Sidan 98 av 135 FörstaFörsta ... 488896979899100108 ... SistaSista
Resultat 1 941 till 1 960 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1941
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Visst är det så (beroende på skatter och liknande förvisso), men det jag pekade på var att det inte går att räkna med dagens låga värdeminskning på elbilar i framtiden, troligen sjunker dom ungefär lika mycket som nya diesel/bensinbilar gör idag när det stabiliserat sej lite..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #1942
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Jag tror diesel- och bensinbilar kommer att falla mer än elbilar. Flera skäl talar för det. Vi har risken för att fossilbilar blir utestängda från stadskärnor, vilket gör dem mindre attraktiva. När det gäller skatter så lär politikerna hitta på något sätt (t ex kilometerskatt) att beskatta elbilar, men det finns väl ingen anledning att tro att andra biltyper slipper undan. Elen i sig kan politikerna svårligen beskatta, utan att det spiller över på industrin och hushållens övriga elförbrukning. Och hur gör man i så fall med de som har solceller på taket och laddar sin bil den vägen? Enda praktiska sättet torde vara någon form av kilometerskatt eller fordonsskatt och då lär det gälla alla bilar, snarare än bara elbilar.
    Dessutom är en elbil betydligt trevligare att köra för ett mycket stort antal användare, långt större än antalet tillgängliga elbilar på marknaden.

  3. #1943
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Eller som i Österrike, där elbilar ska få köra 130 km/h istället för som fossilbilar 100 km/h på motorvägarna:
    https://www.electrive.com/2018/10/03...tives-for-evs/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #1944
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    En väldigt stor skillnad mellan begagnade fossilbilar och motsvarande elbilar är att den enskilt dyraste komponenten i bilen är en slitdel med förhållandevis kort livslängd på elbilarna, nämligen batteriet. En 10 år gammal fossibil har i princip hela sin kapacitet kvar, visst är modernare bättre, men den är i princip vad den var när den såldes ny. En 10 år gammal elbil däremot har ett batteri som högst troligen är långt ifrån fullgott. Visst, en fossilbil kan vara utsliten efter 10 år också, men då har den tillryggalagt rejält med mil. Motsvarande sträcka kommer en elbil inte klara utan batteribyte.
    Efter 10 år kommer det också vara svårt eller omöjligt att ersätta batteriet då modellen inte längre tillverkas. Skulle det ändå gå så kommer kostnaden att vara så pass hög att de allra flesta begbilsköpare kommer dra öronen åt sig. Varför köpa en 10 år gammal bil som inom kort kan behöva en 6-siffrig reparation? I så fall måste priset vara extremt fördelaktigt.
    De begagnade elbilar man ser på marknaden har artificiellt låga körsträckor, ofta verkar de inte ha körts mer än något hundra mil per år till skillnad från de flesta fossilbilar som ligger runt 1500 mil per år. De begbilspriser man idag ser på elbilar kan därför inte tas som någon garanti ens för att nuvarande elbilar håller sitt värde bra.

    Jag säger inte att fossilbilar är framtiden, det vet vi alla att de inte är, men den stora frågan är om det är miljömässigt, eller ens samhällsekonomiskt rätt att satsa så mycket på just privatbilismens drivmedel i nuläget. Det finns betydligt lägre hängande frukter att börja med. En snabb titt på flightradar24 visar att just nu, denna söndag, följer de över 11000 flygplan. Är det verkligen rimligt? Flyg är artificiellt billigt på grund av en 60 år gammal konvention vilket gör flygbränsle billigt. Transporter sker över hela jordklotet till märkligt låga priser, inte bara av människor.
    Skall man gå ner på lite mer detaljer så finns det massor att göra för lokaltrafik. En sak jag många gånger tänkt på när det gäller att förbättra luften i storstäderna är att det vore väl rimligt att förlägga stora parkeringsplatser i städernas utkanter och skapa ett snabbt och miljövänligt sätt att ta sig till centrum för låg eller ingen kostnad. Malmö har utrymme vid Hyllie, jag som kommer söderifrån hade gärna ställt bilen där och tagit tåget in till stan om det vore rimligt prissatt. I nuläget kostar parkeringen i det enda parkeringshuset lika mycket som i centrala Malmö och dessutom får jag bekosta tågbiljett in till centrum. När de återöppnade persontrafiken på järnvägen till Trelleborg planerade man in en parkeringsplats med kanske 100 platser som dessutom kostade pengar och ligger en halv kilometer från stationen. Sånt här ser man hela tiden, det snackas om satsningar på lokaltrafik, men satsningen sker oftast där det redan är goda förbindelser. Jag måste använda ett fordon för att ta mig till närmaste hållplats och restiden fördubblas med kollektivtrafiken. Alla kan inte, oavsett vad politiker tror, bo i centrum. Det finns det inte plats till.

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #1945
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Vad har du för belägg att en elbils batteri skulle vara slut efter 10 år? Vi har redan mycket data på elbilar som körts både 20000 och 30000 mil och batterierna klarar det väldigt bra.

    Och de här artificiellt låga körsträckorna stämmer inte så bra heller. Tesla-bilarna körs ofta väldigt många mil per år, betydligt mer än fossilbilar i genomsnitt körs.

    Jag håller helt med om att flyget borde uppmärksammas betydligt mer än idag, men det är inget argument för att också sänka utsläppen från bilismen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-11-04 klockan 14:35.

  6. #1946
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Som Bollman säger, så är det med den vanliga vardagspendlingen också. Här har man slagit på stora trumman för att tågpendla in till GBG istället för att ta bilen. Och vad händer när folk börjar följa det i större utsträckning? Jo, pendelparkeringarna är knöfulla p.g.a för dålig anknytningstrafik och folk blir bötfällda för att dom tvingas stå utanför rutorna. Som exempel så bor vi själva ca 1 mil utanför Kungsbacka och har ingen närmare kollektivtrafik än halvägs till Kungsbacka där jobb och pendeln till Göteborg finns.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #1947
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Skulle det vara kontroversiellt att påstå att Li-Ion-batterier slits? Tesla (Model S iaf) bygger sina batterier på packar med 18650-celler (ser ut som stora AA-batterier) vilket är samma typ av celler som sitter i vanliga bärbara datorer.
    Cellerna är känsliga för alla möjliga saker. Kör man batteriet slut och glömmer ladda så försämras batteriet snabbt när polspänningen sjunkit för mycket. Höga och låga temperaturer sliter hårt på batterierna (i princip alla temperaturer under eller över 25 grader).
    En kul funktion i Tesla, om ni inte visste det, är att man inte får snabbladda för ofta, då stängs den funktionen av, för det sliter också hårt på batterierna.
    Visst, en fossilbil måste man också sköta för att den skall hålla, men alla som haft en mobiltelefon vet att batteriet kan lägga av precis när som, oavsett hur duktig man varit och det är något man räknar med.

  8. #1948
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Det är stor skillnad på batteripaketen i en Tesla och i bärbara datorer. Teslan har bland annat ett system för temperaturövervakning, kylning och värmning av batteriet som saknas på bärbara datorer. Den har ett bättre inbyggt system för "bricking protection". Den har också mer avancerad förmåga att balansera de olika cellerna. Det finns som sagt väldigt många Teslor idag som gått väldigt långa sträckor. Det man ser är en måttlig försämring den inledande perioden (några procent första året) därefter verkar det plana ut.
    Vi vet ju från faktisk användning av bilarna att batterierna är tillförlitliga och att de har god livslängd. Det gäller även Tesla Roadster som har tio år på nacken. Varför titta på erfarenheterna från mobiler och datorer, när vi i stället kan titta på erfarenheter från bilarna?

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #1949
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Tesla har bytt en hel del batteripackar på garanti, framför allt äldre, dock. De nyare batteripackar ska ha bättre livslängd.

    Att snabbladdningen stängs av på Tesla om man laddar för ofta är inget jag hört, men däremot finns det snäva temperaturgränser och laddningstillståndsgränser för att det ska ske - och metoder för att undvika de begränsningarna. Däremot har Nissan Leaf 2018- visst intressant laddningsbetende - googla "rapidgate".

    Men batteribytesproblem minskar med tiden även av andra skäl, dels för att batterierna blir billigare och dels för att laddningsalgoritmerna blir bättre.

    När det gäller snabbladdning är det inte enbart av ondo, det finns indikationer på att batteriet slits mindre vid snabbladdning än långsam laddning under förutsättning att man inte får för hög temperaturer, det är där laddnigsalgoritmerna kommer in.

    De flesta (alla?) elbilar använder standardceller som 18650, och det är teknikskt relativt lätt att byta celler i dem - men det tar en bra stund. Att göra batteribyte på en gammal elbil via ett tredjepartsföretag är och kommer sannolikt inte vara något problem ur tillgänglighetssynpunkt.

    Att många begagnade elbilar har korta körsträckor beror troligen på två saker, dels att de elbilar som inte har anständig räckvidd samt snabbladdningen inte är universellt användbara och därför blir stående om man kanske behöver längre körsträcka, dels att nästan alla tillverkare inledde med att sälja bilarna med batterihyresavtal där körsträckan var högst begränsad om man inte betalade en hög fix månadskostnad. Nästan alla Renault Zoe var sålda på det sättet, och det går inte att köpa loss batteriet på dem.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #1950
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Här finns en analys av livslängden på Teslas batterier: https://www.greencarreports.com/news...ta-show-so-far

    Om det är runt 90 % kvar av originalkapaciteten vid 20-25000 mil så är i alla fall jag nöjd. Sedan ska det sägas att alla elbilar har inte lika bra batteriövervakningssystem som Tesla. Tex har Nissan Leaf med 30 kWh batteriet ingen kylning och det har tydligen visat sig leda till klart snabbare degradering.

    Det stämmer att Tesla bytt en del batterier, men det har rört sig om tekniska fel på dem, inte att de varit "utslitna".
    När det gäller snabbladdningen har nog Tesla varit lite ambivalenta genom åren. Å ena sidan vill de ha ett bra laddnätverk och det har varit en sales point att erbjuda gratis laddning. Teslas superchargernätverk är än så länge i en klass för sig. De vill dock inte att folk ska ladda där annat än vid långresa och vill därför hålla nere okynnesladdningen. Nu när livstids gratisladdning inte längre ingår i priset så kanske de inte längre är lika oroliga för frekvent snabbladdande.
    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-11-04 klockan 16:29.

  11. #1951
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det där med batteriers livslängd är en återkommande (och såklart avgörande) puck för elbilens konkurrenskraft. Min input på området:
    - Batterier sjunker stadigt i pris, just nu får man räkna ca 140USD/kWh på världsmarknaden. Alltså kostar en 40kWh-batteri som finns i nya Nissan Leaf ca 50tkr (plus moms i konsumentledet) idag. Men batteripriserna går stadigt nedåt, det tillkommer mycket batteritillverkningskapacitet runtom i världen under början av 2020-talet. Så om man (överhuvudtaget) behöver byta batteri på en elbil om säg 10 år så kommer ett utbytesbatteri vara nämnvärt billigare än idag. Dessutom finns det ett påtagligt "skrotningsvärde" i ursprungsbatteriet man såklart får ut vid en försäljning.
    Battery-Cost-Curve-Chart-v.2.jpg
    - De senaste åren har branschen lärt sig mycket om hur man får Li-ionbatterier att hålla. Tömma helt samt ladda knökfullt sänker livslängden, liksom extrema temperaturer. Därför bygger man i bilar in tekniska lösningar som undviker dessa högslitagelägen såsom batteritemperering och laddningsbuffrar. En laptop eller en mobiltelefon lämnas ju ofta inkopplade även om de är fulladdade (t.ex. över natten) vilket sliter påtagligt mer än en elbil som laddas till mindre än max (buffer) och sedan slås laddspänningen av.
    - Som redan nämnts i tråden har ju elbilar funnits ett tag nu så det börjar finnas pålitlig statistik om batteriernas livslängd. Hittills ser det uppmuntrande ut med ytterst beskedliga tapp i batterikapacitet och teknikutvecklinge borgar för ännu bättre livslängd framöver.
    - Till skillnad från en halvrisig fossilmotor så kommer ett halvrisigt batteri inte helt plötsligt lämna dig stående på en öde landsväg mitt i natten, utan det som offras är räckvidden. Att en elbil som gick 30 mil som ny "bara" går 25 eller om man misskött den ordentligt 20 mil efter 10 år och 20k mil är fortfarande fullt användbar och går såklart att sälja. Men jag tror att man om 10 år inte bara skriver ut miltal utan även SOH (=StateOfHealth, alltså nuvarande batterikapacitet i % av ursprunglig kapacitet) i en blocketannons.

  12. #1952

  13. #1953
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Och? En skum twittrare. Vad har det med batteriers livslängd att göra?

  14. #1954
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om du läste inläggen så handlar det om hur Tesla sköter sin IT-infrastruktur (ruskigt illa).
    Tråden handlar ju egentligen om NEVS, men Tesla framhålls ju väldigt många gånger som den stora nytänkaren inom elbilar, att det är en Tesla alla vill ha.
    Jag har varit skeptisk innan och inläggen visar ju att Tesla kapar hörn, många hörn.
    Som här (kolla vid 7:50):
    https://www.youtube.com/watch?v=TdPPp3hoGQ8

    Det jag menar är att elbilarna inte alltid är så mogna som folk gärna vill tro.
    Vi vet ännu rätt så lite om hur elbilar mår över längre tid i andra klimat än Kalifornien.
    Alla tror att batteripriserna kommer sjunka med ökad efterfrågan. Det är inte helt säkert eftersom de råvaror som ingår i batteritillverkningen inte är de vanligaste (en fossilmotor består av järn, det har vi gott om). Gissa varför man vill öppna gruvor för jordmetaller på Österlen?
    Hur kommer ägarkostnaderna faktiskt att bil? Vi ser redan nu att branschen lider extrem brist på kompetenta mekaniker som kan felsöka "vanliga" moderna bilar. Hur skall det bli när bilar i princip bara är en elpryl? Mekaniker HATAR el, hur kommer det att fungera när bilar bara är el?

    Jag menar inte att man skall sluta utveckla på elsidan, det jag menar är att jag på ingalunda vis kommer ha något intresse av att hoppa på eltrenden (på begagnatmarknaden) innan jag ser solida bevis för att värdet på bilarna består någorlunda och att hållbarhet och pålitlighet är minst lika bra som på förbränningssidan (sök lite på youtube så hittar man mängder med videos om krånglande elbilar).

  15. #1955
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Att falkvingedörren på en Model X kapar en morot har ju inget alls med eldriften eller batteriet att göra. Den dörrkonstruktionen kan lika gärna sitta på en bil som går på bensin, havre eller ånga. Hur Tesla sköter sin IT-infrastruktur har inte heller med batteridrift eller elmotorer generellt att göra. Och sedan är det inte så att Tesla bara säljs i soliga Kalifornien, på långa vägar. Åtskilliga har t ex sålts i Norge och Kanada, som har bistra vintrar.
    När det gäller reparationer så talar allt för att det är ett större problem på bensin/dieselmotorer.
    Men det är inga problem för dig och många andra att köra vidare med bensin/dieselbil. Med hittillsvarande produktionstakt av elbilar lär det säljas väldigt väldigt många konventionella bilar många år till. Dock tror jag att fossilbilarnas komplexitet, som betingas av avgaskrav, kommer att göra dem alltmer svårmeckade. Och att titta på youtube för att utvärdera elbilars driftsäkerhet jämfört med fossilbilars är knappast ett bra sätt. Komplexiteten hos bensin- och dieselmotorer är klart större än hos elmotorer och det finns ju hur mycket erfarenhet som helst från olika branscher när det gäller eldrift. Det är ju verkligen inte så att bilföretagen varit tvungna att uppfinna en ny sorts motor.
    Senast redigerat av Niklas Z den 2018-11-06 klockan 12:03.

  16. #1956
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Elmotorn som sådan har jag inga som helst problem med, det är ju en extremt simpel konstruktion (nåja, men i jämförelse).

    Som sagt, jag känner inte för att ta den ekonomiska smällen av en elbil i nuläget. Potentiellt kan det komma ett genombrott på batterisidan. Skulle det göra det så är alla tidigare elbilar värde noll och intet. Skulle genombrottet istället komma på bränsleceller (tveksamt) så blir varenda batterisläpande bil totalt ointressant.

    Det jag menar är att idag finns det flertalet elbilar som till stor del är hastade ut på marknaden, utan att man egentligen har alla delar klara för sig (infrastruktur, service, teknik). Det i kombination med ett synnerligen tveksamt andra/tredjehandsvärde gör att jag som brukar åka runt i 10+ år gamla bilar har tagit ett rejält steg tillbaka och observerar. Jag har räknat och räknat på elbil, men det går inte att få ekonomi i det hur man än gör.

  17. #1957
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tråden handlar ju egentligen om NEVS, men Tesla framhålls ju väldigt många gånger som den stora nytänkaren inom elbilar, att det är en Tesla alla vill ha.

    Jag menar inte att man skall sluta utveckla på elsidan, det jag menar är att jag på ingalunda vis kommer ha något intresse av att hoppa på eltrenden (på begagnatmarknaden) innan jag ser solida bevis för att värdet på bilarna består någorlunda och att hållbarhet och pålitlighet är minst lika bra som på förbränningssidan (sök lite på youtube så hittar man mängder med videos om krånglande elbilar).
    Vi får ju inte blanda ihop två ämnen:
    1. Elbilar och deras kommande(?) genomslag
    2. Tesla

    1. Som för alla tekniksprång ändras inte samhället över en natt, utan man går från prototyp- via pionjär- till fullskalestadiet. Det går inte förrän efteråt att avgöra hur långa de olika stadierna blir så man kan spekulera i all oändlighet om när tajmingen är rätt att som individ ta klivet. Någon/några kommer vara för tidiga och bränna sig lite, andra kommer vara för sena och bränna sig lite. En köpte apdyr CD-spelare i slutet på 80-talet, samtidigt som en annan bunkrade kassettband. Båda brände sig: den ena betalade massor med pengar för något som var både bättre och billigare några år senare, den andra stod kvar med värdelösa oanvända kassettband.
    Så det är upp till var och en att mejsla ut sin egen strategi. Personligen föredrar jag att ha varit för tidig än för sen när man väl har facit i hand.
    2. En elbil är en vanlig bil fast med annan drivlina och Tesla är en ny spelare i bilbranschen. De ligger före konkurrenterna på drivline- och mjukvarubitarna (deras "nytänkarområden") men självklart är de ännu inte ikapp de traditionella biltillverkarna på de övriga bilteknikområdena såsom produktionskvalité o.s.v. Att det ser ut så är ingen tillfällighet, innovation kokar - för stora företag - alltid ner till antalet mantimmar man lagt ner på något. Tesla vad tidigt ute med att jobba intensivt med eldrivlinor och med fordonsmjukvara medan traditionella biltillverkare ligger före på allt var traditionell bilteknik heter.

  18. #1958
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    En cd-spelare var dyr, men en bil kan ju rätt vara 30-falt dyrare. Det är alldeles för mycket pengar att leka med.
    Jag är mycket nöjd med att senaste skrämselpropagandan gjort att dieselbilar kostar nada. Det har ju gett mig möjligheten att pendla billigt i löjligt ny bil.

  19. #1959
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    En cd-spelare var dyr, men en bil kan ju rätt vara 30-falt dyrare. Det är alldeles för mycket pengar att leka med.
    Jag är mycket nöjd med att senaste skrämselpropagandan gjort att dieselbilar kostar nada. Det har ju gett mig möjligheten att pendla billigt i löjligt ny bil.
    Visst är det så. Och kommer man till bilägande så har alla olika strategier. Rätta mig om jag har fel, men du verkar ha "rulla ganska många mil per år så billigt som möjligt i bil som ser fräsch ut" som strategi, därför satsar du på förhållandevis långmilade men inte tokgamla bilar av beprövade modeller med en prislapp upp till ca 50kkr. Det är en god strategi om man är en påläst ägare som kan skruva själv och/eller har bra servicekontakter - det tror jag att du är.

    Med den strategin har jag full förståelse för att elbil är långt bort för dig.

    För mig har jag snarlika skäl till att jag fortfarande kör samma og9-5 som för 8 år sedan, men Stockholmsaspekten med snordyra verkstäder och dåliga mecka-själv-möjligheter gör att "minimal huvudvärk kring bilägandet" väger lite tyngre än milkostnaden. I dagsläget är og9-5an väldigt snäll mot mig (d.v.s. lämna in för service en gång per år, räkna med någon pryl som behöver lagas av verkstaden och någon pryl jag kan fixa själv, byt olja själv en gång däremellan, sedan är det bara att köra), men när den slutar vara det kommer jag inte orka lägga tiden på att leta upp ett fint exemplar bland alla vrak därute utan det blir till att handla något nyare med icke-försumbar värdeminskning.

    Och som jag ser det kan jag redan idag med mitt nuvarande körmönster räkna hem en elbil - inte jämfört med og9-5an, men jämfört med en ~2 år gammal fossilare.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-06 klockan 15:34.

  20. #1960
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Att ett genombrott i batteriteknik skulle göra dagens elbilar värdelösa är ytterst osannolikt. Batterier är ingen ny teknologi. De har gradvis förfinats och utvecklats år för år. Sett över en längre tidsperiod har det hänt mycket, men det rör sig inte om drastiska ändringar från år till år. Dessutom är ledtiderna långa. Även om någon skulle plötsligt hitta på en ny teknik som är mycket bättre dröjer det flera år innan den tekniken finns i bilar på vägarna i stort antal – och ytterligare ett flera år innan dessa bilar är ute på begagnatmarknaden.
    Dessutom ska man inte tänka att elbilar är en egen nisch. Prispress nedåt på elbilar kommer att driva ner priserna på andra bilar också, såvida inte deras priser redan är nere och sniffar på den nivå som sätts av skrotningspremier.
    Det som verkligen skulle ändra på saker och ting är om någon kläcker en metod för att tillverka batterierna MYCKET billigare och enklare, så att det direkt skulle gå att sänka nybilspriserna. Inget sådant verkar dock vara på gång. Batterierna utvecklas kontinuerligt och blir bättre och billigare, men inget tyder på att det sker språngvis.
    Sedan har jag fortfarande inte sett något som tyder på att diesel/bensin-bilar skulle stå sig bättre än, eller lika bra som elbilar. Å andra sidan har ju redan bensin/dieselbilar så dåliga andrahandsvärden så det kanske inte kan bli så mycket sämre.
    Om man redan nu ägnar sig åt att köra omkring i bilar som är minst 10 år gamla så spelar andrahandsvärdet inte så stor roll, eftersom det ändå är så nära noll.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •