Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Besiktning efter avställning

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Besiktning efter avställning

    Jag har för mig att om man ställer av en bil undertiden den är besiktad, och sedan ställer på den först igen när besiktningen har gått ut så får man köra den utan att behöva besikta den ca 1mån? Efter det behöver den såklart besiktas igen.

    Någon som är med på vad jag tänker på? Finns detta kvar, och vet någon vart man kan läsa om det lite mer (vilka regler som gäller osv)?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Besiktning efter avställning

    Enklast är ju att gå till källan:
    http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... esiktning/

    Citat Ursprungligen postat av transportstyrelsen
    Respittid
    Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

    Fordonet
    - är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats
    - har varit avställt från och med inställelsemånaden*
    - är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.

    *) Detta innebär att fordonet ska vara avställt senast den första dagen i inställelsemånaden.
    Att ställa av bilen medan den fortfarande är besiktigad för att få respittid räcker alltså inte, utan den måste ställas av "senast första dagen i inställelsemånaden" vilket är samma sak som 3 månader innan besiktningsdeadline.

    Har du t.ex. som jag en 1 som slutsiffra i nummerskylten innebär det att bilen måste ställas av senast 1 januari för att få respittid, även om besiktningsdeadline är 31 mars (min besiktningstermin är 1 nov - 31 mars, inställelsemånad januari).

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Besiktning efter avställning

    Har använt respittiden flertalet gånger då jag alltid har cabrioleten avställd under inställelsemånaden. På våren ställer jag på bilen igen och kan köra den i tjugoen dagar innan den måste besiktigas. Vad som inte framgår av transportstyrelsens text är att respittid endast ges för bilar som ska besiktigas årligen. Har man ett hobbyfordon/veteranfordon som har besiktning vartannat år så ges ej respit. Detta innebär t.ex att din 99:a inte får någon respittid.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Besiktning efter avställning

    Tack för bra svar!

    Även jag har slutsiffra 1 på bilen som jag tänkte utnyttja detta på...

    Så om jag har tolkat det rätt...

    Jag missar respittiden om jag ställer av den bilen idag, dvs 31 oktober. Om jag skulle vänta med och ställa av den tills imorgon, 1 november, så skulle jag isåfall kunna utnyttja respittiden om jag sen ställer på bilen igen till våren, t ex april 2013.

    Stämmer?

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Besiktning efter avställning

    Idag och imorgon är båda före inställelsemånaden januari så det spelar ingen roll vilken dag du väljer vad jag kan utläsa. Ställ av idag och slipp en månad skatt är mitt tips.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Besiktning efter avställning

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Vad som inte framgår av transportstyrelsens text är att respittid endast ges för bilar som ska besiktigas årligen. Har man ett hobbyfordon/veteranfordon som har besiktning vartannat år så ges ej respit.
    Det visste jag inte...

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Även jag har slutsiffra 1 på bilen som jag tänkte utnyttja detta på...
    Så om jag har tolkat det rätt...
    Jag missar respittiden om jag ställer av den bilen idag, dvs 31 oktober. Om jag skulle vänta med och ställa av den tills imorgon, 1 november, så skulle jag isåfall kunna utnyttja respittiden om jag sen ställer på bilen igen till våren, t ex april 2013.
    Stämmer?
    Min tolkning är:
    Om din bil har en giltig besiktning idag (och vi ej pratar veteranbil som mioh upplyste oss om), så räcker det med att ställa av bilen senast 1 januari 2013 för att få respittid. Ingen skillnad på idag eller i morgon med andra ord.
    Den sista punkten i transportstyrelsens text menar är att du måste ha klarat dig igenom en besiktning efter 1 november 2011 för att kunna få respittid.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Besiktning efter avställning

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Vad som inte framgår av transportstyrelsens text är att respittid endast ges för bilar som ska besiktigas årligen. Har man ett hobbyfordon/veteranfordon som har besiktning vartannat år så ges ej respit.
    Det visste jag inte...
    Inte jag heller före jag fått anledning att kontakta transportstyrelsen och fråga vad som gällde. Svaret jag fick var "Hobbyfordon kan inte få respittid. Hobbyfordon har inte en ordinarie besiktningsmånad/inställelsetermin, de besiktas ju senast 24 månader efter föregående besiktning." Fick ingen hänvisning till var det fanns att hitta dessa regler men jag nöjde mig med svaret då det stämde bra med mina erfarenheter.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Besiktning efter avställning

    Tack för ännu fler bra svar!

    Att jag kommer att besikta till våren istället, dvs efter 31 mars 2013 kommer inte att vara ett problem som jag tolkar det för att kunna använda respittiden under våren 2014?

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Besiktning efter avställning

    Blir inga problem att besiktiga våren 2013 och sedan nästa gång våren 2014. Jag har gjort på detta sättet i flera år med min bil som har slutsiffra nio. Ställ av idag, slipp skatten för november 2012 och använd pengarna till något gott till bilen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Besiktning efter avställning

    Det är precis det som är tanken

    Förut har jag besiktat bilen med slutsiffra 1 i början på november och sen ställt av, nu tillåter inte riktigt vädret det.... Och det känns nästan enklare och besikta när man ställer på. Kollar man efter tider i april typ i januari-februari nångång så finns det hur många som helst, bara välja och vraka, gäller att vara före alla med sommarbilar, husvagnar, husbilar osv.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Besiktning efter avställning

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Kollar man efter tider i april typ i januari-februari nångång så finns det hur många som helst, bara välja och vraka, gäller att vara före alla med sommarbilar, husvagnar, husbilar osv.
    Besiktningstid kan man ju (hos bilprovningen iaf) boka upp till 180 dagar i förväg. Eftersom jag gärna vill besiktiga på lördagar - så att man slipper släpa med sig bilen till jobbet i den underbara Stockholmstrafiken - och det finns väldigt få lördagstider så brukar jag boka i god tid.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 SS -03 frågor efter besiktning
    Av Microhulken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 21:29
  2. [LÖST] Bilen startar inte efter en kortare avställning NG9-3
    Av wikander i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 20:40
  3. Service före eller efter avställning
    Av Jiepphe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-30, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •