tänker aldrig lämna in liket för lagning,kan ju kosta 10 Lapp om man har otur?

    Är det någon som har en vettig ideé om vad jag ska göra? vad kan orsaka detta? Har som sagt svårt att tänka mig att det är fel på en massa sensorer en efter en liksom..

    Detta hände såklart 3 veckor före besiktning förut,nu är det sista dagen imorgon före körförbud me,JÄTTEROLIGT....

    Hjälp mig någon.. man får alltid bra tips men känns som allt jag provar bara sätter mig på ruta ett igen.
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  2. #2

    Re: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    Byt ABS-styrdonet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    93

    Re: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    Men har det med allt det där att göra...? har surrat lite lätt om det med BIVA,kostar 5lapp nytt typ om inte mer men går att skicka iväg det man har och laga det för ca 2500:- .. eller skall jag helt enkelt mecka ur ett på skroten alltså och hoppas på det bästa?

    SRS varningen fattar ja inte heller..den bara börja lysa ett par dagar efter abs och hastighet dog..
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  4. #4

    Re: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    Död hast mätare, intakt varvräknare, varningstriangel = trasigt ABS-styrdon. Skicka in ditt till Innosund. Hade samma problem på en 2001 9-3 Aero. Om du är osäker se ifall du kan hitta någon med samma bil och testa deras ABS-enhet.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    93

    Re: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    Vart sitter denna enhet? Alltså kollar man bildelsbasen så kallar dom ju 2 saker för ABS-Styrenhet,dels den där alla bromsrör etc går in och kablaget från respektive sensor etc.

    Sen finns det ju någon mer "box" som kallas styrenhet.. vilken är det du syftar på? Den med bromsrör kallas ju även abs-hydralenhet eller liknande.. den byter man ju inte på 2 minuter..
    Saab 900 TurboCoupé 1995

  6. #6

    Re: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    ABS-hydraulenhet med styrenhet. Det är styrenheten som är defekt. Sitter bakom batteriet. Bromsrören går in i denna enhet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    93

    Re: HJÄLP! Felande mätarhus/abs/srs etc ng900

    Måste jag byta den där rören går in? evighetsjobb.. hatar lufta bromsar osv!
    Saab 900 TurboCoupé 1995

Liknande ämnen

  1. Ng900 och 93 mätarhus?
    Av Viom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 21:08
  2. Egentillverka mätarhus till ng900
    Av Mugen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 11:50
  3. Letar efter mätarhus till a-stolpen i en ng900
    Av P2daO i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •