Sidan 99 av 135 FörstaFörsta ... 4989979899100101109 ... SistaSista
Resultat 1 961 till 1 980 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1961
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Vi kan utgå från att om/när elbilarna blivit tillräckligt vanliga kommer skattesatserna successivt att införas/höjas
    på dom, och som kompensation kommer miljöavgifterna att höjas än mer för fossilbränsledrivna bilar.


    You loose!
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  2. #1962
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Det tror jag också. Det kommer att bli dyrare att köra elbil. Det kommer att ännu dyrare att köra fossilbränsledriven bil.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #1963
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Vi kan utgå från att om/när elbilarna blivit tillräckligt vanliga kommer skattesatserna successivt att införas/höjas
    på dom, och som kompensation kommer miljöavgifterna att höjas än mer för fossilbränsledrivna bilar.


    You loose!
    Staten måste ju få in pengar på något sätt och med tanke på hur många jobb som försvinner till utlandet samt kompetens så lär skattekistan börja sina

  4. #1964
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Har redan varit förslag på kilometerskatt på elbilar. Ett annat väldigt stort problem är elnätinfrastrukturen, kommer aldrig bli tätt med laddstolpar i några svenska städer, inte inom överskådlig tid, då elnätstammen inte klarar belastningen.
    Nästa sak som ställer elbilen på kant, är att idagsläget är det ingen biltillverkare som går plus på en ända såld elbil, utan är lite av en show/skrytsak för att visa och locka kunder till märket.
    Nästa kraftigt ökande kostnad på elbilar blir försäkringarna, när dom blir tillräckligt vanliga så att många är med i trafikolyckor, kommer många bilar att brinna upp, och då kan skadan på bilen varit mindre och om den inte brunnit kunnat reparerats för rimliga pengar. I detta fall blir det inlösen på bilarna. Fundera då på hur försäkringar på MC ser ut, det läget kommer försäkringarna att hamna i.

  5. #1965
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Vad har du för belägg för att elnätstammen inte skulle klara belastningen? Det är ju rent nys.
    Att ingen elbilstillverkare går plus på elbilar är också osant. Tesla gjorde en hälsosam vinst senaste kvartalet, nu när produktionen av Model 3 kommit igång. De har klart högre marginaler än t ex Volvo.
    Och vad har du för belägg att bränder är ett stort problem med elbilar, jämfört med fossilbilar?

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #1966
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Får se hur Kina och dess marknad och skillnader mellan oss här i Sverige och Europa kommer påverkas.
    Kommer Europa närma sig Kina, marknadsmässigt eller tvärt om.

    https://edition.cnn.com/2018/10/30/b...P1lIOZI-mb5rSU
    Till mitt garage: Garaget

  7. #1967
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    44
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Vad har du för belägg för att elnätstammen inte skulle klara belastningen? Det är ju rent nys.
    Att ingen elbilstillverkare går plus på elbilar är också osant. Tesla gjorde en hälsosam vinst senaste kvartalet, nu när produktionen av Model 3 kommit igång. De har klart högre marginaler än t ex Volvo.
    Och vad har du för belägg att bränder är ett stort problem med elbilar, jämfört med fossilbilar?
    https://news.cision.com/se/svenska-k...-2019,c2566005

    https://www.energiforetagen.se/globa...3eJQjyA64fTUw0

  8. #1968
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Ett annat väldigt stort problem är elnätinfrastrukturen, kommer aldrig bli tätt med laddstolpar i några svenska städer, inte inom överskådlig tid, då elnätstammen inte klarar belastningen.
    Det där är en vanligt förekommande myt som kanske låter rimlig vid första ansats, men det är nonsens.
    Svenska personbilsparken avverkade år 2016 sammanlagt 6717615861 mil (källa SCB). En elbilsmil förbrukar under 2kWh/mil, men säg 2kWh för att vara på den säkra sidan. Att köra hela svenska bilparken med el tarvar alltså 13434GWh. Den siffran skall jämföras med den totala elförbrukningen i Sverige som, samma år, är 140764 GWh (källa återigen SCB). En 100% elektrifierad bilpark i Sverige ökar alltså elförbrukningen i landet med 9,5%. Dessutom är Sveriges totala elförbrukning inne i en sjunkande trend sedan 1990. Som grädde på moset så laddas de flesta elbilar nattetid, vilket är då elförbrukningen i landet är som lägst.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Nästa kraftigt ökande kostnad på elbilar blir försäkringarna, när dom blir tillräckligt vanliga så att många är med i trafikolyckor, kommer många bilar att brinna upp, och då kan skadan på bilen varit mindre och om den inte brunnit kunnat reparerats för rimliga pengar. I detta fall blir det inlösen på bilarna. Fundera då på hur försäkringar på MC ser ut, det läget kommer försäkringarna att hamna i.
    Du menar att 2 miljoner laddbara fordon i världen (källa) hittills och drygt 60000 i Sverige (källa) inte är tillräckligt många för att få statistik om dess olycksbenägenhet? Och hur många vanliga hybrider som använder samma batteriteknik finns det inte?

    Ingen av dessa rapporter nämner ett ord om elbilar, så varför länkar du till dem?
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-07 klockan 00:38.

  9. #1969
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag kan ju säga att det är långt ifrån alla som har ett elnät till sin villa som skulle klara att ladda elbil om vintern. Grannen och jag delar på matning från närmaste stolpe. Vi har 3x20+3x25, maximalt uttag är 3x64 från stolpen. När det är kallt och vi båda måste köra våra värmepumpar på max så belastar vi också våra huvudsäkringar till max, jag kan till och med få min värmepump att överstiga 3x20. Jag skulle egentligen behöva gå upp till minst 3x25 för att klara tillfälliga toppar, men jag stödeldar lite i kamin istället om det blir så kallt.
    Vi är båda i behov av 2 bilar för att klara oss, vi har alla minst 3,5 mil till jobbet och jobbar på olika orter/tider. Skulle vi alla köra elbil skulle det behövas helt löjliga mängder energi.
    Tittar man runt sig så inser man att bönderna förbrukar mycket energi, spannmålstorkar och annat, det händer i princip varje år att de halvmeterstora säkringarna vid närmaste transformator tar eld och måste bytas.
    Ett förhållandevis kallt land som Sverige där enskilda bostäder till stor del förlitar sig på elkraft för sin uppvärmning skulle få stora problem om många behövde ladda elbilar över natten när värmebehovet är som störst.

    Tittar man sen på storstäderna så är elnätet urgammalt och svagt. Många lägenheter förlitar sig inte alls lika mycket på el utan har fjärrvärme och gasspisar. Det innebär att matningen till flerfamiljshus inte alls har möjligheter till stora uttag. Där jag bodde innan hade varje lägenhet bara 2x6A eftersom vi hade gasspisar och fjärrvärme. Matningen in till huset var inte alls av den dimension att de 14 lägenhetsinnehavarna skulle kunna ladda ens hälften så många elbilar.

    Det säger ju sig själv att elnätet på ingalundavis skulle klara ett par miljoner elbilar som drar lika mycket ström som en villa över nätterna.

    Sen huruvida Tesla verkligen tjänar så mycket pengar är ju en fråga för debatt:
    https://www.wired.com/story/tesla-q2...earnings-call/

    Samtidigt meddelar de flesta biltillverkare att de har betydligt sämre marginaler, om några på elbilar i nuläget:
    https://www.iol.co.za/motoring/indus...oblem-17288849

  10. #1970
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag sa inte att jag maxar hela dygnet, men är det under 10 minusgrader så gör jag av med 4000kWh i månaden, lätt, och då har vi inte över 20 grader inomhus.
    Det kostar att bo i oisolerade, 200 år gamla hus
    Jag har fått begränsa värmepumpens uttag för att vi skall kunna laga mat på vintern, annars går säkringarna hela tiden. Pumpen kan som mest göra av 13,5+6kW plus cirkulationspumparna, så nästan 20kW om jag maxar den.
    Om elbilen skulle begränsa sin laddning när det är kallt skulle jag aldrig få någon el i batteriet, för jag kan lova att säkringarna är varma på mornarna i mellan januari och mars.

  11. #1971
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det säger ju sig själv att elnätet på ingalundavis skulle klara ett par miljoner elbilar som drar lika mycket ström som en villa över nätterna.
    Som sagt, 9,5% av den totala elförbrukningen i landet om hela bilparken vore elektrifierad...

    Jag betvivlat starkt att du särskilt ofta maxar dina 3x20A. Skulle du vara i närheten av att göra det en hel vintermånad, då skulle din januarielförbrukning vara 10000kWh, det är ju nästan vad min Stockholmsvilla gör av med på ett helt år... Visst, din panna kanske peakar någon timme här eller där i januari när den måste använda tillskottsel för att värmepumpen inte räcker till, men det är det som är det fiffiga med elbilar - du har i regel god tid på dig att ladda dem och det finns smarta laddboxar som känner av vad resten av huset förbrukar och drar ner laddströmmen så totalen håller sig under vad din villa pallar. Det är ju fiffigt, för då maxar du dina 3x20A utspritt över tiden istället för att behöva säkra upp.

    Du får gärna posta hur din timme-för-timme-elförbrukning ser ut (det kan du nog få ut från ditt elbolag) en kall vinterdag så är det lättare att göra en analys...
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-07 klockan 00:39.

  12. #1972
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Det räcker med korta spikar för att dra ner en säkring. Och det var väl momentaneffekten som var problemet, inte medelvärdet över tid.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #1973
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag sa inte att jag maxar hela dygnet, men är det under 10 minusgrader så gör jag av med 4000kWh i månaden, lätt, och då har vi inte över 20 grader inomhus.
    Jo, men det är min poäng. Gör du av med 4000kWh finns det 6000kWh kvar samma månad att utnyttja innan du börjar poppa säkringar. Så visst, du är nog och sniffar på säkringarnas maxtålighet på morgonen och kvällen när du kör värme och samtidigt är aktiv i huset, men just då behöver du förmodligen inte ladda elbilen. En spis med två plattor på drar ju 2kW, så när du har lagat färdigt maten kan du ju använda den effekten till att ladda elbilen, och när ni har gått och lagt er, släckt lysena och varmvattenberedaren har värmt upp vattnet igen finns det nog någon kW till eller två att använda. Och säg att du har i medel 3kW tillgängligt att ladda elbilen med under 10 timmar, det räcker ju för 15 mils körning...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Det räcker med korta spikar för att dra ner en säkring. Och det var väl momentaneffekten som var problemet, inte medelvärdet över tid.
    Precis... Men just den frågeställningen är ju inte ny och därför finns det lösningar på den problematiken. Det finns som sagt laddboxar att köpa som ställer ner bilens laddström automatiskt när de känner av att hemmets totalförbrukning överskrider en viss nivå (typiskt vad huset är uppsäkrat för). Googla "laddbox lastbalansering"...

  14. #1974
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kör med EONs i stugan och kan se dagen efter hur uttaget varit varje timme.

    Fy fan, 4000kw på en månad. Kommer upp i 8000kw på ett helår i stugan...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av RZ den 2018-11-06 klockan 23:04.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #1975
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det räcker för att ladda en bil för 15 mils körning, kanske. Men inte 2, då kommer man ingenvart. Visst kan man säkra upp lite, men om alla gör det...
    Sen, att jämföra med Sveriges totala elförbrukning är ju lite missvisande, det är få aluminumsmältverk I närheten av där jag bor. Räkna bort industrin och se vad privatförbrukningen är, det är ju trots allt den som kommer påverkas av elbilarna, och det är dit försörjningen är som sämst.

  16. #1976
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Äh, det är väl inte så farligt? Jag kan komma ner till 20000 om året, men då får vi nöja oss med 18 grader i huset och kallare i vissa rum. Nu försöker vi hålla 20 grader i de flesta rum och då hamnar vi på 25000 om året.
    4000 är ju verkligen "worst case". Blir det så kallt ute så har jag en liten "åtgärdsplan" som sätts i verket så vi har inte kommit upp i 4000 en enskild månad än, 3900 är väl värsta hittills.

  17. #1977
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Räkna bort industrin och se vad privatförbrukningen är, det är ju trots allt den som kommer påverkas av elbilarna, och det är dit försörjningen är som sämst.
    Kul att du frågar, det finns siffror på det också i SCB-länken jag nämnde tidigare. Hushåll gjorde totalt av med 35071 GWh år 2016. Jämför du med den siffran så når en helt elektrifierad bilflotta 38% av hushållens förbrukning samma år.

    Poängen är att elnätet idag är dimensionerat för att klara de värsta peak-tiderna man kan tänka sig under riktiga köldknäppar. Så om man bara ger f-n i att ladda elbilen just precis kl 06:15 en -20-morgon i januari när alla svenne banan kör värme, varmvattenberedare, motor- och kupévärmare samtidigt i hela landet går det fint.

    Det är ju faktiskt en bra kontrollfråga inser jag - kör ni motor- och kupévärmare till era bilar dessa iskalla nätter? Kombon drar typiskt 2kW+ per bil, om klarar av det utan att säkringarna hoppar kan ni ladda samma bil(ar) med 2kW, alltså åtminstone 10 mil per bil och 10 timmars laddning.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-07 klockan 00:35. Anledning: Fixade procentsiffrorna (felräkning)

  18. #1978
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Värmer du upp både byggnaderna eller den ena?
    Vad är det för material i väggarna, dom ser putsade ut på utsidan.
    Det verkar vara ett fint ställe hur som helst.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #1979
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Värmekamera?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #1980
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Nu ska jag be att få rätta mina siffror omgående... Jag insåg att procentsiffran verkade lite väl låg, och mycket riktigt hade jag räknat fel på ett ställe (kWh, inte Wh, vilket ger en faktor 1000 fel). Jag har ändrat i mina tidigare inlägg.

    Men ändå, poängen kvarstår - man låter bli att ladda på peaktider (med en laddbox som håller koll) så överbelastar man varken nät eller sin huvudsäkring...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •