Sidan 96 av 135 FörstaFörsta ... 46869495969798106 ... SistaSista
Resultat 1 901 till 1 920 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1901
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Pre-sale!
    Men bara i Kina.

    Delvis byggd på Phoenix samt 9-3, enligt artikeln.

    http://saabworld.net/showthread.php?...h2Ata4Hiq2VZic
    Till mitt garage: Garaget

  2. #1902
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det hade ju varit kul om dom exporterade den till sverige ..är väl inte omöjligt om man väntar lite, men kanske inte så troligt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #1903
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  4. #1904
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    vilket fartmonster...
    Och hela 33 mils räckvidd (minus normal övertro på ca 5-10 mil) #ironisk

    Njae, 2018 är det fasen inte OK att visa en elbil med de rätt kassa siffrorna.
    Hoppas på bättre bilar framöver från dem.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #1905
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    vilket fartmonster...
    Och hela 33 mils räckvidd (minus normal övertro på ca 5-10 mil) #ironisk

    Njae, 2018 är det fasen inte OK att visa en elbil med de rätt kassa siffrorna.
    Hoppas på bättre bilar framöver från dem.

    Mycket kan man tycka om siffrorna och prestandan, men ser man till att den kostar 223,000 kr så är det inte alls så pjåkigt. Visserligen är det priset i Kina, men jämför man med vad man får för fabriksny elbil här på hemmaplan för samma summa så... En Nissan Leaf har väl ungefär snarlik prestanda, och kostar väl i runda slängar från ca 400k här på hemmaplan.

    Men ska man lyckas slå sig in på "västerländska" marknader så får man hoppas att nästa generation bjuder på bättre prestanda

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #1906
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Min nästa bil blir en elbil (dock oklart när), så jag följer den marknaden ganska nära.

    Och det är inte många bilar alls, ens om man tittar på förväntade releaser under 2019, som har en på pappret-räckvidd som knäcker NEVS-saabens 35 mil: Tesla och Jaguar iPace är väl de som faktiskt finns på europeiska vägar idag. Hyundai Kona, Kia e-Niro, Audi e-tron är på ingång. Dessa kostar, efter miljöbonus, 400tkr och upp till över miljonen. Dessutom är produktionen inte i närheten av efterfrågan på de "billigare" modellerna vilket gör att väntetiden är lång på att få en.

    Även om man tittar på bilar med något lägre räckvidd (<30 mil på pappret) som finns idag (t.ex. e-golf, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq) så kostar dessa fortfarande från 300tkr efter miljöbonus och uppåt.

    Så skulle en "gammal" 9-3a i elutförande erbjudas här för under 300kkr (efter miljöbilsbonus) med en 35-milaräckvidd tror jag att den skulle sälja bra.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-01 klockan 23:05.

  7. #1907
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog också säga att den bör stå sig ganska bra, det finns idag inte någon bil i prisklassen under 300kkr som skulle slå den, och alla du nämner har egna problem. T.ex. av dem är det bara Tesla Model X och Auti e-tron som kan dra normala släp, om nu inte Kona och/eller e-Niro får möjligheten.

    Om de kunde leverera i Sverige för 223k på gatan idag vore det högst sannolikt en omedelbar succé.

    (De 140 km/h toppfart är säkert satta för att hålla uppe verkningsgraden - det är lätt att höja om man offrar lite verkningsgrad och bottendrag, siffran är säkert en rimlig kompromiss för Kinesiska marknaden.)

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #1908
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Tyvärr verkar det vara 35 mils räckvidd enligt den gamla NEDC-normen och den är överlägset mest optimistisk. Både den nyare WLTP och den amerikanska EPA-normen ger mer rättvisande siffror.

  9. #1909
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Min nästa bil blir en elbil (dock oklart när), så jag följer den marknaden ganska nära.
    Det är inte helt otänkbart att det blir samma här. Jag har 5 mil enkelt väg till jobbet och lägger idag ca 1900 kr/mån i bara bränsle till/från jobbet. Ska man schablonräkna på eldrift så kan man nog räkna på ca 2 kr/mil, vilket då ger 280 kr/månaden i "bränsle" till/från jobbet. Så bara där snackar vi en besparing på 1600 kr/månaden. Sen körs det ju en del privat också, så med eldrift skulle jag spara i storleksordningen 3000 kr/mån i drivmedelskostnader.

    Nu finns det givetvis mycket annat att ta hänsyn till såsom värdeminskning osv, men med tanke på vad jag kör per år (drygt 4000 mil). Sen har vi min fru som i sin tur kör ca 2500 mil/år med sin bil. De flesta av dom milen skulle kunna läggas på min bil, men hon gillar varken min og9-3 eller ng9-3 V6 som bägge är manuella, varav og'n har sinterkoppling. Så vi skulle lätt kunna lägga 5500 mil/år totalt i en elbil i stället för i våra befintliga som går på E85 och diesel. Besparing då bortåt 60k kr/år i bränslekostnad.


    Nu blev det ett litet sidospår, men jag håller som sagt ögonen på elbilsmarknaden för att se vad som kommer. Jag skulle vilja ha vettig räckvidd, dvs minst 30 mil (verklig räckvidd...) i strängaste vintern, bra komfort/utrymmen, samt att den ser ut som en bil och inte ett rymdskepp. Av någon anledning ser ju majoriteten av alla elbilar (som för övrigt är i småbilsklassen) ut som barnleksaker, vilket är en design som inte tilltalar mig. I dagsläget är det bara Tesla och nu Nevs som faktiskt har en tilltalande design och skapliga utrymmen. Priset blir ju också viktigt, men någonstans mellan 300-400k är mitt spann.


    Troligtvis är den modell NEVS presenterar nu en "provbil" för att komma igång med produktionen och få fart på alla leverantörskedjor, och att nästa modell är helt baserad på Phoenix-plattformen och med mer konkurrenskraftig prestanda. Den modell de börjar sälja nu tror jag inte kommer börja säljas utomlands i tex Europa eller Nordamerika, utan blir nog bara för den Kinesiska marknaden.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #1910
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Vi har redan elbil och nästa kommer definitivt också att bli det. En elbil med SAAB-gener hade ju varit optimalt på flera sätt. Frågan är vad det är för laddning på den. Ett krav för mig är vettig AC-laddning (trefas) så man kan utnyttja alla dom laddställen som redan finns i stan och utanför köpcentrum etc. Förutom vanlig DC-laddning naturligtvis.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #1911
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Helt klart är bra laddflexibilitet (vilket ord )ett måste.

    Nu vet jag inte hur det funkar hos återförsäljarna idag, men säljer de även vettiga laddboxar när man köper bilen?

    Det skulle ju helt klart vara smidigt att kunna köpa till en bra laddbox att smacka upp hemma, och att bilhandlaren har ett samarbete med en lokal behörig installatör

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #1912
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Att kunna ladda hemma med trefas är ett klart plus. I och för sig körs bilar i genomsnitt bara fyra mil per dygn, vilket betyder att ett normalt 10A enfasuttag räcker mer än väl om bilen står hemma 4-5 timmar och laddar man under natten (vilket är vettigt) så räcker det ännu bättre. Men med trefas kan man dels klara sig bättre om man ofta kör långa sträckor, dels kan man ställa ner laddströmmen per fas så att man ofta slipper att höja huvudsäkringarna i huset.
    Det finns boxar som kan lägga ihop ström från olika faser, men de är dyrare. Enklast om bilen redan från början är anpassad för trefasladdning (förutom DC förstås).

    Sen tror jag som Echonator ovan att den nuvarande NEVS-bilen är lite av en provballong och att det kommer en ny modell lite längre fram. Därmed tror jag inte att vanliga konsumenter i Sverige kommer att kunna beställa en NEVS baserad på 9-3.

  13. #1913
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det där med laddningen är ett övergående problem, när det börjar bli vanligt blir det lönsamt att sätta upp laddstolpar på de flesta ställen folk förväntar sig - läs alla stormarknader/gallerier som vill ha kunder kommer mer eller mindre att tvingas ha det, här ser man anledningen: https://cornucopia.cornubot.se/2018/...och-koper.html

    När det gäller laddbox hemma så är det säkert också ett problem som kommer att lösa sig med tiden - men destinationsladdning (dvs. laddning efter en avslutad resa) behöver inte vara så snabb för att det ska fungera.

    25 mil (vilket är vad jag skulle gissa att den normala räckvidden är på NEVS 9-3) bör vara någorlunda Ok för de flesta (undantaget de som pendlar mer än 15 mil dagligen), under förutsättning att snabbladdningen fungerar bra - snabbladdningen är en förutsättning för att kunna göra långresor öht samt för att undvika räckviddsångest. Sannolikt kommer det möjligheter att uppgradera räckvidden för de flesta elbilar om några år när batterierna utvecklats några varv till och batterivolymerna stigit.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #1914
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Ja, laddångest (eller vad man ska kalla det) är knappt ens ett problem idag, möjligen undantaget de som bor i flerfamiljshus med endast parkering på gatan och liknande.

  15. #1915
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Nu finns det givetvis mycket annat att ta hänsyn till såsom värdeminskning osv,
    En intressant sak att spekulera om är hur andrahandsvärdet är på elbilar respektive fossilbilar om ett par år när elbilar (förhoppningsvis) nått allmän acceptans genom vettigt pris och vettig räckvidd. Jag tror personligen att för den som har råd att köpa en fabriksny bil idag så kommer värdeminskningen de kommande 5-6 åren på en elbil årsmodell 2019 vara väsentligt läge än en på en fossilbil av årsmodell 2019. Redan idag ser man ju att 5 år gamla Nissan Leaf med en IRL-räckvidd på 10 mil bara tappat ca 50% av sitt nybilspris. Försök hitta en 5 år gammal fossilbil som håller det andrahandsvärdet...

    Men självklart är det så att om man jämför en 10+ år gammal saab mot en fabriksny elbil så kan ju saaben _kanske_ fortfarande vinna i total milkostnad mot elbilen, i synnerhet om man skruvar själv. Ju längre man kör per år, desto attraktivare blir elbilen. I synnerhet om man har flera bilar i ett hushåll, då kan ju elbilen användas av den som för dagen skall köra längst och ska man riktigt riktigt långt (längre än elbilens räckvidd) kan man ju köra fossilbilen istället.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #1916
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Att kunna ladda hemma med trefas är ett klart plus.
    ...
    dels kan man ställa ner laddströmmen per fas så att man ofta slipper att höja huvudsäkringarna i huset.
    Ett plus, ja, men inte avgörande. Boxar som kombinerar faser är både dyra och dåliga eftersom de har påtagligt sämre verkningsgrad än vanliga boxar. En mycket bättre lösning är att köpa en box med lastbalansering, d.v.s. den sniffar av totala strömförbrukningen i huset och drar ner laddströmmen om det behövs. Då laddar den lite långsammare den där halvtimman på kvällen då du kör spis, tvättmaskin, bastu och alla andra storförbrukare samtidigt och sedan på natten när du sover kör den 16/20/25A vad du nu har för huvudsäkring.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  17. #1917
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Javisst, så kan man absolut göra. Exakt vilken lösning som är bäst beror på körmönster, vilka tider på dygnet man kan ladda, osv. För de flesta bilägare är laddningen inte ett stort problem, förutsatt att de nattetid kan parkera bilen vid en plats där ström finns. Man ska köra rejäla sträckor för att inte laddning på småtimmarna inte ska räcka till.
    När det gäller huvudsäkringar så tänker jag delvis på mig själv, som för närvarande har 16A huvudsäkringar, men det är jag inte ensam om.

  18. #1918
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Ja nej de flesta villor ligger väl på 16A huvudsäkring, så där är tröskeln inte så stor för att få till bra laddmöjligheter.

    Utan att ha koll på statistiken och siffror i ämnet så känns det ändå som att den stora massan bor i lägenhet eller motsvarande. Av dessa så har låååångt ifrån alla ens tillgång till motorvärmarstolpe. Där stolpar finns går det givetvis att bygga om dessa till att fungera som laddstolpar.

    Men bor man i en förening som inte har stolpar eller ens parkeringsplatser så blir laddningen ett stort bekymmer. Mycket hänger givetvis på vilka som sitter i styrelsen, men min egen erfarenhet är att det är som att stånga skallen blodig om man ska försöka få till någonting som kan uppfattas som positivt för en bilägare.

    Med andra ord, hade jag fortarande bott kvar i min lägenhet i Stockholm (hemsk tanke) så hade elbil inte varit ett alternativ alls. Men nu med villa på vishan ett par mil från närmsta stad och 5 mil till jobbet....ja då är det både högintressant och funktionellt

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #1919
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Ja nej de flesta villor ligger väl på 16A huvudsäkring, så där är tröskeln inte så stor för att få till bra laddmöjligheter.

    Utan att ha koll på statistiken och siffror i ämnet så känns det ändå som att den stora massan bor i lägenhet eller motsvarande. Av dessa så har låååångt ifrån alla ens tillgång till motorvärmarstolpe. Där stolpar finns går det givetvis att bygga om dessa till att fungera som laddstolpar.

    Men bor man i en förening som inte har stolpar eller ens parkeringsplatser så blir laddningen ett stort bekymmer. Mycket hänger givetvis på vilka som sitter i styrelsen, men min egen erfarenhet är att det är som att stånga skallen blodig om man ska försöka få till någonting som kan uppfattas som positivt för en bilägare.

    Med andra ord, hade jag fortarande bott kvar i min lägenhet i Stockholm (hemsk tanke) så hade elbil inte varit ett alternativ alls. Men nu med villa på vishan ett par mil från närmsta stad och 5 mil till jobbet....ja då är det både högintressant och funktionellt
    Min lägenhet i GBG och mina föräldras bostadsrätt på hisingen har inga motorvärmar stolpar. När vi bad föreningen om det (vi var flera) så fick vi svaret att gå och köp en diesel bil med dieselvärmare...

  20. #1920
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Utan att ha koll på statistiken och siffror i ämnet så känns det ändå som att den stora massan bor i lägenhet eller motsvarande.
    Faktum är att ungefär halva befolkningen bor i villa: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...-boendeformen/

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •