Sidan 115 av 135 FörstaFörsta ... 1565105113114115116117125 ... SistaSista
Resultat 2 281 till 2 300 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #2281
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    2 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  2. #2282
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Någon som har anmält sig till Nevs tjänst?

    https://www.expressen.se/motor/-nevs...iUq0DE_F5anxiQ
    Till mitt garage: Garaget

  3. #2283
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Någon som har anmält sig till Nevs tjänst?

    https://www.expressen.se/motor/-nevs...iUq0DE_F5anxiQ
    Jag är medveten om att jag inte alltid är den mest förändringsbenägne eller den som är först att tänka utanför boxen men det här aprilskämtet råkade väl släppas lite för tidigt. ”Rengöringsmedel kommer med boxen”

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #2284
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Dom har inte tänkt klart. Hur ser försäkringsskyddet ut om man lägger sina nycklar i en låda utanpå bilen om låset på lådan styrs av en tredjepartsapp?
    Fredrik J

  5. #2285
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Dom har inte tänkt klart. Hur ser försäkringsskyddet ut om man lägger sina nycklar i en låda utanpå bilen om låset på lådan styrs av en tredjepartsapp?
    Dom har inte tänkt alls!

    "Enligt Folkhälsomyndigheten är det fortfarande oklart om covid-19 kan spridas vid så kallad indirekt kontaktsmitta, till exempel om en smittad person kört en bil. – Vi tar det säkra före det osäkra och ska förse bilägaren med nödvändig utrustning, säger Charlotte Eisner."
    Rent ljug, säger jag. Det är välkänt att viruset smittar via indirekt kontaktsmitta.
    Nödvändig utrustning? Struntprat säger jag! Det var fordon NEVS skulle bygga inte lådor.

    Charlotte Eisner är enl linkedin ekonom, anställd av biltillverkaren NEVS. Så det är inte så konstigt om hon inte har 100% koll på hur virussmitta fungerar. Jag har svårt att tro att Expressens journalist Jan-Erik Berggren har bättre koll. Så då kanske det blir såhär.

    Om det nu inte är ett osmakligt skämt...

    Men
    "åka och handla utan att behöva sitta på en buss eller en tunnelbana, säger Nevs Charlotte Eisner."
    verkar ju faktiskt riktigt smart, det är ju en beprövad teknologi långtidstestad på landsbygden fjärran Södermalm. Helt klart läge att passa på att införa med start på Hornsgatan, nu när alla miljömuppar räddar klimatet genom att bunkra toapapper, socker och jäst och sedan inte visa sig på stan.

    Eller så kanske man kan ana varför bilfabriken inte tillverkar bilar...

    ....
    Det blev lördag och den lille mannen kom och skulle hämta sin bil.
    - Är min bil färdig nu, mäster skräddare?
    - Det bidde ingen bil, det bidde en svart låda...
    - När är den svarta lådan färdig, mäster skräddare?
    - Om lördag!
    - Ajö,ajö mäster skräddare...

    (Ursäkta! Men detta var så dumt... jag försöker oxo vara lustig.)

    4 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #2286
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    "åka och handla utan att behöva sitta på en buss eller en tunnelbana, säger Nevs Charlotte Eisner."
    verkar ju faktiskt riktigt smart, det är ju en beprövad teknologi långtidstestad på landsbygden fjärran Södermalm.
    Allvarligt. Hur många bor på landsbygden, har körkort, kan köra bil och har en granne tillräckligt nära för att låna dennes bil? Om alla dom kriterierna uppfylls kan man ju undra varför man skulle behöva NEVS svarta låda? Man kan ju också ringa på hos grannen...
    Fredrik J

  7. #2287
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Jag är övertygad om att de har haft AW på NEVS och nån fick med sig datorn...

  8. #2288
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Allvarligt. Hur många bor på landsbygden, har körkort, kan köra bil och har en granne tillräckligt nära för att låna dennes bil? Om alla dom kriterierna uppfylls kan man ju undra varför man skulle behöva NEVS svarta låda? Man kan ju också ringa på hos grannen...
    Svårt när man skall raljera/vara lustig men ändå behålla ett uns av seriositet. Alltså med "landsbygden" menas området utanför tullarna i denna text.

    Men visst har du rätt. Lägg dessutom till i ditt exempel "Hur många som bor på landsbygden (den riktiga) saknar bil?

    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Jag är övertygad om att de har haft AW på NEVS och nån fick med sig datorn...
    Inte otroligt. Jag misstänkte att Expressens journalister är hemma med corona och artikeln produceras av AI på Expressen...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #2289
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Läste en artikel hos teknikens värld. Där fanns en skärmdump på NEVS app.....

    Humor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Fredrik J

  10. #2290
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Hur går det för tjänsten? Många som beställt svarta lådor tror ni? Vi får väl anta att alla NEVS-anställda redan står i kö?
    Fredrik J

  11. #2291
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    Appen

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Hur går det för tjänsten? Många som beställt svarta lådor tror ni? Vi får väl anta att alla NEVS-anställda redan står i kö?
    Var in på Google play och kikade. Appen har laddats ner mer än 50 ggr....anställda?

  12. #2292
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av TTAero Visa inlägg
    Var in på Google play och kikade. Appen har laddats ner mer än 50 ggr....anställda?
    Ladda ner appen kan väl vem som helst göra. Jag tänkte mer hur många det är som beställt en box och börjat hyra ut sin bil?
    Fredrik J

  13. #2293
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det här börjar ju bli pinsamt. Det var någon som skrev att hela NEVS är som att man grävt upp en kär släkting och nu dansar runt med liket. Jag håller med...

  14. #2294
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag undrar om det int var ett misstag att informationen läckte ut tidigare.
    Den var helt säkert tänkt att presenteras idag.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #2295
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -

    mer än 50

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Ladda ner appen kan väl vem som helst göra. Jag tänkte mer hur många det är som beställt en box och börjat hyra ut sin bil?
    Exakt!
    Såg det mer som ett tecken på att få, mycket få, rimligen köpt boxen om endast strax över 50 nedladdningar skett.

  16. #2296
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Funderar på om vad som skulle skett om SAAB Automobil var kvar som bolag men att det nu i Corona tider började få problem.

    Skulle vi värna mer om Svenska produkter då?
    Skulle Svenska leasing- och privatbilar oftare ha ett Svenskt ursprung.

    Skulle staten gå ut med stödpaket, som dom gjorde till SAS?
    Även om staten har ett delägarskap i flygbolaget.

    Tidigare har det nästan ansetts som fult att tycka om sitt eget land, personer och partiföreträder har brunmålat personer som uttryckt sådana åsikter men nu satt statsministern i Svensk television med Svenska flaggan på kavajslaget och flaggor i bakgrunden.
    Hade det varit någon annan och bara för någon månad sedan hade samma Stefan kallat vederbörande för rasistfacistnazist med brunskjorta...

    Tänk om Koenigsegg & Co tagit över SAAB och att man kanske redan 2022 mer troligt 2023 kunnat välja tex en ng9-5 med hybriddrift, friaventiler och kanske 400 hkr.

    Jag tror i alla fall att människor har bytt vanor i dessa tider och funderar lite på hur små marginaler landet med ett världens högsta skatter har egentligen.
    Frivilliga personer, väldigt godhjärtat, med stor välvilja och jag ser inget fel i det men ska det verkligen vara nödvändigt med privata initiativ?
    Var är beredskapen, var är marginalerna i samhället?
    Hur ser försörjningen ut av varor och tjänster, hur ser våran matförsörjning ut?

    Jag tror att vi kommer tänka om och tänka till där vi uttryckligen vädjar om ett tryggare civilsamhälle med större marginaler och en högre grad av självförsörjning.

    Tänk om man kan börja säga att;
    - Jag älskar Sverige, utan att någon tittar snett på en och undrar om man är rasist.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #2297
    Har någon någonsin kallat någon rasist för de har sagt att de älskar sitt land? Jag har aldrig stött på det allafall... ������


    Min uppfattning är att folk som tror man inte kan säga det för att man kommer bli stämplad är de som stämplar sig själva. Inget kommer tro eller stämpla en för rasist för det, om man känner att folk från ett annat ursprung är mindre värda eller dra alla över samma kam är dock en helt annan femma...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #2298
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Jag tror i alla fall att man sett annorlunda på Saab och en eventuell konkurs/obestånd idag än då.

    Samtidigt har Volvo och Scania varslat utan några speciella åtgärder men de bolagen går normalt sett väldigt bra.
    Till mitt garage: Garaget

  19. #2299
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Intressanta tankar.

    Om man hade sett annorlunda på Saab idag vet jag inte. Antagligen, men jag vet inte hur. Kanske om det idag är viktigare att "rädda" arbetstillfällen än att tjäna pengar.

    Men - man/många lär sig säkert nya saker nu när man tvingas leva lite annorlunda. Det är inte riktigt läge för Socialdemokrater och Sverigedemokrater att kasta skällsord efter varandra. Nu får statsministern stöd av alla partiledare, även sverigedemokraternas. De flesta inser nog att det räcker att en "håller i ratten" och övriga sätter sig gärna "i baksätet".

    De senaste åren används ordet rasist så ofta att man nästan undrar om inte en majoritet i landet anses vara rasister av någon. Lite överdrivet. Men det är skillnad nu, det tycker i alla fall jag. Det intressanta är att olika personer menar olika saker med rasist, nazist, fascist, främlingsfientlig och-så-vidare-ist. Men om man frågar runt på stan finns det inga som anser sig vara något av detta. Om man frågade detta i en SIFO-undersökning har jag svårt att tro att resultatet blir ett annat. Samma sak gäller i mycket hög grad om man frågar om man betraktar sig som nationalist eller svensk. Så det ger ett väldigt förvirrat intryck. Det är inte längre beskrivningar utan har blivit skällsord utan mening. När till och med svensk används som skällsord inser de allra flesta att detta språkbruk har gått alldeles för långt. Vi kanske ser ett uppvaknande nu.


    Det jag hoppas (men inte tror) är att många med mig blir mer medvetna om är att skilja på person och funktion, på person och ide, person och åsikt. För att flytta fokus från vem personen är till vad personen säger eller gör.

    Aktuellt ex: När Statsepidemiolog Anders Tegnell på folkhälsomyndigheten uttalar sig till media informerar han om vad myndigheten med sina 450 medarbetare kommit fram till och hans chef godkänt att han får säga. Någon måste ha kontakten media, det är Anders Tegnells uppgift. Som i alla stora organisationer finns det olika uppfattningar och flera förslag till lösningar. Men när man valt lösning är det den som är FHMs lösning. Vilken lösning Anders Tegnell personligen föredrar får vi inte veta. Han förmedlar FHMs beslut, uppfattningar och rekommendationer. Inte sina egna.

    Detta gäller i princip alla ledare i Sverige. Även om media gärna vill få oss att tro att chefer, presskontakter, partisekreterare, ja till och med statsministern framför sin egen personliga åsikt/uppfattning/lösning.

    Det är väldigt snabbt gjort att man säger att Maud Olofsson (centerpartistisk fd partiledare och näringsminister) inte stöttade Saab tillräckligt och att då ge henne personligen skulden. Naturligtvis har statsministern större ansvar, eftersom han utser ministrar och ansvarar för regeringen. Men Maud Olofsson är en representant och genomför bara det hennes parti och regeringen vill. Hon kan inte gå emot dem.

    När statsministern uttalar sig är det regeringen han talar för, inte sig själv eller socialdemokraterna.

    När detta eländes virus är avklarat hoppas jag vi alla blivit bättre på att göra
    som Marie Curie önskade

    "Var mindre nyfiken på personerna
    och mer nyfiken på idéerna"

    Marie Curie Dubbel nobelpristagare i Kemi och Fysik, som avstod att söka patent, för att hennes upptäckter skulle kunna tjäna hela mänskligheten. Hon använde bla sin kunskap till att utveckla (och arbetade själv i) mobila sk röntgenbussar under 1a världskriget för att rädda liv på sårade soldater.

    Tar någon idag fram en medicin mot COVID-19 till självkostnadspris och ger alla fri tillgång till den, utan att själv tjäna något alls extra utöver normal lön på sin upptäckt?....

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #2300
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det börjar på att framträda en bild av att bästa försvar hittills är munskydd + någon Klorokin-variant (som i sig är ett malaria-profylax som använts sedan 50-talet och man därför redan vet, de i vissa fall rätt allvarliga, biverkningar av - detta kan förhoppningsvis ersättas av eller kompletteras med remdesivir när den blir lättillgänglig).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •