Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Försämrad bas i förardörr 9-5

  1. #1

    Försämrad bas i förardörr 9-5

    Hej! Har en 9-5 kombi 00:a med orginal ljud popular. Har då lyckats att införskaffa mig en as2/as3 huvudenhet samt en förstärkare för as2 billigt. Installerade det här om dagen med tillägg i ledningsnätet som då behövdes. Högtalare vid A-stolparna i brädet är ett par billiga GAS 2-vägs med hyffsat ljud, både höger och vänster då. Mitten har jag satt en tillfällig skrikare. Bakdörrarna sitter det 2-vägs högtalare i vardera dörr. Märke vet jag dock inte då jag fått högtalarna från en vän. Står inget på dom med det ser ut som det är nån thailändsk skrift på. Spelar bra gör dom dock. Framdörrarna har då ett par basar som satt i nya 900an.

    Nu då till problemet. Kör jag fade fram så spelar alla högtalare bra. Bra bas och bra ljud. Lika bas på bägge sidorna, höger som vänster. Fade bak lika så. Men kör jag fade i mittenläge så alla 7 högtalare spelas så blir det en klar försämring av bas ljud från höger sida. Har kommit fram till att högtalaren i förardörren mister ljudet av någon anledning. Har testat med att skifta kablarna vid kontaktstycket vid höder a-stolpe men flyttade bara problemet. Så högtalarna antar jag inte är problemet här. Tanken är att jag skall göra en resistant mätning på stift 17 och 36 i kontaktstycket till förstärkaren imorn. Men frågan är då om det inte visar nått eller om någon har en ide på vad som kan vara fel. Tips och tricks är välkommet (bus och godis lika så då det är halloween imorgon ) Använder mig av WIS.

    .edit.
    Gjorde en test idag i bilen och spelar jag fade fram och balance mitten så är det lika mycket bas höger som vänster. Kör jag fade bak och balance mitten så spelar det lika mycket bas höger som vänster, men då spelar också högtalarna i dörrarna fram. Är detta normalt?
    Kör jag sen center på allting så alla 7 högtalar spelar dämpas högtalaren i förardörren ner markant och näst intill försvinner.
    .edit.

    ..edit..
    Gjorde resistans mätning och värdet är 4.3 Ohm och den skall ligga mellan 1,5 - 4 Ohm. Så det verkar ju ok.
    ..edit..

  2. #2

    Re: Försämrad bas i förardörr 9-5

    Ingen som har en susning på vad som kn vara fel eller som har kunskap om orginal ljud i saab?

Liknande ämnen

  1. Försämrad prestanda i 9000 2,3t -97 efter vintern.
    Av hardrocker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 14:48
  2. Försämrad effekt genom en lite buckla på katten ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •