Sidan 97 av 135 FörstaFörsta ... 47879596979899107 ... SistaSista
Resultat 1 921 till 1 940 av 2694

Ämne: Intressanta händelser kring NEVS, direkt och indirekt.

  1. #1921
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Faktum är att ungefär halva befolkningen bor i villa: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...-boendeformen/
    Ja, och dessutom är jag helt övertygad att de som bor i villa (i snitt, självklart finns det undantag) kör väsentligt mer bil än de som bor i lägenhet. Och visst är det så att elbil inte är något realistiskt alternativ för den som inte har tillgång till el i direkt anslutning till bilens nattparkering, men om elbilar börjar användas i större skala av t.ex. villaägare dröjer det nog inte länge förrän parkeringsplatser över lag får laddmöjligheter.

    I centrala Stockholm har det börjat dyka upp destinationsladdplatser på gatorna som kräver boendeparkeringstillstånd för att användas, så det löser ju laddproblematiken för folk med lägenhet i stan.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-02 klockan 16:33.

  2. #1922
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Ja, kollektivtrafik brukar vara bättre i områden med flerbostadshus, så villaboende borde vara mer bilberoende. Jag tror också att det är vanligare att en familj har två bilar om den bor i villa än i lägenhet.

  3. #1923
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Och visst är det så att elbil inte är något realistiskt alternativ för den som inte har tillgång till el i direkt anslutning till bilens nattparkering, men om elbilar börjar användas i större skala av t.ex. villaägare dröjer det nog inte länge förrän parkeringsplatser över lag får laddmöjligheter.
    Så omöjligt är det inte (när laddingsstrukturen förbättrats), du kan i stora drag använda den som en fossilbil om du kan ladda medans du handlar eller på jobbet, kör man 1500 mil/år så kan man teoretiskt klara sig på neråt 50 snabbladdningar per år. I Norge finns det rätt många som kör på ungefär det sättet.

    I Norge lär det numera f.ö. vara lag på att fastighetsägare inte får vägra laddstolpar på hyresgästernas parkeringsplatser om de begär och betalar för det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #1924
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Håller med. Med 22kW trefasladdning där man verkligen kan utnyttja alla destinationsladdare till max, så är det inga problem. Jag vet för vi har själva ingen laddbox ännu. Någon enstaka gång laddar vi med mormorsladdaren i ett motorvärmaruttag, men det är inte ofta. Kungsbacka kommun har rätt många 22kW i stan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #1925
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    22 kW trefasladdning är jättebra om bilen klarar det. Tyvärr är ofta tillverkarna snåla med ombordladdaren. Tesla hade förut alternativet dubbelladdare (dvs 2 x 11 kW). Finns en del andra bilar (t ex Renault Zoe) som kan dra nytta av 22 kW, men många har tyvärr för klena ombordladdare.

  6. #1926
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    I Norge lär det numera f.ö. vara lag på att fastighetsägare inte får vägra laddstolpar på hyresgästernas parkeringsplatser om de begär och betalar för det.
    Visst. Men var inte det ett gigantiskt slag i luften? Problemet med hela elbilsbranschen är ju just att ingen vill betala vad det kostar. Är man villig att betala för installationen är det väl inga problem?

    Finns betalningsviljan kan man t.o.m. bygga om en fossilbil till hybrid...

    https://jalopnik.com/vonnen-performa...s-s-1829422353
    Fredrik J

  7. #1927
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Har man rätt attityd mot busschauffören åker man alltid gratis

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Ja, kollektivtrafik brukar vara bättre i områden med flerbostadshus, så villaboende borde vara mer bilberoende. Jag tror också att det är vanligare att en familj har två bilar om den bor i villa än i lägenhet.

  8. #1928
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Har man rätt attityd mot busschauffören åker man alltid gratis
    Du har rätt, det är oftast bra att vara trevlig. För det mesta hjälper det mot dumt folk också,

    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  9. #1929
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Problemet med hela elbilsbranschen är ju just att ingen vill betala vad det kostar.
    Hur kommer det sig i så fall att det är lång beställningstid på i princip alla nya elbilar som finns på marknaden (jag bortser från dem som kostar som en ny sportbil)? Det är ju för att köpsuget, prislappen till trots, med råge överskrider tillgången på fordon. Jag tolkar det som att det finns gott om folk som vill betala vad det kostar.

    Utmaningen med att få en bostadsrättsförening, hyresvärd m.m. att dra fram el till din P-plats handlar egentligen om två saker:
    1. För användaren tar det emot att punga upp installationskostnaden för en pryl som inte är din, alltså vill du hellre betala en litet högre p-platshyra eller liknande än en engångssumma
    2. I en gemensam parkeringsmiljö tillkommer frågeställningar såsom "behövs separat elmätare? Hur ska betalning av elförbrukning ske?" som dels orsakar merkostnader, men även merarbete för alla inblandade. Är du den genomsnittspensionär som sitter i en bostadsrättsföreningsstyrelse (eller för en fastighetsförvaltare hos en större hyresvärd) och främst är intresserad av att jobba så lite som möjligt för ett så fett arvode som möjligt ser du bara att det innebär massor med jobb för en sak som inte ger dig personligen någonting överhuvudtaget. Då orkar du inte fixa fram laddmöjligheter för elbil.

    Bor man i villa kanske man redan har ett vägguttag tillgänglig som bara är att plugga in, om inte är det ingen jättegrej att punga upp 10kkr för en laddboxinstallation som är din egen.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-02 klockan 23:22.

  10. #1930
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Hur kommer det sig i så fall att det är lång beställningstid på i princip alla nya elbilar som finns på marknaden (jag bortser från dem som kostar som en ny sportbil)? Det är ju för att köpsuget, prislappen till trots, med råge överskrider tillgången på fordon. Jag tolkar det som att det finns gott om folk som vill betala vad det kostar.
    Troligtvis beror på att så gott som samtliga elbilar byggs i begränsat antal än så länge. Eftersom man man inte kan ta betalt vad det kostar gör man förlust på varje tillverkad bil och då kan man inte tillverka till alla som vill ha till låtsaspriset. Möjligen kan man debitera marknadsföringskontot. Läste att GM backar 9000 dollar på varje Bolt man säljer och jag tror knappast att NEVS får inkomster som täcker vad den gamla bilen kostar att bygga ens i kina på 223' SEK.
    När det gäller driftskostnaden så ska man komma ihåg att nettokostnaden mellan diesel och el per mil inte är speciellt stor. Skillnaden skapas genom punktskatter. Punktskatter som vi kan vara säkra på följer med till elbilen såsmåningom. Statskassan har inte råd att mista skatteinkomsterna från fossila bränslen. Det är förmodligen därför alla politiker håller käft om t.ex. HVO100. Skattebefriat bränsle som bara ger moms till stadskassan. Lika co2-neutralt som el men inga inkomster alls i punktskatt...
    Medans ni drömmer om att äga en NEVS elbil så vill jag läsa om när en motorjournalist får köra bilen. Undrar varför det dröjer nu när bilen är färdig?
    Fredrik J

  11. #1931
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    En intressant sak att spekulera om är hur andrahandsvärdet är på elbilar respektive fossilbilar om ett par år när elbilar (förhoppningsvis) nått allmän acceptans genom vettigt pris och vettig räckvidd. Jag tror personligen att för den som har råd att köpa en fabriksny bil idag så kommer värdeminskningen de kommande 5-6 åren på en elbil årsmodell 2019 vara väsentligt läge än en på en fossilbil av årsmodell 2019. Redan idag ser man ju att 5 år gamla Nissan Leaf med en IRL-räckvidd på 10 mil bara tappat ca 50% av sitt nybilspris. Försök hitta en 5 år gammal fossilbil som håller det andrahandsvärdet...
    Men du kan ju inte jämföra hur det är NU när det är extrem brist på begagnade elbilar och beg elbilar har ungefär samma prestanda som nya.

    Frågan är ju vem som vill ha dagens "prototypbilar" om fem år när nya elbilar står i rader hos bilhandlarna och dom dessutom antagligen har bra mycket bättre prestanda.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #1932
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    2. I en gemensam parkeringsmiljö tillkommer frågeställningar såsom "behövs separat elmätare? Hur ska betalning av elförbrukning ske?" som dels orsakar merkostnader, men även merarbete för alla inblandade.
    Om det vore en sund affär skulle företagen stå på kö att få sätta upp laddstationer. Betalningen är inget problem idag när man kan betala för diesel med telefonen. En laddstation med 4g-uppkoppling fixar den biten. Problemet är som sagt att alla elbilskunder kalkylerar med elpriset hemma. Man vill inte betala vad det kostar att tanka ute på stan annat än i nödfall och det räcker inte för buisnesscaset på en laddstation om man inte lever på lånade pengar typ Tesla. När staten ska ha sitt rasar kalkylen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Men du kan ju inte jämföra hur det är NU när det är extrem brist på begagnade elbilar och beg elbilar har ungefär samma prestanda som nya.

    Frågan är ju vem som vill ha dagens "prototypbilar" om fem år när nya elbilar står i rader hos bilhandlarna och dom dessutom antagligen har bra mycket bättre prestanda.
    Precis. Om nu priserna ska rasa kommer ju en elbil från 2018 bli svår att sälja om ett par år. Det blir som att försöka sälja en Iphone4 på blocket.
    Fredrik J

  13. #1933
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Mja, jag håller med om vissa saker mer i stort håller jag inte med.

    1. Produktionstakten: Vissa märken prioriterar inte sin elbilsproduktion, visst är det så. Chevy Bolt hör till dessa. Nissan Leaf har i flera år legat runt 50000 enheter per år, vilket är mer än t.ex. Volvo V70. Tesla kör just nu model 3 i en takt av 250000 bilar per år. Så visst går det att producera om man vill.
    2. Batterier kostar f.n. ca 140USD/kWh på öppna marknaden. Alltså kostar ett rejält batteripack på 50-60kWh (>40 mil räckvidd) med svensk moms under 100kkr. Antag att elmotor och förbränningsmotor med dess kringkomponenter kostar lika mycket, då kan du slänga in batterier i vilket chassi som helst och få en bil som kostar 100kkr mer än motsvarande fossilare. Idag är elbilar dyrare än så, så tillverkare som går back på sin elbilsproduktion gör det inte för att ingående komponenter är dyra utan för att de har en ineffektiv produktion jämfört med sina fossilare.
    3. Självklart kommer skatteläget att förändras när elbilar slår igenom (det har varit uppe förr här på forumet). Men det är politiskt självmord att då börja beskatta eldrift så att fossilkärror blir intressanta igen, mer sannolikt är nog att det införs skatter som drabbar både el- och fossilfordon så att differensen mellan båda består och farbror staten fortsätter att få in sina pengar.
    4. Jag drömmer inte om en NEVS-9-3, främst för att den sannolikt ligger efter säkerhetsmässigt mot dagens bilar. Och den kommer aldrig kosta 223kkr här, den summan är med statliga kinesiska subvensioner i oklar storlek. Vad den skulle kosta här med moms och utan kinasubvensioner kan man ju bara gissa, men kanske 300-350kkr efter miljöbilspremie?
    Senast redigerat av jellybear den 2018-11-03 klockan 01:14.

  14. #1934
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Frågan är ju vem som vill ha dagens "prototypbilar" om fem år när nya elbilar står i rader hos bilhandlarna och dom dessutom antagligen har bra mycket bättre prestanda.
    Vad tror du att en begbilsköpare om 5-6år är mest sugen på? En begagnad elbil med något sämre prestanda än en ny eller en begagnad fossilbil?

  15. #1935
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Vad tror du att en begbilsköpare om 5-6år är mest sugen på? En begagnad elbil med något sämre prestanda än en ny eller en begagnad fossilbil?
    En 6år begagnad bil har 20-30% av värdet kvar. Det har ju en ägare förhoppningsvis räknat med. Om en elbilsköpare räknar med något annat kommer kalkylen att spricka.
    Fredrik J

  16. #1936
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    50000 bilar per år för Nissan är en liten del av marknadsföringsbudgeten.
    1.Jag vill jämföra Tesla med Nokia. Kontroverisellt men likheterna är fler än man först ser. Bägge var först på en ny marknad med nästan 100% marknadsandel i sitt segment. Bägge var osårbara. Bägge besegrades av äldre företag med kunskaper Nokia/Tesla inte värderade som betydelsefulla.
    Man pratar bara batterier, batterier, och räckvidd. Man glömmer resten av bilen och det är där dom etablerade biltillverkarna kommer att klå Tesla likt Apple klådde Nokia. Man tog med sig sina gamla kunskaper från datortillverkning.
    Tiden när man kan sälja en bil endast på att den är eldriven tar snart slut...
    3. Politiskt självmord. En majoritet av väljarna har inte råd med nya bilar och kommer vara beroende av fossilbilar för lång tid framöver. Att öka kostnaderna för dessa för att driva nybilsköparna till elbilar är inte genomförbart. Se bara hur man inte vågade låta malusregler drabba befintliga bilar och bara första 3 åren.
    Fredrik J

  17. #1937
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Jämförelsen med Nokia skulle jag säga är totalfel. Nokia "besegrades" av Stevens Elop blinda tro på Microsoft i kombination med Apple och Google.

    Hade Nokia erbjudit Android-telefoner i tid så hade de sannolikt fortsatt att vara i topp, och inte bara nr 9 på smartphones (androidtelefonerna kom 2017) och nr 3 på feature phones som de är nu, efter HMD (utbrytare från Nokia) tog över och startat om märket. Köpte själv en Nokia 8810 4G i våras till min pappa.


    Kort sagt så implicerar jämförelsen med Nokian att felet de gjorde var att de inte satsade på rätt häst för framtiden, ungefär jämförbart med att satsa på vätgasbilar nu. Så ditt exempel pekar snarast mot just att existerande biljättar får se upp.

    Sedan håller jag med dig både om att existerande fossilbilarna på vägarna kommer att vara kvar länge till och att existerande biltillverkare har en stor fördel jämfört med Tesla i att de (förhoppningsvis) vet hur man bygger en driftsäker bil, Tesla lämnar en del att önska på den punkten.

    Men elbilarna kommer att ta över tungt om inte så många år, för när vikten på och priserna på batterierna ramlat ner kommer det hel enkelt att vara lönsammare att investera i en ny elbil än att köra fossilbil även om den är gratis vilket gör att fossilbilar trängs ut av elbilar pga. rent ekonomiska skäl. Detta förutsätter att elbilarna så inte kostar mer än motsvarande fossilbil i inköpskostnad, och jag tror vi är där 2022-2023, men jag kan mycket väl ha fel om tidpunkten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #1938
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jämförelsen med Nokia skulle jag säga är totalfel. Nokia "besegrades" av Stevens Elop blinda tro på Microsoft i kombination med Apple och Google.

    Hade Nokia erbjudit Android-telefoner i tid så hade de sannolikt fortsatt att vara i topp, och inte bara nr 9 på smartphones (androidtelefonerna kom 2017) och nr 3 på feature phones som de är nu, efter HMD (utbrytare från Nokia) tog över och startat om märket. Köpte själv en Nokia 8810 4G i våras till min pappa.


    Kort sagt så implicerar jämförelsen med Nokian att felet de gjorde var att de inte satsade på rätt häst för framtiden, ungefär jämförbart med att satsa på vätgasbilar nu. Så ditt exempel pekar snarast mot just att existerande biljättar får se upp.

    Sedan håller jag med dig både om att existerande fossilbilarna på vägarna kommer att vara kvar länge till och att existerande biltillverkare har en stor fördel jämfört med Tesla i att de (förhoppningsvis) vet hur man bygger en driftsäker bil, Tesla lämnar en del att önska på den punkten.

    Men elbilarna kommer att ta över tungt om inte så många år, för när vikten på och priserna på batterierna ramlat ner kommer det hel enkelt att vara lönsammare att investera i en ny elbil än att köra fossilbil även om den är gratis vilket gör att fossilbilar trängs ut av elbilar pga. rent ekonomiska skäl. Detta förutsätter att elbilarna så inte kostar mer än motsvarande fossilbil i inköpskostnad, och jag tror vi är där 2022-2023, men jag kan mycket väl ha fel om tidpunkten.
    Har du några tankar om elpriset för transportsektorn? Bränsleskatt blir svår att ta ut över hela eluttagen för en konsument, är kilometerskatt lösningen? Det är nästan 10 kr/liter som är skatt på bränsle, ska de kronorna behållas som skatteintäkter i framtiden?

    Själv har jag svårt att se att elpriserna för transportsektorn på sikt kan vara så låga jämfört med bränsle. Jag kan inte heller tänka mig att ett elpris som är 3-5ggr högre eller att 5 kr läggs på varje kwh skulle funka i hushåll eller för inneklimat.

    Jag hr räknat lite snabbt på prisuppgifter från länken nedan för att fp en jämförelse med kostnad /mil för el resp bränsle.

    http://elbilsnytt.se/elbilen-vinner-...-milkostnader/
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  19. #1939
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Vad tror du att en begbilsköpare om 5-6år är mest sugen på? En begagnad elbil med något sämre prestanda än en ny eller en begagnad fossilbil?
    Det beror på vad som flyttar rumpan billigast, ingenting annat.

    Och du tror väl inte på fullt allvar att dagens begpriser står sej när elbilarna rasat i nypris ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #1940
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Och du tror väl inte på fullt allvar att dagens begpriser står sej när elbilarna rasat i nypris ?
    Givetvis kommer begpriserna att sjunka när priserna på nya elbilar sjunker, men den pressen kommer att påverka bensin- och dieselbilar minst lika mycket som nuvarande elbilar.

Liknande ämnen

  1. Läckt bild på NEVS kommande 9-3
    Av Mangon i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 14:14
  2. NEVS elbil
    Av janke1 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 14:30
  3. Händelser och tankar från en polisbil...
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:13
  4. Intressanta synkringar OG9-5 04-
    Av gazer3312 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •