Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Tabbade mig vad kan ha gått sönder? [PROBLEMET LÖST!]

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 487
    Medlem#
    8689

    Tabbade mig vad kan ha gått sönder? [PROBLEMET LÖST!]

    jag bytte topplockspackning, pga att bilen drog vatten och blåste upp kylarslangarna.

    bilen startade och gick jättefett enligt bredbandslambdan, och gick VÄLDIGT ojämnt, hade av ventilkåpan igen och dubbelkollade kammarna, allt okej. gav upp för kvällen där.

    nya tag och började fundera på elen, kollade elshema och upptäckte mitt misstag, kontakten till spridare nr1 och tomgångsmotorn hade jag lyckats byta plats på (suck).

    bytte tillbaka dessa och sen gick bilen bra, körde en vända och märkte att bilen gick fetare och fetare tills den dog på tomgång och fick plåga bilen för att ta mig hem.

    så nu går bilen väldigt dåligt igen, bredbandslambdan säger att bilen går jättefett, och bilen går väldigt ojämnt. samt varje gång jag stänger av bilen så går det kanske 3-4 sekunder sen smäller det till en avgasknall, nästan varje gång. luktar även en del bränsle.

    hade ur tändstiften och de ser okej ut.

    så min tanke är att jag har eldat upp spridaren och den nu är fast öppen, eller att jag har eldat drivsteget i boxen?

    är det någon som känner igen symptomen eller som vet ett bra sätt att felsöka spridare/drivsteg?

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 487
    Medlem#
    8689

    Re: Tabbade mig vad kan ha gått sönder? [PROBLEMET LÖST!]

    hittade problemet idag, startade bilen från kallt och den gick bra en stund sen fick jag min första felkod i hela denhär historien.

    "Tryck_fel", vad fasen tänkte jag och öppnade huven, jo slangen till insugstryckgivaren hade hoppat av.

    så på med slangen igen och nollade trionic. så nu går bilen som den skall igen!

    så jäkla skönt att det inte var allvarligare än så, tänker dock köra ett antal lungna mil då jag fortfarande är lite orolig att bilen tagit stryk, om inte för att vara lite snäll mot min kära bil

    så det första felet var min felplacering av kontakterna och sen på provkörningen måste slangen hoppat av, för att jag bråkat med insuget under packningsbytet.

    så nu tänker jag göra en beställning av nya silikonslangar till hela motorn, i allafall alla vakum/tryck-slangar.

Liknande ämnen

  1. Stereon har gått sönder!
    Av Boggan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 08:14
  2. Vad har gått sönder???
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:57
  3. Har dumpen gått sönder?
    Av Sternviken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 20:30
  4. hur vet man om katalysatorn gått sönder?
    Av skalman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •