Sidan 110 av 135 FörstaFörsta ... 1060100108109110111112120 ... SistaSista
Resultat 2 181 till 2 200 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2181
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Ni målar upp en ni och dom-situation mellan GM och Saab som jag inte känner igen. Kanske i början av GM-eran men i slutet var det väldigt många trollhättebor som jobbade i Russelsheim eller jobbade på stallbacka med utveckling av GM-artiklar.
    Det gick så långt att man i dagligt tal bytte från "saab-anställd" till "GM-anställd". Jag vet många som saknade den internationella sfären när Spyker tog över och då lämnade för Volvo.

    Summeringen är att det alltid är ett jävla gnäll på GM. Personligen tilltalar Saabarna från "GM-eran" mig mer än dom från innan.
    Fredrik J

  2. #2182
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det finns mycket bra grejer med Saab, absolut! Men inte allt... Och att Saab rent generellt sett skulle hålla högre kvalitet än andra bilmärken har jag faktiskt svårt att tro. Den fantastiskt coola mugghållaren i 9-5 t.ex. är väl inget direkt under av kvalitet. För att inte tala om alla dessa krånglande röda och svarta tändkassetter. Visst efter 25år blev de kanske bättre. Men många har fortfarande alltid med en i bagaget i reserv för att kunna byta med...
    Jag skulle säga att tändkassetterna är kvalitétsprodukter. Att de inte upplevs så är en annan sak, därför att i andra bilar så sitter funktionerna som sitter i tändkassetten utspridda så KOMPONENTERNA verkar mindre felbenägna. Vad Saab gjort är att i stora delar skapat ett i praktiken underhållsfritt tändsystem (undantaget vevaxelgivaren - men den kommer ju från Bosch i bilar fr.o.m. 1994), som om det går sönder går att byta i sin helhet för blygsamma pengar och en arbetskostnad som är minimal. Dock är skillnaden i underhållsfrihet betydligt mindre idag där även konkurrenterna integrerat mer än den var när Saab introducerade systemet på 80-talet.

    Sedan, angående kvalitén, det gäller att skilja på produktions- och konstruktions-kvalité. När det gäller produktionskvalité så låg Saab länge rätt dåligt till, det var den del som GM hade störst positiv inverkan på Saab och som blommade ut i samband med 9-5-introduktionen.

    När det däremot gäller konstruktionskvalitén så är det enligt min åsikt en klasskillnad på Saab (de delar som inte kom från andra delar av GM) jämfört med många konkurrenter. En sliten Saab (eller, för den delen, Volvo) är typiskt mycket mer pålitlig än en sliten Opel eller Ford av samma årsmodell.
    Senast redigerat av Långmilare den 2019-06-26 klockan 02:43.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #2183
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att tändkassetterna är kvalitétsprodukter.
    Jag tycker att tändkassetterna inte är något problem överhuvudtaget. Det är inget konstigt att man på 15k mil/10 år sliter ut en utsatt komponent som kostar strax under 3000kr och tar lika lång tid att byta som ett torkarblad. Dessutom är det ovanligt att bli stående p.g.a. defekt tändkassett (om man köper original), man får i regel felkoder långt innan den ger upp helt.

    Jämför med slitagedelar som bromsskivor, kamrem (på andra bilmodeller) m.m. så framstår tändkassetten som både prisvärd och lättbytt. Det som förvånar mig är att folk ens gör sig besväret att krångla med begagnade TK (vem köper en begagnad kamrem???) och/eller icke-original för att spara en tusenlapp, det är ju att tigga om att få byta tändkassett regelbundet.

    Om man ska gnälla på "moderna" saabars kvalité tycker jag snarare att man ska ta upp rostskyddet (alla modeller), bakvagnen (og9-5), elektroniken (ng9-3 och ng9-5).

  4. #2184
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Jag vet flera som har bytt kassett i förebyggande syfte och bytt till tex en Kinakasset från Mekonomen eller andra icke original.
    Sedan har den gått sönder och så skyller man på Saab....

    Av alla Saabar jag har haft sista 20åren har jag bytt kassett en gång. Nuvarande 9000 -90 har kvar orginalkassetten.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #2185
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Jag bytte på min 9000 för många år sedan, men det blev ingen skillnad. Den gick lite ryckigt på gaspådrag. Sedan bytte jag stift, dom var slut trots byte efter serviceintervall. Jag har fortfarande den nya liggande i sin kartong. Jag tror att tändkassetternas dåliga kvalitet är kraftigt överdrivet.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  6. #2186
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Jag bytte på min 9000 för många år sedan, men det blev ingen skillnad. Den gick lite ryckigt på gaspådrag. Sedan bytte jag stift, dom var slut trots byte efter serviceintervall. Jag har fortfarande den nya liggande i sin kartong. Jag tror att tändkassetternas dåliga kvalitet är kraftigt överdrivet.

    Ha det gött, Sven
    Jag bytte oxo TK på min 9000 Aero för många år sedan det löste problemet med ryckighet mm. Fast jag började med att byta stift utan att det blev skillnad.

    Säger väl egentligen inget annat än att den där Murphy har ett finger med i spelet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #2187
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att tändkassetterna är kvalitétsprodukter. Att de inte upplevs så är en annan sak,
    Jag tänkte på hur produkten upplevs. När man måste byta TK blir man knappast gladare för att någon påstår att den trasiga delen är en kvalitetsprodukt. Helt oavsett om det är ett korrekt påstående.
    TK var ett exempel, jag har hört, läst och själv upplevt problem med. Helt ovetenskapligt alltså.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag vet flera som har bytt kassett i förebyggande syfte
    Vevaxelgivaren är ett annat exempel på en komponent med låg kvalite. Visserligen ingen ren Saab-produkt. Men väldigt ofta riktas misstankarna mot TK i första hand. Inte enbart för att den är lätt att byta. Se tex en annan av dagens trådar
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    hög sannolikhet för övriga i trion tändkassett, bensinpump eller vevaxelgivare. Om det är katastrofalt luftläckage (typ skjutit sidan av intercoolern) kan du koppla ur LMM elektriskt och få bilen körbar.

    Tändkassetter kan lägga av helt trots att de är relativt nya (även om det inte är vanligt) - så testbyte bör alltid ske tidigt i felsökningen, bensinpumpen kan kontrolleras med multimeter från säkringscentralen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    Men vad jag ville få fram är att Saab inte utmärker sig vad gäller kvalitet när man jämför med alternativen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #2188
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Sen måste man ju komma ihåg att andra tillverkare har en jäkla massa problem med tändspolar också, speciellt individuellt stiftmonterade, VAG verkar exempelvis ha enormt stora problem med dessa och jag har för länge sen tappat räkningen på bekanta som kör tyskt som fått byta tändspolar..

    Även japanerna verkar ha problem med sådana tändspolar, och tändkasetten är ju i praktiken fyra ihopmonterade individuella spolar plus lite till.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #2189
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag tänkte på hur produkten upplevs. När man måste byta TK blir man knappast gladare för att någon påstår att den trasiga delen är en kvalitetsprodukt. Helt oavsett om det är ett korrekt påstående.
    TK var ett exempel, jag har hört, läst och själv upplevt problem med. Helt ovetenskapligt alltså.

    Vevaxelgivaren är ett annat exempel på en komponent med låg kvalite. Visserligen ingen ren Saab-produkt. Men väldigt ofta riktas misstankarna mot TK i första hand. Inte enbart för att den är lätt att byta. Se tex en annan av dagens trådar

    Men vad jag ville få fram är att Saab inte utmärker sig vad gäller kvalitet när man jämför med alternativen.
    Jag skulle säga att tändkassetten och bensinpumpen helt klart är slitdelar. Det är knappast förvånande att de måste bytas ibland.

    Vevaxelgivaren fr.o.m. -94 är av normal kvalité. Om man byter till originalkvalité är det mycket osannolikt att man
    Den som satt till DI-systemen och Trionic -93 fallerar betydligt mer sällan (och av någon anledning så tolererar T5-systemen sämre signal från vevaxelgivaren - men även med den märks skillnaden mot den äldre konstruktionen).

    Anledningen till att man ofta kan peka ut trion är för att övriga fel är så relativt ovanliga. Precis som framgår av näst-nästa inlägg i tråden du länkade till där jag tog upp trion.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #2190
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Menar du att de som köper Subaru, BMW, Audi, Alfa osv gör det för att bilarna har ett lågt pris och bra "value for Money" ??
    Nej. Jag menar vad jag skrev. Att Priset är det viktigaste urvalskriteriet för en bilköpare. Oavsett vilket märke de köper. Se det så här, det är en försvinnande liten del av bilköparna som köper en ny bil utan att fråga om priset.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag tror du har fel här och Saab var nog en av de bilarna man minst av alla köpte för att de hade ett visst pris,
    Det menade jag inte. Bara att priset är det första och därmed viktigaste urvalskriteriet. Den som har råd med en Porsche 911 utan att bry sig köper inte en 900 Viggen, hur unik Viggen än må vara. De som inte var höginkomsttagare valde Viggen pga priset. De flesta Saab var väl fö sk förmånsbilar där priset var extremt viktigt pga skattereglerna.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    utan snarare för att de var unika på många sätt.
    Det har väl alltid sålts ganska liten andel av fullspecade Saabar i Sverige och en liten del unika cabbar. Nej det vanligaste var div snik-modeller med klena motorer och snålt med utrustning. Medelbilsvensson-bilar de flesta på detta forum direkt väljer bort.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Är man ute efter en billig bil så är det nog idag Kia, Hondai m.m. och för 10-20år sedan definitivt även Opel som lockade med "prisvärda" bilar.
    Ett i mängden av bevis för att Saab lockade köpare med annat än pris får man när man tittar på de köpare av bilarna man hade.
    Bland de mest högutbildade av alla köpare, speciellt i USA.
    Ja säkert! Märkestrohet avgjorde nog bilmärkesvalet för de allra flesta, inte minst Saabköparna. I Sverige såldes stora mängder "i" & lättrycksturbo, i USA Aero, Cab och fulltryckare. I Belgien använde Saabhandlaren begreppet "Full option" ang 9000, dvs Aero med extra allt. Det var det enda som såldes av den handlaren. I Sverige var 9-5 den mest sålda bilen under en period. En bra bil, men ack så vanlig. Utomlands var alltid Saab en udda fågel med få ägare. Så visst såg det annorlunda ut i utlandet.

    Men bara för att priset är det första kriteriet betyder det inte att man är ute efter en billig bil. Det betyder att man har en budget man måste hålla sig inom. Att välja bort cigaretter och köpa en Aston Martin för pengarna är inte billigt, men det finns en gräns för vad man kan betala. Eller så har man tex 20000kr eller 500000kr och måste köpa en bil. Priset kommer alltid först så man vet om man har råd.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Din länk till SBP statistik visar Saab generellt
    Ja det var meningen.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    och ger helt fel information om hur Specifikt Saab 9-5 klarade dig.
    1)Ja det var meningen för det gäller Saab generellt 2)Nej, men din länk ger HELT fel info om hur 9-5 klarar sig. Gå till källan så ser du!
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    900/9-3 drar ner betyget rejält! Men det är vissa årsmodeller, i medel är det bättre än medel och det är bra med tanke på att de ofta rullar mycket per år. https://teknikensvarld.se/basta-och-...ningen-128896/
    Bläddra ner till Saab 9-5 Sedan och bli förvånad. Som du även ser är den usla 9-3/900 fruktansvärt mycket sämre.
    Nej faktiskt inte. TV visar inte hela bilden. De & du stirrar er blinda på resultatet för ett litet fåtal 9-5 SS Biopower 2.0 2005. Faktiskt färre än 1 promille av alla 9-5. Statistiskt säger det inte ett dyft. Ungefär samma med 9-3, det TV visar är endast dieselvarianten. Övriga var inte riktigt SÅ kass...

    Jo jag länkade den generella sammanställningen per bilmärke. Eftersom det var det saken gällde. Naturligtvis visar den inte hur 9-5 står sig mot tex Opel Speedster (Vauxhall VX220) eller Opel GT. Eftersom det inte var 9-5 saken gällde. Men jag hittade även info hos bilprovningen som visade på just det du skriver. Att vissa 9-5 ligger på övre halvan, men det är undantag och inte representativt

    Denna länk visar mer detaljerad info uppdelat på årsmodell i ett kalkylark.
    Detta hittade jag på sidan med bilprovningens statistik. Det finns en hel del för oss nördar...

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Saab 9-5 är idag en svårslaget bra beg köp i sin storleksklass och prisklass.
    Helt klart! Speciellt om man kan stå ut med/rätta till div föråldrade detaljer. T.ex "Infotainment".

    Sedan får vi inte glömma att orsaken till att Porsche ligger så bra till i just denna statistik är att det till nästan 100% är entusiastbilar som står i garage, pysslas om och körs korta sträckor. Skulle man sköta en Saab på samma sätt (Vilket många här gör) blir resultatet det samma. Se bara på de ca 100 första 9-5 biopower. Jag tror det är orsaken till det för Saab atypiska resultatet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #2191
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag tycker att tändkassetterna inte är något problem överhuvudtaget. Det är inget konstigt att man på 15k mil/10 år sliter ut en utsatt komponent som kostar strax under 3000kr och tar lika lång tid att byta som ett torkarblad. Dessutom är det ovanligt att bli stående p.g.a. defekt tändkassett (om man köper original), man får i regel felkoder långt innan den ger upp helt.
    Jo, tändkassetterna var ett stort problem. Köpte en 9-5 -99 and bytte kassetten 5-6 gånger dom första åren varav 2 gånger efter bärgning till verkstad. Imellan dom akuta bytena byttes den även i förebyggande syfte av Saab. Den sista höll dock i ca 10 år innan den sprack när jag skulle byta tändstift. Trots att jag var försiktig när jag lyfte upp den.

    Så tändkassetten är på listan över dåliga komponenter på en saab 9-5. Tillsammans med vevaxelgivaren, SID display, ACC display och spjällhus.
    Att jag fick en helt ny motor på garantin efter 13000mil är ju en helt annan historia....
    Fredrik J

  12. #2192
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det som Andreas Plars skriver är litet märkligt. Inte för att det skulle vara fel, utan för att när jag var på Volvo PV på den tiden
    Etanol var "stort" klagade man just (avundsjukt) på att SAAB kunde utnyttja GM's patent, vilket alltså inte skulle vara sant.

    Det jag minns från Volvo PV var ett halvhjärtat försök med en S80 (Y286) Etanolbil "FT" med en ynklig 4-cylindrig etanolmotor.
    Det kan ha varit en 1.6 eller 1.8 cylindrig Ford-fyra. Litet märkligt att Ford inte pushade mer, men man kanske insåg
    att Etanolintresset skulle svalna eller att de marknader man suktade efter nte var pigga på Etanol.

    Jag tror att det gick att få upp bilen i 160 km/h med hjärtat i halsgropen och ett förtvivlat trampande på gaspedalen.

    Det var inget annat än ett plågsamt bilförsök som inte lämnade några välbehag efteråt. Jag fick några sådana bilar
    under långkörningspassen på Hällered.

    Usch.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #2193
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jo, tändkassetterna var ett stort problem. Köpte en 9-5 -99 and bytte kassetten 5-6 gånger dom första åren varav 2 gånger efter bärgning till verkstad. Imellan dom akuta bytena byttes den även i förebyggande syfte av Saab. Den sista höll dock i ca 10 år innan den sprack när jag skulle byta tändstift. Trots att jag var försiktig när jag lyfte upp den.

    Så tändkassetten är på listan över dåliga komponenter på en saab 9-5. Tillsammans med vevaxelgivaren, SID display, ACC display och spjällhus.
    Att jag fick en helt ny motor på garantin efter 13000mil är ju en helt annan historia....
    Jo, TK 3.4 som satt i tidiga og9-5 är (snarare "var", för det finns nog inga kvar) skräp. Men det är ju fixat/utbytt sedan länge och knappast ett skäl att välja bort en og9-5 idag.

  14. #2194
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Mr.O --> Imponerad över att du orkar!
    Ja, du har lite rätt i att man först väljer sin prisbild innan man väljer märke och modell.
    Men Saab sticker ändå ut i många länder för att ha ovanligt många högutbildade och högavlönade.

    Resultatet av Saab 9-5 var något som även togs upp på TV när det begav sig. Modellen lyftes upp som en av de bästa kvalitetsmässigt i sin storleksklass. Och då ska man vikta mot de miltal bilarna i snitt har.
    Många småbilar klarar sig bra mest pga att de rullar väldigt lite.
    Det är också av egen och vänners erfarenhet jag framhåller kvaliten på bilarna. Visst byts lite delar emellanåt men och Opelbromsarna i bakvagnen är det som sticker ut som det allra sämsta med bilen.


    Att Köparna av bilar i Sverige generellt köper enklare modeller tror jag mera är kulturellt betingat. Vi hade tex under ånga långa år en av Europas äldsta bilparker trots att vi är en välbärgad nation. Sverige kallas ibland för det mest "post-materialistiska landet i världen".

    Jag är trots dina motvisande teorier fast i min åsikt att det som sålde Saabar var att de var "Saab", unika, inte bäst på något men jäkligt bra på mycket. Unika med egenskaper som uppskattas av de som är medvetna och upplever en bil på djupet.
    Hela företaget var ganska ingenjörsmässigt och tekniskt drivet och det attraherar vissa köpare som aktivt väljer bort "mainstream" bilar som tex Opel Vectra.
    Ska man framhålla nåt negativt med det Saab gjorde var det kanske marknadsföringen. Men det är inte lätt att sälja bilar byggda av std chassier och undermålig teknik till kräsna Saabförare.

    Viggen är väl ett bra exempel på hur jäkla illa skött bolaget var, en polerad bajskorv som blev utbuad världen runt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Andreas Plars den 2019-06-27 klockan 19:18.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #2195
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Fast nu har ju just 98-99 inte den diagnostik som oftast ser dåliga kassetter innan de lägger av, diagnosen för detta kom ju 2000 i samband med TK3.4D

    Det är inte ofta man ser 3.4-kassetter längre, kanske var det lite barnsjukdomar där. Men om de gick flera de första åren bör det ha ha hanterats som reklamationer, hade själv en kassett som jag tror var en 3.4D som bara höll 3000 mil efter nyköp som blev ett reklamationsärende.

    Sedan var det också lite annorlunda med prisbilden de första åren, De första röda DI-kassetterna hörde jag ett pris på 12000:- runt 1990. DET var ett problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #2196
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jo, tändkassetterna var ett stort problem. Köpte en 9-5 -99 and bytte kassetten 5-6 gånger dom första åren varav 2 gånger efter bärgning till verkstad. Imellan dom akuta bytena byttes den även i förebyggande syfte av Saab. Den sista höll dock i ca 10 år innan den sprack när jag skulle byta tändstift. Trots att jag var försiktig när jag lyfte upp den.

    Så tändkassetten är på listan över dåliga komponenter på en saab 9-5. Tillsammans med vevaxelgivaren, SID display, ACC display och spjällhus.
    Att jag fick en helt ny motor på garantin efter 13000mil är ju en helt annan historia....
    Som motpol kan jag ju säga att jag lagt en bit över 20000mil i tre olika 9-5'or och aldrig behövt byta en enda tändkasett, min 2.0t '99 som jag har kvar än idag hade förra ägaren
    förvisso bytt TK precis innan jag köpte den dock (jag har kvittot), det var troligen originalkasetten som byttes då vid 18k mil.

    Jag har även haft två 9000 men jag är osäker om min 9000i '92 hade T5 ? tveksamt.. ..Min 9000CDE 2.3t hade det dock, den körde jag väl lite drygt 10000mil med utan att behöva byta kasett..


    Visst går dom sönder, men nåt enormt problem är det ju inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #2197
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast nu har ju just 98-99 inte den diagnostik som oftast ser dåliga kassetter innan de lägger av, diagnosen för detta kom ju 2000 i samband med TK3.4D

    Det är inte ofta man ser 3.4-kassetter längre, kanske var det lite barnsjukdomar där. Men om de gick flera de första åren bör det ha ha hanterats som reklamationer, hade själv en kassett som jag tror var en 3.4D som bara höll 3000 mil efter nyköp som blev ett reklamationsärende.

    Sedan var det också lite annorlunda med prisbilden de första åren, De första röda DI-kassetterna hörde jag ett pris på 12000:- runt 1990. DET var ett problem.
    Det var väl 3.6A som var massa problem med? 3.7 och framåt var stabila ?

    Vet att mina 3.7B kasset höll 18 000 mil innan jag behövde byta den

  18. #2198
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Mr.O --> Imponerad över att du orkar!
    Jag oxo. Det finns inte mycket tydliga rätt och fel, inget facit, lite "oljigt", då ger det mer att diskutera.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Ja, du har lite rätt i att man först väljer sin prisbild innan man väljer märke och modell.
    Men Saab sticker ändå ut i många länder för att ha ovanligt många högutbildade och högavlönade.
    Håller med och har aldrig sagt något annat.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Resultatet av Saab 9-5 var något som även togs upp på TV när det begav sig. Modellen lyftes upp som en av de bästa kvalitetsmässigt i sin storleksklass. Och då ska man vikta mot de miltal bilarna i snitt har.
    Många småbilar klarar sig bra mest pga att de rullar väldigt lite.
    Det är också av egen och vänners erfarenhet jag framhåller kvaliten på bilarna. Visst byts lite delar emellanåt men och Opelbromsarna i bakvagnen är det som sticker ut som det allra sämsta med bilen.
    Det var tydligen fler som gick på det där med att 9-5 plötsligt hade blivit mycket bättre år 2008 när de första få 2.0 Biopower sedan -05:orna särredovisades. Men kollar man i den kompletta statistiken från bilprovningen (länk) visar det sig med all tydlighet att 9-5 som helhet var ganska medelmåttig.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Att Köparna av bilar i Sverige generellt köper enklare modeller tror jag mera är kulturellt betingat. Vi hade tex under ånga långa år en av Europas äldsta bilparker trots att vi är en välbärgad nation. Sverige kallas ibland för det mest "post-materialistiska landet i världen".
    Kanske det. Skattereglerna för förmånsbilar hade och har stor inverkan. Men den kulturen sitter till stor del i plånboken, med samma pris hade ingen valt en 9000i framför en Aero. Så var det i alla fall i Belgien. Kanske Saab bara skulle sålt fullutrustade bilar och skippat alla olika snikversioner. dröm... dröm...
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Jag är trots dina motvisande teorier fast i min åsikt att det som sålde Saabar var att de var "Saab", unika, inte bäst på något men jäkligt bra på mycket. Unika med egenskaper som uppskattas av de som är medvetna och upplever en bil på djupet.
    Om man bortser från märkestrohet och skrapar under ytan, håller jag med. Har inte sagt emot det heller.
    Skulle även tro att det resonemanget håller för alla bilmärken, utom de allra billigaste.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Hela företaget var ganska ingenjörsmässigt och tekniskt drivet och det attraherar vissa köpare som aktivt väljer bort "mainstream" bilar som tex Opel Vectra.
    Säkert stämmer det att många inte vill ha "mainstream". Men när Saab 9-5 var Sveriges mest sålda bilmodell var det ju den som var "mainstream"!
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Ska man framhålla nåt negativt med det Saab gjorde var det kanske marknadsföringen. Men det är inte lätt att sälja bilar byggda av std chassier och undermålig teknik till kräsna Saabförare.
    "Undermålig teknik" förklarar kanske de medelmåttiga resultaten hos bilprovningen.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Viggen är väl ett bra exempel på hur jäkla illa skött bolaget var, en polerad bajskorv som blev utbuad världen runt.
    ?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #2199
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Det var väl 3.6A som var massa problem med? 3.7 och framåt var stabila ?

    Vet att mina 3.7B kasset höll 18 000 mil innan jag behövde byta den
    3.4 (som satt i de allra första T7orna) var det stora problem med, sedan blev kassetterna progressivt bättre. TK3.6 var väl sisådär (min 3.6A som bilen fick i tillverkningen sent 2003 började ge felkoder vid knappa 14k mil),TK3.7 bättre. Min TK3.7E har nu gått 10k mil utan anmärkning.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #2200
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Viggen är väl ett bra exempel på hur jäkla illa skött bolaget var, en polerad bajskorv som blev utbuad världen runt.
    Just Viggen är ju ett exempel på ett projekt där trollhätteborna fick leka lite fritt tillsammans med TWR.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •