Resultat 1 till 20 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

Trådad visning

  1. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    I vardagssituationer så kan man i många fall lösa problem med många olika verktyg/maskiner men det kan vara svårare för många att ha tillgång till flera olika fordon...
    Jo, men de varierade "svenssonfunktionerna" du nämner har ju inte med typen av drivlina att göra, utan bara bilens utformning. Det finns inga tekniska begränsningar i en elektrisk drivlina som förhindrar det:
    - Dragkrok t.ex. är tekniskt möjligt att hänga på en elbil, enda skälet till att det finns få modeller som har en sådan idag är att de flesta tillverkarna inte lagt pengar på att typprova dragkrok på sina modeller - helt enkelt för att de får sina (få) bilar sålda ändå.
    - Batterikapaciteten (=räckvidden) är heller ingen teknisk begränsning, utan det handlar bara om betalningsvilja samt miljötänk (ett större batteri är dyrare och mer naturresurskrävande att tillverka än ett mindre). För den som till vardags kör max 10 mil och sedan en gång per år kör till fjälls är det inte försvarbart med ett 60kWh-batteri, då blir det påtagligt billigare att hyra (eller bytlåna grannens) fossilbil den gången. För den som regelbundet kör säg 40 mil i sträck blir ett större och dyrare batteri ändå intressant för att bränslekostnaden skiljer så mycket.

    Det du egentligen klagar på är det dåliga utbudet av elbilar just nu (och kanske indirekt prissättningen, för Model X uppfyller nog alla tänkbara Svenssonbehov). Och där kan jag hålla med dig, det är också ett starkt skäl till att jag fortsätter att köra min fantastiska og9-5a - jag har ännu inte hittat någon elbil som jag tycker funktionellt passar mina behov som familjefraktare utan att närma sig miljonen i pris.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Vattenskotern blir extra rolig med batteridrift, ny funktion som ankare.
    Där har du en verklig teknisk begränsning med en batteridrivlina gentemot förbränningsmotor: Vikten. I applikationer där du både vill ha lågt vikt och/eller måste ta med dig mycket energi är förbränningsmotorer under överskådlig tid överlägsna. Flygplan, oceankorsande fartyg m.m. lär vara förbränningsdrivna lågt framöver.


    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, pris är inte ett problem, laddning är inte ett problem för vare sig elnätet eller abonnent/användare, tillverkare tjänar stora pengar på elbilar.
    Varför finns det då bara strax över 60000 elbilar i Sverige trots allt?
    Det måste ju då vara vi svenskar som är helt dumma i huvudet som inte förstår?
    Jag tror det är en kombination av begränsat utbud och (upplevd) risk:
    - Det begränsade utbudet - främst p.g.a. bristande produktionskapacitet i allehanda led (där är ju Tesla föredömliga med sin egen batterifabrik) - håller uppe priserna och begränsar antalet modeller att välja på. Trots det begränsade urvalet är efterfrågan definitivt högre än utbudet just nu, det ser man ju på beställningstiderna på en elbil.
    - Ett bilköp tarvar (olika grader av) mycket pengar. Ju mer pengar, desto mer undviker gemene man risker (t.ex. osäkert andrahandsvärde, osäkert med kostnader för batteribyte, osäkerhet kring laddmöjligheter- och kostnader, ...) och det är då lätt att avvakta tills någon annan bevisat att konceptet håller i praktiken. Redan idag är totalkostnaden för en ny elbil över dess livstid lägre än en ny fossilare, men inte så mycket lägre att det är en uppenbar giveaway som gör gemene man beredd att ta risken.

    Här är en utklipp ur ett intressant TED talk på temat. Ifall ni inte redan har sett den kan jag starkt rekommendera den.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-08 klockan 12:08.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •