Frågan är om det ska byggas Nevs-bilar i Trollhättan eller om beslutet endast rör Sonos bil?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Frågan är om det ska byggas Nevs-bilar i Trollhättan eller om beslutet endast rör Sonos bil?
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
Svårt att veta i detalj vad det beslutas om och hur det kommer se ut rent produktionsmässigt men jag tror inte att Christian von Koeningsegg skulle vara där om det enbart handlade om Sonos,
i och för sig skulle han kunna vara där som en representant för en del i den totala ägarstrukturen.
Men hoppas att det börjar produceras bilar som påminner om Saabar och man får ju känslan av att de kan rulla av bandet om inte allt för länge.
Till mitt garage: Garaget
NEVS gör väldigt mycket här och i Kina men några bilar verkar de inte tillverka
Nevs hakar på taxitrenden:
https://www.nevs.com/sv/media/press-...storskalig-ut/
VCC har ju redan Sunfleet i drift och borde kunna, när tekniken och det juridiska har mognat, implementera självkörande på den flottan.
Dom verkar bygga mer fabriker än bilar, hoppas på det omvända.
De måste ha höga mål.
https://teknikensvarld.se/nevs-godka...gPhKWNZm5FsF7c
Till mitt garage: Garaget
Läste i TTela att Techroi Fuels ska flytta in i Saabs gamla instrumentpanelsfabrik på kardanvägen i trollhättan. Enligt tidningen har NEVS tidigare tillverkat karossdelar till sin el9-3 i lokalerna.
Det finns alltså bilar? Eller? Var är dom?
Åker förbi fabriken ibland och den har ju sett i det närmaste öde ut i flera år. I vintras var det inte ens plogat.
Fredrik J
Evergrande:
Jointventure bolag kring power train.
Kontor i Stuttgart och fabrik i Kina.
https://www.saabplanet.com/evergrand...Ohh-qbIkDRMPR4
Till mitt garage: Garaget
Sjuuuukt kapitalintensiv bransch....
Intervju med Sverigechefen, angående Fiats investering om 7 mdr SEK för att göra Fiat 500 eldriven.
https://www.di.se/ditv/motor/fiat-ch...ar-vi-ar-redo/
Fiat-Chrysler ska satsa 45 mdr EUR på elbilar (Uttalande 201.
Till mitt garage: Garaget
Lite på Norska.
https://www.tv2.no/a/10716844/?fbcli...iTVTMxg6GHUkUo
Till mitt garage: Garaget
Lite på Tyska.
https://saabblog.net/2019/09/03/nevs...ENSjAbkcwR-hTE
Till mitt garage: Garaget
Fanns en intressant länk i den artikeln
Et av høydepunktene fra svensk bilproduksjon
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Undrar vem som får ut en el Saab först?
https://www.mestmotor.se/recharge/ar...ttre-an-tesla/
Till mitt garage: Garaget
9-3 Combi och 9-3 cab från ”Turkiska el SAAB”. Låter ju utmärkt om det bara blir av nån gång. Ng9-3 modellen är, i mina subjektiva ögon, fortfarande snygg och modern även om den har en massa år på nacken. Jag har ännu mer år på nacken men inte är jag dålig för det
Bakom betallösning men fastighetsbolaget Evergrande ökar sitt ägande i Nevs.
https://www.di.se/nyheter/evergrande...agande-i-nevs/
Till mitt garage: Garaget
Bakom betallösning men skulle gärna vilja läsa denna men jag kan tyvärr inte.
https://www.gp.se/ekonomi/från-konku...lvo-1.20227838
Till mitt garage: Garaget
Det står egentligen inte så mycket. En miljon bilar om året 2024, fem miljoner om året 2030.
Svävande planer enligt mig. När de börjar leverera till kund och visar kommande modeller kan de bygga lite förtroendekapital. Knappast innan dess.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
//Stefan
900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)
NEVS "Talks the Talk but they don't Walk the Walk"
Det har varit så mycket snack om vad som komma skall
och med jämna mellanrum nyheter om tillkommande finansiärer
så man börjar snart undra hur länge man kan hålla på
med sina utfästelser utan att omvärlden börjar fundera
på hurpass seriöst det hela är i verkligheten.
Man kanske hade en möjlig inbrytning strax efter att NEVS
startade, men nu när flertalet européiska tillverkare
håller på att introducera elbilar till om inte bra priser
så i alla fall inte till Teslanivåer.
En del av dom här företagen har gott om pengar i kassan,
en sedan tidigare fungerande infrastruktur och ett komplett
distributions- och verkstadsnätverk.
Skulle NEVS vilja börja sälja bilar i Sverige måste hela
nätverket byggas upp igen och med certifierat servicefolk
vilket det redan är en skriande brist på. (Det är en skriande
brist på verkstadsmekaniker över huvud taget).
Avser man bara sälja på Kina har man samma problem där såvida
inte Kina har ett något mer "liberalt" synsätt på det där
med högspänning och certifiering.
Och även om NG 9-3 FaceLift var en snygg bil 2010 inklusive dom
som byggdes 2014 kan man fråga sig hur den designen
"slår" när marknaden rusat vidare, excellerande i infotainment-
system, LED-belysning osv.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Jag tror tyvärr att NEVS kommer aldrig massproducera elbilar vare sig i Thn eller i CN. Företaget NEVS verkar inte ha den rätta ambitionen eller förutsättningen, eller både och. Tyvärr. Det är min personliga icke fakta baserade men magkänsle baserade bedömning på långt avstånd från NEVS verksamhet. Och den gäller för mig tills annat bevisats.
Om vi för en stund antar att du har rätt. Rent krasst finns ganska mycket som talar för det! Även jag ser saken på väldigt långt avstånd. Någon slags drömfabrik som totalt saknat verklighetsförankring de senaste 10 åren. Andra/normala biltillverkare kommer med flera nya modeller varje år. NEVS har ju egentligen inte sålt en enda bil (Under 1000 bilar per år avrundas till 0 (noll)) Eller har jag missat något?
Varför satsar i så fall någon pengar i verksamheten. Hur kan man tjäna pengar på att ha en verksamhet gående i Trollhättan av typen bilfabrik, som inte har några intäkter. Var tjänar man pengarna. Vem tjänar något? Är det bara ren marknadsföring? Kan en privat företagare räkna hem det? Det kanske är supercoolt att ha en fabrik i Europa om man skall sälja bilar i Kina.
Eller är det ett sätt att ha en fabrik som är tänkt att tillverka något helt annat? Kanske är det kinesiska staten som har helt andra planer. Nu har nog inlägget spårat ur tillräckligt.
Senast redigerat av Mr.O den 2019-11-13 klockan 14:13. Anledning: typo
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2