Sidan 113 av 135 FörstaFörsta ... 1363103111112113114115123 ... SistaSista
Resultat 2 241 till 2 260 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2241
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det är svårt att veta var Nevs befinner sig nu. Samt var Koenigsegg är.

    Helt klart är att Nevs riskerar att missa fönstret, men volymerna på elbilar, speciell utanför Kina, är fortfarande relativt små i verkligheten. Och det är fortfarande något år till vi ser massproduktion av solid-state batterier vilket kommer att vara en game-changer.

    Men Frank Smit verkade se framåt med tillförsikt på Saab-festivalen. Ska bli intressant att se vad som kommer ut av Phoenix-E, man har ju håll på rätt länge med den vid det här laget: https://www.nyteknik.se/premium/nevs...-under-6976032

    En sak som dock har hänt är att Tesla model 3 nu verkat etablerat sig som en rätt seriös konkurrent till normala premiumbilar, och den sätter ribban rät högt nr det gäller gadgets - det blir svårt att sälja jämförbara elbilar med mindre utrustning utan att lägga sig under dess pris. Samt att det nu faktiskt går ganska bra att få leverans av Teslorna till skillnad från många konkurrenter. Och at ID 3 är på väg ut på marknaden, om än i begränsade mängder.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-11-13 klockan 02:24.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #2242
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja volymerna är kanske små och NEVS volymer hör onekligen till de minsta. Men i den huvudstad som ligger närmast Trollhättan är volymerna relativt sett ganska stora, andelen el-bilar alltså. Jag är säker på det med lätthet hade gått att sälja NEVS:ar i Norge.

    Med den hopplösa "track record" NEVS har, kan man verkligen undra hur många som skulle välja en NEVS om möjligheten fanns. Det är ju inte så att det saknas alternativ...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #2243
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Hörde på radion att NEVS producerat 1000st elbilar i kina. Någon som sett något i media? Någon som provkört?
    Fredrik J

  4. #2244
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Ingen info. på deras hemsida heller, bara att sista Saaben auktionerats ut.
    https://www.nevs.com/en/media/press-releases/
    Undrar varför dom inte kan informera om hur det går med produktionen ?

  5. #2245
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Läste reportaget i TTELA imorse.

    Det som sticker ut är att Stefan Tilke nu säger att han för ett år sedan var säker på att NEVS inte skulle klara sig och att man låg efter med leverantörsbetalningarna. Det var ju en bild som framgångsrikt (eller kanske inte) doldes för alla i ett moln av "positiva" nyheter med samarbeten.
    Trovärdigheten är ju noll nu när NEVS ska bli större VW och anställa 8000 ingenjörer som ska utveckla 25 bilmodeller på 3-4 år.
    Sen tycker jag som sagt det är dags att visa upp en eldriven 9-3 för media. Skrev till Alrik Söderlind på AMS för ett tag sedan och efterfrågade en provkörning eller åtminstone ett reportage.
    Han svarade att man varit på NEVS om ju det och erbjudit sig att resa var som helst i världen för en möjlighet att provköra en produktionsbil. Man hade då inte fått något svar.

    Har man producerat 1000 bilar borde det t.o.m. finnas en kund som skulle kunna låna ut sin bil.

    Artikeln beskriver också Evergrande som ett kraftigt skuldsatt företag som försöker gasa sig ur problemet...
    Fredrik J

  6. #2246
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Inte bakom betallösning:

    https://www.dn.se/ekonomi/evergrande...jarder-i-nevs/



    Ekonomi
    Evergrande investerar 30 miljarder i Nevs

    Det kinesiska fastighetsbolaget Evergrande investerar 30 miljarder kronor i elbilstillverkaren Nevs, som har
    800 anställda i Trollhättan. Det framgår i dokument från börsen i Hongkong som Ekot har tagit del av.


    Evergrande blev ny huvudägare till Nevs vid årsskiftet och har redan investerat runt 20 miljarder kronor i företaget,
    enligt Ekots uppgifter.

    I ett dokument från börsen i Hongkong framgår att Evergrande nu satsar ytterligare 30 miljarder kronor i elbilstillverkaren.
    Hur stor del av de pengarna som kommer att hamna i Trollhättan, där Nevs har runt 800 anställda, är ännu inte klart.

    ”Exakt hur det kommer att fördelas varken kan eller vill vi avslöja i dag. Vi vet i alla fall att det blir tillräckligt mycket för
    att vi ska kunna fortsätta vår långsiktiga satsning på nya bilar och mobilitetslösningar”, skriver Nevs i ett uttalande till Ekot.


    Nevs bygger två fabriker i Kina och planerar att starta biltillverkning i Trollhättan inom några år. Bilindustriexperten Lars Holmqvist
    menar dock att satsningen är mycket vågad.

    – Det är svårt på grund av att i princip alla biltillverkare i dag har elbilar. Och därför så skulle jag tippa att en så sen ankomst, som detta är,
    har mycket små chanser, säger han till Ekot.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #2247
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Att NEVS producerat 1000 st elbilar säger ingenting om hur många som blev godkända, hur många som levererats till nån kund, hur många som är i trafik. Det får mig att tro 0 st är lev till kund och 0 st är i trafik.

  8. #2248
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Att NEVS producerat 1000 st elbilar säger ingenting om hur många som blev godkända, hur många som levererats till nån kund, hur många som är i trafik. Det får mig att tro 0 st är lev till kund och 0 st är i trafik.
    Ur artikeln i TTELA:
    "Och i Kina har den nybyggda fabriken i Tianjin producerat tusen stycken Nevs 9-3 elbilar till den kinesiska marknaden från i somras till slutet av oktober".
    Fredrik J

  9. #2249
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Och var är de bilarna? AMS får uppenbarligen inte ens se eller provköra någon av dessa. Seeing is believing så upp till bevis NEVS

  10. #2250

  11. #2251
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    En helt galen spenderingskarusell. Men slutklämmen, att elbilstillverkare får tillgång till mark av lokala myndigheter billigare än vad bostad/industri byggnadsexploatörer får ger ju en hint om att detta inte bara är en diversifiering. Det är en del i affärsmodellen även för fastighetsaffären.

    Ska inte säga att den karusellen är sund, men det verkar logiskt, och evergrand investerar trovärdigt mycket. Men blir det tillräckligt med leverans av detta? Och i så fall, i rimlig tid?

  12. #2252
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av TTAero Visa inlägg
    En helt galen spenderingskarusell. Men slutklämmen, att elbilstillverkare får tillgång till mark av lokala myndigheter billigare än vad bostad/industri byggnadsexploatörer får ger ju en hint om att detta inte bara är en diversifiering. Det är en del i affärsmodellen även för fastighetsaffären.

    Ska inte säga att den karusellen är sund, men det verkar logiskt, och evergrand investerar trovärdigt mycket. Men blir det tillräckligt med leverans av detta? Och i så fall, i rimlig tid?
    Antagligen är ju det orsaken till den fantastiska storlek som NEVS utmålar är framtiden. Större än VW och 25 nya bilmodeller och miljontillverkning inom bara några år. Ju mer pengar man måste låna, ju större måste ju framgångarna i framtiden vara.
    Vi kan ju konstatera att alla inte kan lyckas...
    Fredrik J

  13. #2253
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Antagligen är ju det orsaken till den fantastiska storlek som NEVS utmålar är framtiden. Större än VW och 25 nya bilmodeller och miljontillverkning inom bara några år. Ju mer pengar man måste låna, ju större måste ju framgångarna i framtiden vara.
    Vi kan ju konstatera att alla inte kan lyckas...
    Jag avvaktar, kraftfullt, ett tag till.

    Sist jag hörde något om försäljning häromkring så var det inte tänkt till slutkund. Det skulle vara någon tjänst som på något magiskt sätt skulle vara bra for kunden, världen och NEVS.
    Om jag gör en tjänstefiering av BMW:s dito skulle jag få vääääldigt hög bilkostnsd. Dessutom, vill jag åka hyrbil eller bilpoolsbil? Mja säger jag och siktar på elbilsköp om 1 -2 år.
    Cityfolket kan få dela allt hur mycket de vill. Men jag vill ha bilen tillgänglig när jag behöver den utan att behöva planera 3-4 timmar först. Och vad kommer framkörning kosta?

    Att skala bort hela marknaden för de som VILL äga en bil verksr ju inte smart om man vill bli större än störst.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  14. #2254
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Vad jag förstod hade NEVS runt 10000 förbeställningar på bilesn, så en hel del av de 1000 borde levererats till privatpersoner (om de nu leverats). Det låga antalet tyder på något produktionsproblem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #2255
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Jag skrev till Alrik Söderlind på AutoMotorSport om att jag vill se en provkörning om det finns producerade bilar. Iallafall ett fotografi på en leveranshage full med 9-3or.

    Han svarade att han ligger på NEVS då och då om en provkörning. Hittills utan resultat...

    4 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  16. #2256
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Sono ber om hjälp....

    https://website.sonomotors.com/
    Fredrik J

  17. #2257
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Oh no! Jag gillade dem, möjligheten till 380V uttag i bilen hade varit fantastisk! Och hela idéen med en billig, lättservad (De skulle släppa servicehandbok så att man kan göra det mesta servicen själv) elbil känns rätt i tiden. Känns rätt kört nu. De skulle egentligen släppt bilen i augusti i år, och nu ber de om en halv miljard till i utvecklingskostnader, voj voj
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  18. #2258
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Och den där halva miljarden räcker ingenstans, bara tills nästa efterfrågan på tillskott av fräscha stålar. Men pengar försvinner inte de bara byter ägare så nån/några får i alla fall mycket glädje av mer pengar. Räcker nog till en fin bil med förbränningsmotor

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #2259
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Intervju samt artikel i Di bakom betallösning.

    https://www.di.se/bil/nevs-nya-plan-...ZrsPgV09pnRGq4
    Till mitt garage: Garaget

  20. #2260
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Intervju samt artikel i Di bakom betallösning.

    https://www.di.se/bil/nevs-nya-plan-...ZrsPgV09pnRGq4
    Läste en intervjumed Stefan Tilke i TTELA häromveckan. Han sa att han inte trodde på företagets överlevnad för ett år sedan. Begriper han vad såna uttalanden gör för trovärdigheten?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •